۳
۱۶
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۰
کد مطلب : ۱۴۹۳۹۱
از ۶۹ طرح خیالی تا سریال سوتی‌های مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی؛

هزینه های تمام نشدنی شاهمیرزایی برای دولت رییسی

هیرش سعیدیان
هر چند شرکت ملی پتروشیمی نیز مانند دیگر ارکان وزارت نفت، هرگز از انتصابات سیاسی به صورت کامل مصون نبوده، اما به دلیل ماهیت فنی و تخصصی این صنعت، همیشه حدی از تخصص‌گرایی برای جلب رضایت بدنه تکنوکرات آن در نظر گرفته شده است.
هزینه های تمام نشدنی شاهمیرزایی برای دولت رییسی
  به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "نفت ما"،  کرسی که زمانی وزنه‌های چون نعمت زاده، شعری مقدم و... بر آن تکیه می‌زدند، اکنون در اختیار مرتضی شاهمیرزایی قرار گرفته است. مردی که همزمان رئیس بسیج وزارت نفت نیز هست و در راهروهای این وزارتخانه، با عناوینی مانند «مسئول استخاره» و «هیئتی ترین مدیر» از او یاد می شود.
گفته می شود، شاهمیرزایی توسط مسعود میرکاظمی به عنوان مهره جبهه پایداری در وزارت نفت، به صادق محصولی پیشنهاد شده است تا کنترل صادرات این صنعت ارز آور در اختیار این گروه سیاسی قرار گیرد. به نظر نمی رسد که در ملوک الطوایفی از هم گسیخته وزارت نفت، شخص وزیر چندان اشرافی بر رفتار و عملکرد وی نداشته باشد.
برخی شاهمیرزایی را به دلیل سوتی های مختلف در مصاحبه‌ها، اظهارات شاذ و بی‌کفایتی عمیق، به عنوان عبدالمالکی وزارتخانه می شناسند.
شاهمیرزایی در یک مصاحبه تلوزیونی اطلاع نداشت که در حال حاضر برنامه هفتم توسعه در حال اجرا است و اظهار کرد: «ما باید در پایان برنامه ششم توسعه تولید در حوزه پتروشیمی را به 200 میلیون تن  برسانیم» این ادعا از سوی کارشناسان این حوزه مضحک توصیف شده است، به ویژه آنکه ظرفیت اسمی تولید پتروشیمی در حال حاضر با ارفاق 90 میلیون تن است و ظرفیت واقعی کمتر از این ارقام برآورد می شود. انتصابات سیاسی، فساد گسترده در صنعت پتروشیمی، باند بازی، فرسوده بودن خطوط تولید، جولان مافیای موسوم به «جهادگران دورزننده تحریم» و دیگر مشکلات ادامه تولید فعلی را نیز در هاله ای از ابهام قرار داده است.
گفتگوی وی با قالیباف مجری صداوسیما نیز تا روزها به بحث جنجال برانگیز محافل حوزه پتروشیمی بدل شد. معاون وزیر نفت، در برابر سوالات مختلف مجری برنامه در مورد تغییر قیمت خوراک پتروشیمی و دیگر سوالات فنی مکرراً اظهار می کرد که آمار و اطلاعاتی در دست ندارد، این پاسخ با تعجب سوال کننده همراه شد. وی تا کنون تنها مدیری بوده که بدون حتی یک روز سابقه در صنعت پتروشیمی به این سمت کلیدی منصوب شده است.
شاهمیرزایی در همین برنامه مدعی شد در حال حاضر 69 طرح پتروشیمی در حال ساخت و در دست اجرا در کشور وجود دارد. مجری در برابر این ادعای بزرگ سوال کرد که ماهیت این طرح ها چیست و چه تعداد از این طرح ها اوره، آمونیاک و دیگر اقلام پتروشیمی است،... مهمان برنامه بعد از آنکه به صورت واضحی در برابر سوال دچار استرس شد، اظهار بی اطلاعی کرد. در واقع مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی جمهوری اسلامی اطلاع نداشت که طرح های بزرگ پتروشیمی کشور چه ماهیتی دارد!
هر چند بعد از برنامه این ادعا با واکنش چند مدیر و کارشناس بخش پتروشیمی مواجه شد و آنها در دست اجرا بودن 69 طرح در کشور را با توجه به حال و روز فعلی این صنعت، «کذب» نامیدند.
خبرنگار نفت ما از روابط عمومی این نهاد درخواست کرد تا اسامی این 69 طرح در دست اجرا یا لااقل نیمی از آنها منتشر شود. درخواستی که ظاهراً از سوی دیگر خبرنگاران نیز ارائه شده و تا کنون پاسخی به آن داده نشده است!
مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی همچنین زمانی که خبرنگاری از وی پرسید که چند درصد هزینه واحدهای پتروشیمی قیمت خوراک است، قادر نبود پاسخی به این سوال که جزو بدیهیات است ارائه کند. بیش از 10 سوال دیگر نیز در همین برنامه و 2 برنامه مشابه دیگر نیز با عدم پاسخ یا پاسخ های عجیب مدیرعامل شرکت ملی پتروشیمی مواجه شد.
سخنان عجیب این مدیر بسیجی و مومن تمام شدنی نیست، زمانی که یک خبرنگار از وی در مورد طرح مجلس برای ادغام شرکت پالایش و پخش و پتروشیمی سوال پرسید، در کمال ناباوری حضار، ایشان ماجرای حمله ابره به سمت کعبه را بازگو کرد. هنوز این سوال مطرح است که این پاسخ چه ارتباطی به این سوال داشت؟!
شاهمیرزایی در یک کنفرانس خبری در مورد پتروشیمی میانکاله بعد از آنکه به صورت مفصل در مورد پیش مجوز اعطا شده به این طرح سخنرانی کرد، کاغذی دریافت کرد و بعد از مکثی اعلام کرد که این طرح پیش مجوز هم نداشته است. بی اطلاعی او از اینکه این طرح پر حاشیه که مسائل محیط زیستی آن بازتاب گسترده ای در رسانه ها داشت، فاقد مجوز بوده، از سوی منتقدان به عنوان یکی دیگر از دلایل بی سوادی عمیق و بی اطلاعی ایشان از حوزه کاری آن هم در ساحت عمومی، تفسیر شد.
مرتضی شاهمیرزایی در زمانی که طرح ستاره خلیج فارس به بن ست رسید، از آن پروژه کنار گذاشته شد، اما به سبب فعالیت‌های سیاسی توسط احمدی نژاد به سمت بازرسی وزارت نفت منصوب شد.
8 سال بعدی او در وزارتخانه به عنوان کارشناس ساده در معاونت برنامه ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزارت نفت گذشت.
عملکرد این روزهای او اما، انتقاد وسیعی را از سوی جبهه خودی های وزارت نفت نیز در پی داشته است. محمد محدی پور از مدیران عضو حلقه پایداریچی‌ها در شرکت ملی نفت و از وامداران شاهمیرزایی اخیراً همسر او، زهرا سادات زهرائیان را به عنوان مدیرکل اداری و تشریفات منصوب کرد. 
با این همه آنچه اعتراض بدنه صنعت پتروشیمی و مدیران واحدها را در پی داشته، نه این حواشی و شخصیت سبک رئیس شرکت ملی صنایع پتروشیمی، بلکه مدیریت رانتی و به گفته منتقدان غیرمسئولانه او است، که  لطمات جدی به کل زنجیره وارد کرده است. برخی مدعی شده‌اند سهم پتروشیمی در سبد ارزی نیمایی، در حال کاهش است، هر چند بانک مرکزی هنوز در تایید یا تکذیب این ادعا، واکنشی نشان نداده است.
