۲
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۲۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۷:۳۶
کد مطلب : ۱۶۴۱۴۱
آثار محدودیت ها بر بازار صادرات نفت روسيه؛

درآمد نفتي دومین صادرکننده جهان آب رفت

روسیه علی‌رغم محدودیت های اعمالی آمریکا و تصمیمات اروپا، جايگاه خود به عنوان دومين صادرکننده نفت در سال ۲۰۲۳ با حجم صادرات سالانه حدود ۷.۵ میلیون بشکه در روز را حفظ كرده است.
درآمد نفتي دومین صادرکننده جهان آب رفت
به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "نفت ما"،درحالي پس از جنگ اوكراين، اتحاديه اروپا و آمريكا محدوديت هاي فروش نفت را عليه روسيه اعمال كردند كه به گواه آمار پس از اعمال اين محدودیت‌ها روسيه همچنان در جايگاه دومين صادركننده نفت دنيا پس از آمريكا ايستاده اما درآمد نفتي اش كاهش يافته است.
با وجود آنکه صادرات نفت روسیه به اروپا بعد از حمله به اوکراین، از سه میلیون و 300 هزار بشکه به 600 هزار بشکه در روز رسیده، ولی در مجموع آمار صادرات این کشور، تغییر محسوسی نداشته و محدودیت های اعمالی آمریکا و تصمیمات اروپا، هنوز نتوانسته نفت روسیه را از بازار خارج کند.
بر اساس تحلیل آژانس بین‌المللی انرژی، روسیه علی‌رغم محدودیت های اعمالی آمریکا و تصمیمات اروپا، جايگاه خود به عنوان دومين صادرکننده نفت در سال 2023 با حجم صادرات سالانه حدود 7.5 میلیون بشکه در روز را حفظ كرده است.
اين ثبات عدد صادرات، ناشي از تغيير مسير مقاصد صادراتي از اروپا به چين، هند و تركيه است. گفتني است صادرات نفت روسیه به هند در خلال سال هاي 2021 تا 2023 از یکصد هزار به 1.9 میلیون بشکه در روز افزایش یافته است و چین از 1.6 به 2.3 میلیون بشکه در روز رشد كرده است. در مجموع، صادرات کلی به اتحادیه اروپا، بریتانیا، ایالات متحده و کشورهای OECD در آسیا از سال 2021 تا 2023 به میزان چهار میلیون و 300 هزار بشکه در روز کاهش یافته است.
اما نكته قابل توجه اينكه درآمد صادرات نفت روسیه به دلیل سقف قیمتی ناشي از تصميمات گروه G7 و کاهش قیمت جهانی نفت در سال 2023، چهار میلیارد و 200 هزار دلار کاهش یافته است.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی