۲
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۲۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۹
کد مطلب : ۱۶۴۱۸۸

مدیریت کارآمد و تحقق رشد تولید و سودآوری در پتروشیمی سبلان

فاتیما رضایی
این رکوردها در حالی رقم خورده که پتروشیمی سبلان همچون دیگر متانول سازان در ماههای سرد سال با قطع خوراک گاز متان روبه رو بوده و مضاف بر آن قطعی اکسیژن نیز بعضا بر تولید آن سایه افکنده بود. 
مدیریت کارآمد و تحقق رشد تولید و سودآوری در پتروشیمی سبلان
به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "نفت ما"،پتروشیمی سبلان با مدیریت کارآمد مهندس رضا کریمی توانست رکوردشکنی نموده و در سال 1402 بالغ بر 52 درصد افزایش تولید را ثبت نماید و ظرفیت تولید خود را از 60 درصد به 100درصد برساند که بیانگر رشد و بلوغ این شرکت و دگردیسی آن از پروژه ای بودن به تولیدی بودن است.
شایان ذکر است که ظرفیت اسمی تولید پتروشیمی سبلان 1 میلیون و 650 هزار تن متانول با گرید AA در سال است. 
بی شک تحقق این دستاوردها با مدیریت کارآمد و استراتژیک و همچنین تلاش بی وقفه کارکنان صورت گرفته است. این رکوردها در حالی رقم خورده که پتروشیمی سبلان همچون دیگر متانول سازان در ماههای سرد سال با قطع خوراک گاز متان روبه رو بوده و مضاف بر آن قطعی اکسیژن نیز بعضا بر تولید آن سایه افکنده بود. 
با پیگیریهای مجدانه انجام شده توسط مدیریت، معضل تامین خوراک پایدار اکسیژن پتروشیمی سبلان توسط دماوند انرژی عسلویه، با بهره برداری از واحد دوم ASU با تولید ۶۲ هزار نرمال مترمکعب اکسیژن Hp با سرمایه‌گذاری مشترک پتروشیمی سبلان و دماوند انرژی عسلویه در هفته اول شهریور 1402، ظرفیت تولید سبلان را  به 100 درصد رساند. در نتیجه با تولید روزانه ۵ هزار تن متانول، افزایش فروش و ارزآوری برای کشور و سود برای سهامداران پتروفرهنگ را به همراه داشته است.
گفتنی است که جمع تولید سبلان در سال 1401 بالغ بر 700 هزار تن متانول بود که در سال 1402 به حدود 1.5 میلیون تن افزایش یافت. در فروردین 1402 بود که با تعویض کاتالیست و نصب کاتالیست ایرانی در مجتمع، برای نخستین بار ظرفیت تولیدی این پتروشیمی به 85 درصد رسید. کافی است بدانیم که تولید متانول پتروشیمی سبلان در مردادماه 1402 بالغ بر ۸۳ هزار و ۹۴۳ تن با ۵۶ درصد ظرفیت قبل از بهره برداری از واحد دوم ASU بود که این میزان در شهریورماه به ۱۳۱ هزار و ۹۷۹ تن با ۸۸ درصد ظرفیت و در مهرماه به ۱۴۵ هزار و ۱۴ تن با ۹۷ درصد ظرفیت رسید.
پتروشیمی سبلان در سال گذشته، بخش عمده ای از دیون معوق خود را پرداخت کرد و در حالیکه برای سال مالی منتهی به مرداد 1402 زیان 1200 میلیارد تومانی پیش بینی شده بود، با مدیریت منابع و تمرکز بر افزایش تولید و انبارش محصول، این زیان به 85 درصد کاهش داده شد. خروجی سال مالی قبل پتروشیمی سبلان، کاهش زیان انباشته، افزایش تولید ۵۲ درصدی و افزایش صادرات بود.  لذا برای سال مالی منتهی به مرداد 1403، خروج از زیان و تقسیم سود قابل پیش بینی است.
بدیهی است اگر قطعی خوراک گاز متان و تامین مناسب خوراک اکسیژن، چالشهای افزایش قیمت خوراک و متعاقب آن تصمیمات خلق الساعه مختلف نبود، توان و تمرکز مدیریت کاملا وقف افزایش تولید و سودآوری می شد، و رکوردهای فوق الذکر، بالاتر می رفت. هر چند تحقق 100 درصدی تولید و افزایش فروش و سودآوری با شرایط و مصائب فراوان در جای خود شایسته تحسین و تقدیر است، لذا شایسته است در سالی که به نام رشد تولید با مشارکت مردم نامگذاری شده، عوامل مخل و مزاحم تولید همچون تامین چالش خوراک پایدار، بحث انعقاد 8 ماه قراداد تامین خوراک و سوخت گاز، نرخ گذاری خوراک، مالیات بر مواد خام و نیمه خام صادراتی، تصمیمات خلق الساعه و ... کنار گذاشته شود تا شرکتهای پتروشیمی همچون سبلان در شرایط واقعی بتوانند تولید و سودآوری و ارزآوری کرده و دینشان را به سهامداران که قشر عزیز فرهیخته فرهنگیان کشور هستند، ادا کنند.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی