۳
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۵ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۲
کد مطلب : ۱۵۲۳۷۹
مدیر عامل شرکت صنایع شیمیایی و کامپوزیت وندا (ونداشیمی) در گفت و گو با "نفت ما" اعلام کرد:

بوروکراسی پیچیده، مانع استفاده مطلوب از محصولات و خدمات شرکتهای دانش بنیان ایرانی شده است+ فیلم

یکی از محصولات وندا شیمی که در صنایع پتروشیمی پرمصرف بوده است حداقل ۳۰درصد تا ۵۰ درصد اختلاف قیمت با وندور خارجی دارد.
فایل ویدیو
به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "نفت ما"؛ شرکت صنایع شیمیایی و کامپوزیت وندا (ونداشیمی)، به عنوان یک شرکت دانش بنیان از اواسط دهه 1380  در زمینه های نفت و گاز و پتروشیمی، ساخت و نصب، آب و پساب و صنعتی فعالیت دارد. محصولات این شرکت شامل محصولات پوششهای محافظ، محصولات رفع نشتی و تعمیر تجهیزات فلزی، محصولات ترمیم و مقاوم سازی و بهسازی، محصولات سیستمهای آب بندی و محصولات عایق است.
ونداشیمی تاکنون پروژه های مهمی به شرح ذیل را در صنعت پتروشیمی انجام داده است؛ -ترمیم و مقاوم سازی سازه های بتنی مجتمع پتروشیمی جم، -ترمیم حین سرویس کامپوزیتی و جبران ضخامت از دست رفته (کمتر از مقدارMRT ) بر روی خطو لوله فرآیندی واحد الفین شرکت فرآورش بندر امام، -رفع نشتی و ترمیم کامپوزیتی و اعمال پوشش برای مدلهای خطوط لوله فلر به صورت حین سرویس شرکت فرآورش بندر امام،- تعمیرات کامپوزیتی خطوط لوله فلز مجتمع پتروشیمی فرآورش به صورت حین سرویس بر اساس استاندارد ASME PCC-2،- تعمیرات فلزی و کامپوزیتی و پوشش (Hot polyurea) مخزن FA 501 واحد PVC شرکت بسپاران بندر امام، -آب بندی ولو پیت های مربوط به پمپ های آب کولینگ واحد HD شرکت پتروشیمی امیرکبیر، -آب بندی ولو پیت های مربوط به رینگ آب آتش نشانی شرکت پتروشیمی فجر، -طراحی و ارائه راهکار، تامین مصالح و اجرای عملیات ترمیم و اعمال پوشش مقاوم در برابر عوامل شیمیایی Pit D 601مربوط به پساب صنعتی مجتمع حاوی EDC-VCM شرکت پتروشیمی غدیر.
به دلیل حضور مستمر ونداشیمی در مجتمع های نفت و گاز و پتروشیمی با درک بهتر نیاز صنعت، حرکت تیم تحقیقاتی، فنی و اجرایی این شرکت دانش بنیان در بخش محصولات پلیمری و کامپوزیت و پوشش های صنعتی مناسب و منطبق با نیاز صنعت، عمق و توسعه یافت. خلق توانمندی تولید محصولات نوین، با جزئیات دقیق و منطبق با نیاز صنایع مختلف، از جمله ویژگی‌های وندا شیمی است. تولید این محصولات ضمن ایجاد تفاوت قیمت قابل ملاحظه با نمونه‌های خارجی، در بخش کیفی نیز بر اساس تست‌های انجام گرفته در مراکز علمی معتبر و آزمایشات میدانی (پروژه‌های اجرا شده با استفاده از این محصولات) نتایج بسیار خوبی را از خود به نمایش گذاشته، که نشان از قابل اطمینان بودن محصولات و راهکارها و روش‌های وندا شیمی است. با این مقدمه کوتاه، گفتگویی با مهندس علیرضا رنگاور مدیرعامل شرکت دانش بینان وندا شیمی انجام داده ایم که تقدیم مخاطبان می شود.
مهندس علیرضا رنگاور مدیر عامل شرکت صنایع شیمیایی و کامپوزیت وندا (ونداشیمی)، به عنوان یک شرکت دانش بنیان با ابراز خوشحالی از برگزاری همایش پتروفن اظهار داشت: چند سالی است که این اتفاقات خوبی برای شرکتهای دانش بنیان در کشور رخ می دهد چون با توجه به توانمندیهایی که این قبیل شرکتها از نظر آکادمیک و از نظر نیروی انسانی جوانی که در صنایع مختلف به ویژه نفت و گاز و پتروشیمی صاحب این توانمندیها دارند، این تجربه و دانش را به فناوری تبدیل کردند که می تواند نیاز صنعت را حل و تامین بکند.