در حکم انتصاب شاهمیرزایی و برنامه کاری او قید شده است که پس از پایان مدیریت نامبرده، شرکت ملی پتروشیمی باید به «کارآمدترین سازمان توسعه ای در حوزه پتروشیمی در منطقه غرب آسیا» تبدیل شود. هدفی که با توجه به قواره مدیریتی این مدیر عضو جبهه پایداری، بیشتر به مطایبه شبیه شده است.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


ناهید خسروی نجف ابادی
عضویت در سامانه نفت
شاهمیرزایی از بهترین مدیران کشور است
علی
بعد از خوندن این مقاله خدا را هزار بار شکر کردم که خودم را قبل از موعد بازنشسته کردم و نیستم توی سیستم که اینهمه روابط خراب و فساد افسار گسیخته باعث آزار و اذیت روح و روان م باشه
شاهین
خخخ
ناشناس
تهش این هست که یه پولی ازش میگیرید
پیامو پاک میکنید
بعد چند روز طی یک خبر جدید ازش حمایت می کنید
تشت رسوایی سایت نفت ما خورده زمین
احسنت .... خدا قوت .... کارشناسان و متخصصین حرفه ای سایت ها و تحلیلگران مطلع ، باید نشستن مدیران ناکارامد روی صندلی های بزرگ را غیر ممکن سازند
مهندس شاهمیرزایی از بهترین مدیران کشور است .شما هم آب را اونجایی بریزید که میسوزه
جوانان همین ها را میبینند و اینگونه در خیابانها شعار می دهند
اینگونه انتصابات به انقلاب و نظام ضربه میزند
اقای رییسی باید در انتصابات بیشتر دقت کند
یا سلام
شما که از شعری مقدم در متن خود یاد کردید چرا عملکرد اور هیچ وقت نقد نکردید او در مدتی که مدیر عامل پتروشیمی بود حتب یک جلسه برای بررسی تولید و طرح ها برگزار نکرد
دوم چرا از عملکرد شاهدایی و نوروز زاده صحبتی نمی کنید دورانی که دوران سیاه پتروشیمی بود
69 طرح پتروشیمی وجود دارد و همگی از پیشرفت در مرحله تحویل زمین و آماده سازی تا پیشرفت 94 درصدی هم در آنها وجود دارد
لطفا واقعیت ها را بیان کنید
در حال حاضر صنعت پتروشیمی در حال پیشرفت مناسبی است
بابا کوتاه بیا همین هم که داری از صدقه سر فکر اون مدیران هست والا از وقتی این جماعت اومدن مگر غیر اوره و یک متانول طرح دیگه هم داشتی ؟
کشور مرتب باید هزینه های این آدم های کوچک و کارنابلد را از جیب مردم بدهد تا با سعی و خطی کارآموزی کنند .... ( غافل از اینکه از فکر علیل اینها (جبهه پایداری )مدیر !!!! در نمی آید)
نفوذی ها تا کجاها نفوذ کردن
کارشناس پتروشیمی
سلام علیکم
به عنوان یک کارشناس شاغل در صنعت پتروشیمی اعلام می‌کنم که هم اینک 69 طرح پتروشیمی در دست اجراست که با به تولید رسیدن آنها تا سال ۱۴۰۶ (پایان برنامه هفتم) 50 میلیون تن به ظرفیت 90 میلیون تنی تولیدات پتروشیمی ایران افزوده خواهد شد. همچنین 37 طرح دیگر به ظرفیت تقریبی 60 میلیون تن برای برنامه هشتم (تا سال ۱۴۱۱) برنامه ریزی شده که ظرفیت کل را به ۲۰۰ میلیون تن خواهد رساند.
ارواح......
سید مسعود
دکتر شاهمیرزایی از مدیران با سابقه کشور و باتجربه است.من به شخصا" شهادت خواهم داد در حوزه صنعت نفت و پتروشیمی از بهترین مدیران میباشد.پاکدستی و سالم بودن او زبانزد است
حمید
بنده نزدیک ۳۳ سال سنوات خدمت در وزارت نفت مهندس شاه میرزائی را خیلی وقت است که می شناسم ایشان دست پاک و مدیر و مدبر و مومن و متدین و کار آمد و از نیرو هایی ارزشی و جهادی بوده و انتصاب شابسته ایشان در دوران آقای رئیسی باعث افتخار کارکنان صنعت نفت است.