۲
۱
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۳
کد مطلب : ۱۳۶۳۶۷
دستاوردهای پتروشیمی شیراز در زمینه محیط زیست؛

پیشگامی و سرآمدی پتروشیمی شیراز در حفظ محیط زیست

مجتمع پتروشیمی شیراز طی بیش از نیم قرن فعالیت، از هیچ تلاشی در راستای بهبود شرایط عملکردی خود در جهت صیانت از محیط زیست دریغ نکرده است. این امر بخصوص طی سالهای اخیر نمود بیشتری داشته است و دستاوردهای متعدد و منحصر بفرد شرکت پتروشیمی شیراز، گواه این امر است.
پیشگامی و سرآمدی پتروشیمی شیراز در حفظ محیط زیست
  به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی"نفت ما "،    سرآمد این فعالیت ها، پیشگامی شرکت پتروشیمی شیراز در اجرای داوطلبانه طرح سازوکار توسعه پاک (CDM)، و ثبت بین المللی آن در دبیرخانه پروتکل کیوتو می باشد که منتج به دریافت گواهی کاهش کربن از سازمان ملل متحد (در حدود 780 هزار گواهی کاهش کربن برای اولین دوره 18 ماهه پایش (1398-1396) در راستای کاهش گازهای گلخانه ای به عنوان اولین پتروشیمی در کشور گردید. انعکاس این دستاورد و سایر فعالیت های زیست محیطی مجتمع طی سالهای اخیر منجر به کسب لوح سپاس و تندیس طلایی در حوزه محیط زیست در پنجمین همایش مسوولیت های اجتماعی صنعت نفت در سال 1399 به شرکت پتروشیمی شیراز (در میان 97 شرکت فعال حوزه نفت و گاز و پتروشیمی) شد.
اخذ استاندارد بین المللی سیستم مدیریت زیست محیطی ایزو- 14001 و ارتقاء آن به آخرین ویرایش (2015) از دیگر فعالیت های داوطلبانه شرکت پتروشیمی شیراز می باشد که موجب ارتقاء عملکرد زیست محیطی شرکت پتروشیمی شیراز فراتر از اقدامات قانونی اش شده است. همچنین در راستای اجرای تعهدات قانونی خروج برج های دانه بندی واحدهای محصولات اوره و نیترات آمونیوم منطقه دو و خروجی برج واحد اسیدنیتریک به سیستم پایش دائم آلاینده های زیست محیطی مجهز شده است تا به بهترین نحو مقدار گازهای خروجی پایش و مدیریت گردند.
همچنین به منظور افزایبش رضایتمندی جوامع اطراف و کاهش آلودگی، مجتمع اقدام به احداث و نگهداری بیش از 155 هکتار فضای سبز در اراضی تحت تملک خود نموده است که این مقدار بیش از 10 برابر استانداردها و الزامات قانونی است که بیانگر رویکرد زیست محیطی شرکت می باشد. علاوه بر این، با توجه به شرایط اقلیمی منطقه، به منظور افزایش راندمان و کاهش هدر رفت آب، شبکه مستقل آبیاری جهت مشروب کردن فضای سبز داخل و خارج مجتمع ایجاد شده است. با توجه به اقلیم گرم و خشک منطقه، افزایش بهره وری آبی همواره از دغدغه های شرکت پتروشیمی شیراز بوده است. در این راستا، شرکت با احداث حوضچه های تبخیری با حجم 3.399.100 متر مکعب و قطع کامل ارسال پساب به محیط بیرونی کمک شایانی به حفظ منابع آبی منطقه نموده است.
همچنین با تکیه به دانش پرسنل خود تا حد ممکن بهره وری از آب مصرفی را در سیستم افزایش داده شده است و با استفاده از پروژه هایی مانند تصفیه پساب حاصل از دورریز واحد به میزان 60 متر مکعب در روز اقدام به کاهش پساب تولید و در نتیجه آب برداشتی از ذخایر منطقه نموده است. به منظور مدیریت آب و پساب تولیدی، بیش از 12 واحد از واحدهای قدیمی از سرویس خارج گردید که این امر منجر به کاهش بیش از 1000 متر مکعب پساب در روز شده است. در این راستا، واحدهای گاز، آمونیاک، اوره، اسید نیتریک، نیترات آمونیوم ، NPK، سودااش (کربنات سدیم سبک و سنگین و جوش شیرین) منطقه یک و کلرآلکالی و پرکلرین در منطقه 3 از سرویس خارج شدند.
در زمینه مدیریت پسماند نیز اعمال مدیریت بر ضایعات فرآیندی و غیرفرآیندی حاصله و تحت کنترل قرار دادن و با کاربرد مجدد این ضایعات همواره در دستور کار شرکت پتروشیمی شیراز بوده است. بدین منظور یک مورد لندفیل جهت تخلیه پسماندها و جلوگیری از تخلیه پسماند به محیط زیست در اراضی شرکت پتروشیمی شیراز جهت دفع اصولی پسماندهای صنعتی احداث شده است. همچنین با راه اندازی و بهبود سیستم اتوماسیون اداری ، میزان مصرف کاغذ در سطح شرکت و به تبع آن ضایعات بخش اداری به شدت کاهش پیدا کرده است.
فعالیت های زیست محیطی که در بخش فوق به آنها اشاره شد، بخش کوچکی از فعالیت ها و دستاوردهای زیست محیطی شرکت پتروشیمی شیراز می باشد. این مهم بدون دغدغه و نگرش زیست محیطی مدیران و پرسنل فرهیخته شرکت پتروشیمی شیراز میسر نمی گردید. شایسته است از زحمات تک تک عزیزانی که از بدو راه اندازی شرکت پتروشیمی شیراز در بهبود شرایط زیست محیطی تلاش نموده اند، صمیمانه تشکر نمود. به امید آنکه شرکت پتروشیمی شیراز در راستای اهداف و خط مشی خود، در تحقق شعار روز جهانی محیط زیست در سال 1400 "احیای زیست بوم" نقش بسزایی داشته باشد.
 
 
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


حفظ محیط زیست در زمان مهندس قنبریان راه اندازی شد
بخش خصوصی؛ عامل موثر در تحقق رشد تولید با مشارکت مردم
 سید حمیدرضا فاطمی حسینی/کارشناس حوزه نفت و گاز 
شاخص بروکفیلد و تحلیل ویسکوزیته دینامیکی سیالات
مهندس علیرضا آمار محمدی/مشاور و کارشناس ارشد روانکارهای خودرویی و صنعتی