۷
۲
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۰۶
کد مطلب : ۱۶۵۳۰۰
 مدیرعامل پتروشیمی هنگام در گفت و گو با نفت ما اعلام کرد:

راه اندازی واحد آمونیاک و پیش راه اندازی واحد اوره هنگام با فناوری داخلی

 ضرورت اتحاد اوره سازان ایرانی در تبدیل شدن به بنچمارک جهانی اوره
جمشیدی گفت: امسال شاهد تولید اوره‌ پتروشیمی هنگام خواهیم بود، امیدواریم شاهد افتتاح فاز اول آن باشیم و بلافاصله به بحث تولید اوره وارد بشویم ­­ولی تا واحد اوره‌ مجموعه راه‌اندازی بشود، فروش آمونیاک را در بازارهای صادراتی ادامه می‌دهیم.
فایل ویدیو
غلامرضا جمشیدی، مدیرعامل پتروشیمی هنگام در گفت و گو با نفت ما در خصوص آخرین وضعیت راه اندازی واحدهای آمونیاک و اوره این مجتمع اظهار داشت: پروژه پتروشیمی هنگام سالیان سال بود که به علل مختلف به تعویق افتاده بود و با مدیریت دکتر علی عسکری در هلدینگ خلیج فارس، بحث راه‌اندازی پتروشیمی هنگام در اولویت هلدینگ قرار گرفت. خوشبختانه با حمایت‌هایی که دکتر علی عسکری انجام داد، توانستیم واحد آمونیاک مجتمع را به تولید برسانیم و تاکنون بیش از ۱۳ کشتی صادرات آمونیاک انجام گرفته است.
جمشیدی با اشاره به اینکه پیش‌راه‌اندازی اوره هم شروع شده، افزود: امسال شاهد تولید اوره‌ پتروشیمی هنگام خواهیم بود، از آنجا که بحث اوره یعنی امنیت غذایی ایران و دنیا که می‌تواند ارزآوری خوبی برای هلدینگ خلیج فارس و کشور داشته باشد، امیدواریم شاهد افتتاح فاز اول آن باشیم و بلافاصله به بحث تولید اوره وارد بشویم ­­ولی تا واحد اوره‌ مجموعه راه‌اندازی بشود، فروش آمونیاک را در بازارهای صادراتی ادامه می‌دهیم.
مدیرعامل پتروشیمی هنگام در خصوص گرید اوره تولیدی و طرح زنجیره ارزش گفت: اوره‌ای که ما در هنگام تولید می‌کنیم، اوره‌ ۴۶ درصد مثل بقیه‌ اوره‌‌سازان کشور است. مزیتی بسیار خوبی که پتروشیمی هنگام دارد اینست که اسکله‌ اختصاصی داشته و امکان بارگیری پانومکس ۶۰ هزار تنی فراهم است که بتواند به کشورهای آمریکای جنوبی و مسافت‌های طولانی صادرات اوره‌ هنگام را هم داشته باشیم. هلدینگ خلیج فارس و خود دکتر علی عسکری با سیاست‌هایی که روی بحث پایین دست و پارک‌ها دارند، قطعاً با صلاحدید خود هلدینگ، در بحث ملامین کریستال و گریدهای دیگری که ممکن است در بحث اوره تولید بشود، برنامه‌های مدونی در پارک‌ها دیده شده که قطعا مجموعه‌ هنگام از این پارک ها نیز بی نصیب نخواهد بود.
جمشیدی در مورد استفاده از تجهیزات داخلی در ساخت پتروشیمی هنگام اعلام کرد: خوشبختانه الان تمامی کاتالیست های ما بومی شده و اکثر تجهيزات ما تجهیزاتی هستند تا جایی که تجربه‌ پتروشیمی‌های دیگر هلدینگ خلیج فارس بوده از ساخت داخل استفاده شده است. در واقع، پتروشیمی هنگام یکی از مجموعه‌هایی است که بدون وجود خارجی‌ها در مجموعه، واحد آمونیاک آن به مرحله تولید رسیده و واحد اوره‌اش هم از طریق یکی از متخصصان داخلی پیش راه‌اندازی شده است.
