۴۷
۱۱
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۵ تير ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۲
کد مطلب : ۱۵۶۲۲۵
علیرغم سوال در مجمع پتروشیمی مارون توسط سهامداران؛

عدم شفافیت در نحوه تامین مالی ۱۶ پروژه پتروشیمی مارون!

در مجمع عمومی امسال بود که به خاطر سهام ۳۰ درصدی پتروشیمی مارون در پتروشیمی بوشهر به یکباره عمده سود سالیانه بلعیده شد و اندک مانده ای صرف پرداخت به سهامداران شد.
عدم شفافیت در نحوه تامین مالی ۱۶ پروژه پتروشیمی مارون!
به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "نفت ما"،تعریف ۱۶ پروژه در پتروشیمی مارون نیاز به میلیاردها دلار سرمایه دارد که منشا تامین مالی آنها مشخص نیست.
در مجمع عمومی امسال بود که به خاطر سهام ۳۰ درصدی پتروشیمی مارون در پتروشیمی بوشهر به یکباره عمده سود سالیانه بلعیده شد و اندک مانده ای صرف پرداخت به سهامداران شد.
در همین جلسه مجمع عمومی مدیر عامل و دبیر جلسه به راحتی از مهمترین چالش حال حاضر و آینده پتروشیمی مارون عبور کردند و به سوال سهامداران هم در خصوص وضعیت پروژه ها پاسخی نداده و آن را موکول به آینده کردند.
در همین راستا سوالات بدون پاسخ دیگری مطرح می شود:
1-طرح توجیهی و ریسک های این پروژه ها از سوی کدام موسسه، شرکت و یا ارگانی بررسی و تایید شده است؟ آیا بوشهر های دیگری در راه است؟
2-منبع درآمد برای اجرای این پروژه ها از کجا قرار است تامین شود؟ در شرایط حاضر پتروشیمی مارون مجبور به اخذ وام های سنگین چند هزار میلیارد تومانی از بانک ها شده است. در آینده و با توجه به شروع تقریبا هم زمان آنها افق مارون در آینده چه می باشد؟!
3-برخی از طرح های جدید به ویژه طرح های برون مجتمعی همانند خرید سهام طرح خاک خورده ابن سینا قطعا برای مارون توجیهی ندارد. اگر هم استدلال تکراری ایجاد زنجیره ارزش بهانه شود طرح های بسیار دیگری در داخل خود مارون و با مالکیت ۱۰۰ درصدی مارون قابل اجرا هست.
در پایان باید اشاره کرد اینکه پتروشیمی مارون در سال مالی 1401 کاهش سود خالص 29 درصدی را ثبت کرده و با نزدیک به 70 روز از سرویس خارج شدن واحد الفین خود با کاهش50 درصدی فروش و همچنین عدم النفع تولید مواجه است که دودش به چشم سهامدارانش خواهد رفت. 
سوال پرواضح اینست که چرا مارون پایش را اندازه گلیمش دراز نمی کند و علیرغم اوضاع نابسامان مالی به دنبال طرحهای بلندپروازانه است!؟
آیا ذینفع این طرحها و پروژه ها مارون است؟

ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


آگاه
کلا پتروشیمی مارون هیچ چیزیش شفاف نیست
از فروش محصول گرفته تا حمل محصولات و با شرکت هایی که کار میکنند
مشکل اینجاست که همه میدانند که چه اتفاقی در مارون افتاده و مربوط به امروز و دیروز نیست اما هیچکس ورود نمیکنه از حفاظت وزارت دفاع که سرآمد مبارزه با فساد است مثل سنوات قبل انتظار برخورد قاطع داریم
خداوند یار و نگهدارتان باشد نفت ما یی های عزیز
حاجیان
حفاظت وزارت‌ دفاع به پتروشیمی‌‌ای که مدعی سومین قطب پتروشیمی کشوره و جلوی چشم همه مدیرعامل در حال حیف و میل بیت‌المال مسلمینه هم ورود کنه، صدبار فقط توی همین نفت ما کامنت بانام و بی‌نام گذاشتم.
مدیرعامل رسما فساد راه‌اندازی کرده
علی موسایی
هر کسی الفبای توسعه رابداند ابتدا سمت زیرساخت ها و سرمایه گذاری های جدید مرتبط خواهد رفت،

نگاه کلان و توسعه محور دکترامرایی مدیر جسور وجوان به مذاق خیلی از مدیران ناکارآمد قبلی ورانت خورانی که دستشان از چپاول چندین ساله مارون کوتاه شده خوش نیامده و قطعا بدنبال کوچک وبی اثر نشان دادن این طرح ها هستند،

