۵
۱
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۴ دی ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۲
کد مطلب : ۱۵۱۳۳۴
 مدیر عامل پتروشیمی بندر امام در گفت و گو با "نفت ما" اعلام کرد:

ضرورت سیاستگذاری و فرهنگ سازی در راستای حمایت از شرکتهای دانش بنیان+فیلم

انتظار ما اینست که مجلس و دولت بسترهای لازم را برای تصمیم گیری مدیران در حمایت از شرکتهای دانش بنیان فراهم کنند.
فایل ویدیو
  به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "نفت ما"، دکتر سپهدار انصاری نیک مدیر عامل شرکت پتروشیمی بندر امام در مورد اقدامات حمایتی شرکت متبوع خود از شرکتهای دانش بنیان اظهار داشت: پتروشیمی بندر امام اخیراً همایش توسعه روابط با شرکتهای دانش ‌بنیان و فناور را برگزار کرد که حدود 300 شرکت دانش بنیان در آن مشارکت داشتند و 70 قرارداد و تفاهمنامه امضا شد و از این به بعد باید تلاش نموده این تفاهم نامه ها را تبدیل به قرارداد کنیم که مبتنی بر حل مسائل مورد نیاز و تولید پتروشیمی بندر امام باشد.
انصاری نیک ادامه داد: کلاً رویکرد پتروشیمی بندر امام حمایتی است و گروه هلدینگ خلیج فارس هم با رویکردهای نوآورانه آقای دکتر علی عسکری همچون برگزاری همایش پتروفن، واقعاً حامی شرکتهای دانش بنیان داخلی است و در حد شعار نبوده و عملی است.
وی با اشاره به اینکه این روند با توجه به مسائل صنعت ما که مبتلا به بوده و همینطور شرایطی که از نظر ارتباطات جهانی و تحریمهای بین المللی داریم، یک اقدام درون زایی برای کمک به توسعه اقتصادی کشور و همینطور رفع مسائل و نیازهای تولید است، افزود: از آنجا که تولید موتور محرکه اقتصاد کشور است، بنابراین تولید پایدار مبتنی بر نوآوری و پژوهش خواهد بود، لذا روند حمایت از شرکتهای دانش بنیان توسط همه مدیران کشور از جمله مدیران صنعت پتروشیمی که در عمل ثابت کردند، همچنان ادامه خواهد داشت، چونکه شرکتهای دانش بنیان منابع مطمئن تامین کننده صنعت پتروشیمی هستند.
انصاری نیک در پاسخ به این پرسش که شرکتهای پتروشیمی تا چه اندازه در تبدیل ایده فناوری توسط شرکتهای دانش بنیان ریسک پذیر هستند، گفت: این نکته درستی است. مهم ترین موضوع اینست که بسترهای قانونی ایجاد شود. اگر مجلس و دولت بسترهای لازم را برای تصمیم گیری مدیران فراهم نکنند قطعاً قدرت مدیران در تصمیم کاهش پیدا می کند. لذا انتظار ما اینست که مجلس و دولت بسترهای لازم را برای تصمیم گیری مدیران در حمایت از شرکتهای دانش بنیان فراهم کنند و الان بخشی از قوانین، رویکرد و جهت گیری شان به همین سمت است. مثلاً معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و برخی از وزراتخانه ها این رویکرد را پیگیری می کنند، ولی باید در حمایت از دانش بنیانها در بخشهای بالادست و پایین دست صنعت نفت، خیلی کار فرهنگ سازی انجام شود و توسعه پیدا کند و بخشی زیادی هم به رویکرد مدیران میانی صنعت پتروشیمی مربوط است و کمیته اجرایی شرکتهای پتروشیمی بایستی از دانش بنیانها حمایت کنند تا فرآیند تجاری سازی ایده تسهیل شود.
مدیر عامل پتروشیمی بندر امام در مورد اینکه آیا شرکتهای دانش بنیان ایرانی توانایی مهار فلرینگ و تبدیل آن به برق و سوخت و خوراک را دارند، تصریح کرد: قطعاً فناوری و دانش لازم برای تبدیل گازهایی که فلر می شوند را در کشورمان به طور کامل داریم. آنچه که مهم است اینکه باید شرکت ملی نفت و وزارت نفت و کمیسیون انرژی و قانونگذاران بایستی متوجه باشند به جای اینکه 100 درصد ارزش گازها به کربن تبدیل شده و در محیط زیست منتشر شود را به ارزش تبدیل کنند. و این حمایت الان کم است. یعنی حاضرند 100 درصد بسوزد و تبدیل به کربن شده و منتشر شود، اما حاضر نیستند 40 درصد تخفیف بدهند که شرکتهای سرمایه گذار به مواد با ارزش افزوده بالا تبدیل کنند و 60 درصد مستقیما به خزانه کشور برود.
وی ادامه داد: باید سیاستگذاران بیدار شوند و زودتر تصمیم بگیرند و با وضع قانون در برنامه هفتم توسعه باید حتما این تصمیم گیری انجام شود و زودتر ضریب تخفیف روی قیمت گازهای فلر ایجاد کنند تا سرمایه گذاران جاوی فلرینگ را بگیرند. وقتی این اتفاق بیفتد شرکتهای مهندسی و شرکتهای دانش بنیان درگیر می شوند و می توانند گازهای فلر را جمع آوری کنند و زمینه اشتغال زیادی ایجاد می شود و 40 درصد تخفیف در جیب شرکتها و صندوقهای سرمایه گذاری ایرانی می رود.
انصاری نیک راجع به تجربه شخصی خود به عنوان مدیر عامل پتروشیمی بندر امام از صرفه جویی ارزی استفاده از تجهیزات دوار و ثابت ساخت داخل گفت: هم اکنون صرفه جویی ارزی به میلیارد دلار رسیده است. از میان 10 شرکت صاحب نام و بزرگ ایرانی 4 شرکت در کلاس استانداردهای جهانی و شانه به شانه برندهای جهانی صد ساله اروپایی در ساخت تجهیزات دوار و کمپرسور فعال هستند که تحویل شرکت ملی نفت، شرکت ملی گاز و شرکت ملی صنایع پتروشیمی می دهند و در سرویس است و با راندمان خوب کار می کنند و توانستند ما را از بحران و چالش تامین تجیهرات کلیدی و حساس عبور دهند.
مدیر عامل پتروشیمی بندر امام در خصوص اینکه  آیا دپارتمان دانش بنیان و استارتاپ در این شرکت در نظر گرفته شده است اعلام کرد: از روزی که بنده به پتروشیمی بندر امام آمدم تاکید کردم که پتروشیمی بندر امام باید به عنوان یک شتاب دهنده بستر عملیاتی برای استارتاپها تبدیل شود و الان پتروشیمی بندر امام استقبال گسترده ای می کند که  شرکتهای دانش بنیان و استارتاپها بتوانند بیایند و از نزدیک با بندر امام ارتباط داشته باشند. ما هزینه می کنیم و خدماتی ایجاد می کنیم که شرکتهای دانش بنیان به صورت کوتاه مدت مستقر شوند و هزینه های اولیه شان را کم بکنیم تا ایده هایشان را در صنعت بیاورند و الان هم آماده ایم کمکشان بکنیم.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


امیدوارم وزارت نفت و شرکت ملی پتروشیمی قدر چنین مدیران توانمند و با دانش که همه جوره از تولید ملی حمایت میکنند را بدونه
feedback
Iran, Islamic Republic of