مدیرعامل پتروشیمی هنگام در مورد تبدیل ایران به یک بنچمارک قیمتگذاری اوره تصریح کرد: مهمترین موضوع اینست که پتروشیمی های اوره ساز با ظرفیت 100 درصد تولید می کنند و مهمترین هدف هم اینست که وزارت امور خارجه با هم افزایی خود با شرکت‌های اوره‌ساز بازار و صادرات را توسعه دهند چرا که یک زنجیره‌ای هستیم و متفاوت بودن سهامداری‌های این شرکتها مانع از شناخت برند اوره ایران نشده چرا که در نشریه‌های دنیا، اوره‌ ایران شناخته شده است و کسی به اسم شرکت‌ها توجه نمی‌کند. مدیران عامل هم باید روند اتحادی سالیان قبل را داشته باشیم و مدیریت کنند تا بازارهای اروپایی، آفریقایی و آمریکای جنوبی مان را روزبه‌روز تقویت کنیم تا اوره روسیه نتواند در این بازارها، جایگزین ما بشود. اتحاد اوره سازان ایرانی باعث شد تا شرکتهای ایرانی بتوانند خیلی محکم وارد بازار شده و صادرات خوبی انجام دهند که اثراتش را همه‌ پتروشیمی‌های اوره‌ساز دیدند که قیمت اوره‌ بالای ۸۰۰ دلار تثبیت شد که برای یک شرکت اتفاق نیفتاد بلکه این اتفاق برای کل مجموعه‌ اوره‌ ساز کشور بود و به همین خاطر ما، امیدواریم با همین هم‌افزایی و تعاملی که شرکت‌های اوره‌ساز بتوانند با همدیگر داشته باشند، بازارهایی قبلی مان را بتوانیم تقویت کنیم و بار دیگر به بازار ترکیه برنگردیم تا بحث دامپینگ منجر به بحث ارزان فروشی اوره سازان ایرانی در بازار ترکیه نشود.
نایب رییس هیات مدیره پتروشیمی هنگام در خصوص راهکار مطلوب و مرضی الطرفین اوره‌سازان از بابت اوره تحویلی تکلیفی به وزارت جهاد کشاورزی،‌ تاکید کرد: تا آنجایی که من اطلاع دارم، با توجه به اینکه شرکت‌های اوره‌ساز، مطالبات زیادی را بابت مابه التفاوت کود اوره تحویلی به جهاد کشاورزی دارند، هم بحث ردیف بودجه‌ای مطرح شده و هم بحث اعطای سهام مجموعه‌های دولتی به سهامداران شرکت‌های اوره‌سازی مطرح شده، هم بحث تهاتر این موضوع با گاز مطرح است.
بالاخره در همه‌ هلدینگ‌ها و از جمله در هلدینگ خلیج فارس و شرکت‌های دیگر که سهامدار مجموعه‌های اوره‌ساز هستند، این موضوع پیگیری می شود تا به یک راهکاری برسند که بتوانند مطالبات شرکت‌های اوره ساز که اکثراٌ شرکت‌های بورسی هستند را بگیرند و این مطالبات سنگین‌تر نشود، چون الان میزان مطالبات و طلب شرکت‌های اوره‌ساز از دولت، بالا رفته است و بحث کشاورزی برای ما خیلی حائز اهمیت است و  واقعا می‌خواهیم به کشاورزی داخل هم کمک کنیم ولی باید یک راهکاری مثل بقیه‌ محصولات پتروشیمی که در بورس عرضه می شود، ارا‍‍ئه بشود تا اوره را مثل سایر محصولات پتروشیمی به بورس بیاوریم و این بهترین راهکار است که این مطالبات افزایش نیابد، یعنی کود اوره هم مثل محصولات پلیمری و شیمیایی دیگر در بورس عرضه بشود.
جمشیدی در مورد اینکه آیا راهکار تهاتر با خوراک و سوخت و مالیات، سهل الوصل تر نیست، پاسخ داد: هر چند این بحث در قانون بودجه هم مطرح شده ولی در بحث تهاتر گاز بحث تامین یارانه مطرح است و کمی کار سخت می شود، ولی در حوزه‌ مالیات و در حوزه‌ اینکه سهام شرکت‌ها یا ردیف بودجه‌ای این سه تا راهکار خیلی زودتر به نتیجه برسد بیشتر است، چون چندین سال است در بحث تهاتر گاز به نتیجه‌ای نرسیدیم. من فکر می‌کنم نخستین و بهترین راهکار این باشد که یک ردیف بودجه‌ای باشد و دوم اعطای سهام مجموعه‌های دولتی که برای سهامداران ارزش‌آفرین باشد و گام سومی‌ هم که هست اینکه واقعا این موضوع را به بورس انتقال بدهند و مثل بقیه‌ محصولات در بورس عرضه بشود که میزان این مطالبات بیش از این نشود و بتوانند این موضوع را مدیریت بکنند.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


...........یکی ی چیزی گفت بعد در رفت
این آدم چقدر هزینه تبلیغ خودش میکنه