افق مارون ۱۴۰۶ امرایی ، متعالی ویکی از بزرگترین هلدینگهای صنایع ایران
علی پهلوان
با سلام خدمت نفت ما
در پاسخ به آقای موسایی باید بگم که شما درست میگویید ولی این موضوع در مورد این ۱۶ پروژه مارون صدق نمیکنه. با چند تا مثال موضوع را بهتون تفهیم میکنم:
۱- شرکت آمیزه های مارون: سود عملیاتی سال ۱۴۰۱، تنها ۱.۱ میلیارد تومن، تعداد نفرات بالغ بر ۱۳۰ نفر، هزینه ها سرسام آور، هزینه سفر ماموریت دو نفر اونجا بیش از ۲ میلیارد تومن در طی همون سال، هزینه های جاری بیش از ۱۰ میلیارد، اگر به جای این همه ریخت و‌ پاش سرمایه بصورت یک شرکت واقعا خصوصی اداره میشد ، مقبول بود، ولی الان خیر

۲- شرکت پتروشیمی بوشهر: بیش از ۸۸۰۰ میلیارد تومن زیان انباشته، مارون تا کی باید کار کند تا سهم خودش از این زیان را بدهد، تازه اگر مجددا به زیان فوق افزوده نشود، کما اینکه وضعیت جاری بوشهر حاکی از اینه که حالا حالاها زیان ده هست.
۳- شرکت صدرا شیمی: همکاری و مشارکت مارون با آقای ح....ی....... (مالک صدرا شیمی) چه دلیلی دارد وقتی کل این پروژه را مارون میتواند در همین مجتمع فعلی اجرا کند. نفع واقعی این مشارکت به جیب چه کسانی میرود؟

مورد به مورد طرح ها و پروژه های فعلی نه تنها منفعتی ندارند بلکه جز زیان چیزی برای مارون به ارمغان نمی آورند. این روش سرمایه گذاری اشتباه بود، مارون اگر پول اضافه داشت میبایست برای تکمیل زنجیره ارزش خود و کسب سود از این زنجیره به سراغ شرکتهای سود ده میرفت. مثلا وقتی گلایکول خام به تندگویان میدهد باید بخشی از سهام پتروشیمی تندگویان را میخرید، یا بنزین به بوعلی بدهد و بخشی از سهام بوعلی را بخرد.
جک مگو مشتی..... بعدا مشهود میشه... چپاول الان هست یا قبلا بوده؟ صبر کن
feedback
Romania
علی موسایی
در پاسخ☝️

سرمایه گذاری و ایجاد شرکت‌های مذکور در گذشته و توسط مدیریت های گذشته صورت گرفته که باید جوابگو باشند،،
feedback
Iran, Islamic Republic of
کارشناس
مدیر عامل قبلی که آقای ح ...ق... را با مدرک دیپلم به عنوان مشاور بردند پیش خودشون و به صورت پروازی از تهران رفت و آمد دارند را میگویی؟
همون که هر چی فامیل داشت آورد تو مارون استخدام کرد؟به انتصابهای ایشان در سایت اهواز و مارون و دفتر تهران رجوع کنید .... عزیز جان افراد فقط جابجا می شوند و نه توبیخ و اخراج...امروز مدیر یک شرکت و فردا جای دیگر...
یاسر
از کی خط میگیری که اینقدر بر علیه مارون مینویسی
feedback
Ukraine
نگران بیت المال
چرا ناراحت میشی، از قدیم گفتن واقعیت و حرف حق تلخه یکی هم که حرف واقعیت و درست میزنه یک عده خیلی دردشون میاد و میگن از کی خط میگیری؛ امثال تو چون خودت خط میگیری فکر میکنی بقیه هم مثل خودت خط میگیرن. مسلمون واقعی،که مثل این شخص ریا کار و اهل ریخت پاش های هنگفت و بعضا شخصی از جیب شرکت نباشه و فقط فکر هم زبان و هم قومیت های خودش در سر کار آوردن در همه سطوح شرکت نباشه زیاد داریم در این مملکت، که باید جایگزین چنین افراد نا اهل و ریاکاری که وصله ناجور محسوب می شوند گردند
feedback
Iran, Islamic Republic of
همه میگن امرایی خیلی پشتش، پره وتوپ هم تکونش، نمیده حلقه ها را هم داره یعنی اینه مملکت وناظرین و.....سربازان گمنام اطلاعات وحفاظت و... یعنی نیستن؟ راستی شنیدم ب…. هم ب قید وثیقه پایین آزادشده صحت داره؟
feedback
Iran, Islamic Republic of
مجید
سلام.
ب کیه ؟
feedback
United States