۰
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۷ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۶
کد مطلب : ۱۲۹۳۲۴

احتمال تاخیر در افزایش تولید اوپک پلاس

عربستان سعودی و روسیه در نشست آتی وزیران اوپک پلاس احتمالا با تمدید کاهش تولید در سطح فعلی موافقت خواهند کرد.
اوپک
اوپک
 به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی"نفت ما "،    جان کمپ، مقاله نویس رویترز در مطلبی نوشت: هر دو کشور به دلایل تاکتیکی تلاش می کنند تا زمان برگزاری نشست اوپک پلاس، از وعده تمدید کاهش تولید در سطح فعلی خودداری کرده و موافقت سایر تولیدکنندگان نفت این گروه با این پیشنهاد را جلب کنند.
در حال حاضر برنامه اوپک پلاس ادامه محدودیت عرضه طبق توافق آوریل و افزایش تولید به میزان حدود دو میلیون بشکه در روز از ابتدای ژانویه سال ۲۰۲۱ است.
اما ذخایر جهانی بالاتر از میانگین پنج ساله مانده و مصرف از آنچه انتظار می رفت، بهبود کندتری داشته است. از سوی دیگر افزایش ابتلا به کووید ۱۹ تهدیدی برای تشدید رکود اقتصادی و آسیب دیدن بیشتر تقاضا برای نفت به شمار می رود.
هیچ نشانه ای از این که بازار به دو میلیون بشکه در روز تولید بیشتر نفت در آینده نزدیک نیاز دارد یا قادر خواهد بود عرضه بیشتر نفت را بدون افزایش ذخایر و فراهم کردن زمینه سقوط قیمتها جذب کند، وجود ندارد.
از سوی دیگر سه ماهه اول سال معمولا ضعیفترین فصل تقاضا برای نفت از سوی پالایشگاهها است بنابراین افزودن به حجم تولید در مقطع فعلی برای تولیدکنندگان نفت پرریسک خواهد بود.
عربستان سعودی و روسیه که سیاستگذاران اصلی اوپک پلاس هستند احتمالا افزایش تولید را به مدت سه ماه تا آوریل به تاخیر بیاندازند و در مارس به بازبینی وضعیت بازار بپردازند.
گزینه دیگر، تعویق دو ماهه افزایش تولید یا افزایش تولید به میزان کمتر از برنامه اولیه در ابتدای سال – یک میلیون بشکه در روز یا کمتر از آن - است و افزایش بیشتر تولید در مارس هدف بازبینی قرار می گیرد.
اما در صورت اقدام قاطعانه تر، اوپک پلاس ممکن است افزایش تولید را به مدت شش ماه تا ژوییه به تاخیر بیاندازد و به بازبینی اوضاع در ژوئن منوط کند. چنین اقدامی برای بازار نفت مثبت خواهد بود اما انعطاف پذیری این گروه را کمتر کرده و همبستگی داخلی را با چالش روبرو می کند.
هیچ کدام از این گزینه ها مطلوبتر از تعویق سه ماهه افزایش تولید نیستند بنابراین نتیجه احتمالی نشستهای ۳۰ نوامبر و اول دسامبر اوپک پلاس، تاخیر سه ماهه در افزایش تولید خواهد بود.

اظهارات رسمی
دبیرکل اوپک و رییس جمهور روسیه در اظهارنظرهای رسمی اذعان کرده اند که مصرف نفت پایینتر از حد انتظار مانده و آمادگی خود را برای صحبت درباره تعویق افزایش تولید اعلام کرده اند.
محمد بارکیندو، دبیرکل اوپک روز دوشنبه گفت: ما امیدوار بودیم که نیمه دوم سال ۲۰۲۰ سرآغاز روند احیای تقاضا باشد. متاسفانه در حال حاضر رشد اقتصادی و احیای تقاضا برای نفت تا حدود زیادی به دلیل افزایش شیوع ویروس کرونا ضعیف مانده اند.
پیش از اظهارات اخیر بارکیندو، ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه پنج شنبه گذشته گفته بود ما بر این باوریم که نیازی به تغییر مفاد توافقاتمان وجود ندارد. ما به دقت روند احیای بازار را زیر نظر داریم. مصرف رو به رشد است. با این حال منتفی نمی کنیم که محدودیتهای فعلی تولید ممکن است ادامه پیدا کند و آن طور که در ابتدا برنامه ریزی کرده بودیم، فورا رفع نشوند.

عرضه فراوان در بازار نفت
در آمریکا، آمار نشان می دهد که ذخایر نفت و فرآورده های نفتی خارج از ذخایر استراتژیک این کشور ۱۱۳ میلیون بشکه معادل ۹ درصد بالاتر از میانگین فصلی پنج ساله هستند. ذخایر اضافی از ۱۸۰ میلیون بشکه در ابتدای ژوییه کاهش پیدا کرده اند اما با نرخ فعلی کاهش، تا پایان مارس همچنان بالای میانگین پنج ساله می مانند.
معامله گران و سرمایه گذاران نفت هیچ گونه کمبود عرضه نفت در آینده نزدیک را که باعث شود اوپک پلاس تولیدش را افزایش دهد، پیش بینی نمی کنند. افزایش تولید و صادرات نفت لیبی هم به معنای ورود نفت بیشتر به بازار حتی در صورت تمدید محدودیت عرضه فعلی اوپک پلاس است.
معامله گران فیزیکی و مدیران سرمایه گذاری با حسابی که روی تمدید محدودیت عرضه فعلی اوپک پلاس باز کرده اند، معاملاتشان در هفته های اخیر را آغاز کرده اند. اگر اوپک پلاس این انتظارات را مایوس کند، با ریسک ریزش کوتاه مدت قیمتهای نفت روبرو خواهد شد.
بر اساس گزارش رویترز، برای همه این دلایل اوپک پلاس احتمالا محدودیت عرضه فعلی را به مدت طولانیتری ادامه خواهد داد که مدت آن احتمالا سه ماه خواهد بود و در پایان سه ماهه اول سال ۲۰۲۰ به بازبینی سیاست تولید خود می پردازد.

منبع: ایسنا 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


اکسیداسیون کاتالیزوری، روشی در حال تکامل جهت گوگرد زدایی
ساسان طالب نژاد/دکتری مهندسی شیمی و کارشناس توسعه کسب و کار در حوزه پتروشیمی و‌پالایش
پتروشیمی صنعت بی سردار!
عبدالرسول دشتی