۱
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۸ تير ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۵
کد مطلب : ۱۴۶۷۳۹
روزنگار نفت/هشتم تير ماه سال ۱۳۴۶

پتروشيمي خارك تأسيس شد

 در سال ۱۳۷۵، این شرکت به صورت سهامي عام در آمد و دو سال بعد در بورس اوراق بهادار تهران پذيرفته شد.
پتروشيمي خارك تأسيس شد
   به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "نفت ما"،  مجتمع پتروشیمی خارك در ابتدا تحت عنوان شرکت سهامی شیمیایی خارك جهت بازیافت پروپان، بوتان، نفتا و گوگرد از گازهای استحصالی چاه های حوزه نفتی فلات قاره ایران با مشارکت پنجاه- پنجاه بین شرکت ملی صنایع پتروشیمی و شرکت آمریکایی آموکو AMOCO با سرمایه ای معادل 900 میلیون ریال تاسیس شد.
طراحی واحدهای عملیاتی توسط شرکت آمریکایی J.E.PRITCHARD و عملیات ساختمان و نصب آن توسط شرکت ژاپنی CHIYODA در اوایل 1344 هجری شمسی شروع و در اواسط سال 1348 هجری شمسی به پایان رسید.
در سال 1373 به منظور جلوگیری از سوختن گازهای سبک تولید شده در فرآیند مجتمع و تبدیل آن به فرآوردهائی با ارزش افزوده بالا و حرکت هر چه بیشترخودکفایی به سمت و قطع وابستگی و افزایش صادرات و همچنین در جهت انتقال تکنولوژی، ایجاد افزایش در آمد ارزی، کاهش آلودگی محیط زیست و اشتغال در منطقه، طرح احداث واحد متانول خارگ آغاز گردید.
این واحد با فن آوری تولید و مهندسی پایه شرکت لورگی (LURGI) آلمان و با سرمایه گذاری ارزی 149/5 میلیون دلار و 465/5 میلیارد ریال در زمینی به مساحت 24 هکتار احداث و در سال 1378 به بهره برداری رسید.
 
شرکت سرمایه گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین (تاپیکو) 23.20 درصد مالکیت سهام غیرمدیریتی این شرکت را برعهده دارد.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


اکسیداسیون کاتالیزوری، روشی در حال تکامل جهت گوگرد زدایی
ساسان طالب نژاد/دکتری مهندسی شیمی و کارشناس توسعه کسب و کار در حوزه پتروشیمی و‌پالایش
پتروشیمی صنعت بی سردار!
عبدالرسول دشتی