مدیرعامل ونداشیمی با اشاره به اینکه جای رگزاری همایشهایی از این دست در صنعت پتروشیمی واقعا خالی بود ادامه داد: الان چندسالی است که این همایشها برگزار می شود و در واقع ارتباط B2B بین کارفرمایان که یک سری نیاز ها دارند و شرکت های دانش بنیان و نوپا که یک سری محصولات و خدماتی دارند که رافع نیاز کارفرما است، در این همایشها برقرار می شود و خیلی از شرکت ها ممکن است پیش از این ارتباط هم داشته باشند. این حلقه مفقوده همان چیزی است که تبدیل به کار اجرایی و تبدیل به فرآیندی می شود که یک نیاز را حل بکند.
رنگاور گفت: در جلساتی که در پنلهای همایش پتروفن برگزار شد، عرض کردم یک مشکلی که وجود دارد به خاطر روند بوروکراتیکی است که به لحاظ موارد مختلف در سیستم کارفرمایان در همه حوزه ها وجود دارد و عملا کار تامین نیاز کارفرما را برای ما خیلی سخت می کند که بتواند  به یک قرارداد فروش و قرارداد ارائه خدمات منجر شود، بعضاً روند مناقصات خیلی طولانی می شود و شاید خیلی سخت باشد که کار به نتیجه برسد.
 وی ادامه داد:  اگر مسوولانی که در این زمینه دستی دارند، بتوانند برای حل این موضوع یک برنامه ریزی بکنند، فکر می کنم که  یک موجی برای حل تک به تک مشکلات، راه بیفتد.
این فعال دانش بنیان عنوان داشت: ما در خیلی از موضوعات مشکلاتی داریم که آنها را با خدمات و محصولات خارجی با هزینه های چندین برابری به خاطر بحث تحریم ها داریم رفع می کنیم، خیلی جاها هم راهکاری در وندورها و شرکت های خارجی وجود ندارد در حالیکه شرکت های داخلی می توانند این کار را انجام دهند، منتها بستر لازم به دلیل مشکلاتی که وجود دارد، هنوز فراهم نشده است. این موضوعی است که کار جدی می خواهد. مدیرعامل ونداشیمی در خصوص حمایت واقعی لازم از شرکتهای دانش بنیان گفت:البته به نظر می رسد عزم و اراده ای وجود دارد ولی بحث بوروکراسی کار را سخت می کند. به عنوان مثال در کشور خارجی با 1 میلیون تومان می توان شرکتی را ثبت و شروع به کار نمود، اما در کشور ما در روند دانش بنیان شدن، کارگروههای ارزیابی که وجود دارد و از همه این فیلترها که بگذریم، تازه می خواهیم وارد بازار بشویم. مشکلاتی همچون مناقصات، سرمایه اندک و غیر قابل رقابت با شرکت بزرگ وجود دارد که شرکت دانش بنیان داخلی نمی تواند جایی داشته باشد.
 رنگاور در خصوص اینکه آیا استفاده از شرکتهای دانش بینان داخلی یک الزام و ابلاغ است یا یک انتخاب و نیاز آگاهانه اعلام کرد: به نظرم درخیلی از موارد با توجه به شرایط خاصی که وجود دارد کارفرمایان واقعا به این نیاز رسیدند و از آن طرف هم به صورت پنجاه-پنجاه می شود گفت. از طرفی تدبیر هوشمندانه ای است که از توان و تخصص شرکت های دانش بنیان استفاده کنند. واقعا شرکت های دانش بنیان زیادی وجود دارند ولی بعضی از آنها واقعا پایه کار هستند و می توانند مشکلی را حل بکنند. به نظر می رسد در این موارد که بایستی بیشتر دقت شود ولی بینابین است یعنی هم نیاز بوده است و هم تدبیری اندیشه شده است.
مدیرعامل ونداشیمی در مورد صرفه جویی ارزی در استفاده از محصولات و خدمات شرکتهای دانش بنیان ایرانی تصریح کرد: یکی از محصولات وندا شیمی که در صنایع پتروشیمی پرمصرف بوده است حداقل 30درصد تا 50 درصد اختلاف قیمت با وندور خارجی دارد. در بخش R&D (تحقیق و توسعه) روی پوشش ها و مسائل مختلف داریم کار می کنیم یکی از حوزه ها پوشش های بحث نانو هست.
این فعال دانش بنیان در خصوص صادرات دانش و خدمات فنی و مهندسی شرکت متبوع خود گفت: درخواستهایی شده است که به کشورهایی مانند عمان، ونزوئلا و ترکیه صادر کنیم که هنوز عملیاتی نشده است ولی انشالله دفعه بعدی که مصاحبه داشته باشید، خبرهای خوبی در زمینه صادرات محصولات و خدمات تولیدی دانش بنیانمان خواهیم داد.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی