۱
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۱
کد مطلب : ۱۳۰۹۹۳

آخرین وضعیت ساخت خط لوله گوره-جاسک

به گفته مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت ایران، داخلی‌سازی تجهیزات ساخت خط لوله هزار کیلومتری گوره جاسک که اکنون پیشرفتی ۸۰ درصدی دارد، باعث صرفه‌جویی ارزی ۵۰۰ میلیون یورویی برای کشور شده است.
آخرین وضعیت ساخت خط لوله گوره-جاسک
 به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی"نفت ما "،   در دهه‌های گذشته عمده صادرات نفت ایران از جزیره خارک انجام می‌شد. این جزیره به دلیل موقعیت طبیعی خود به این منظور انتخاب شده بود با این حال برای متنوع‌سازی پایانه‌های صادراتی و همچنین افزایش تاب‌آوری صادرات نفت، جاسک به عنوان هاب دوم انتخاب شد تا نفت تولیدی در خوزستان و میادین غرب کارون بعد از انتقال به وسیله خط لوله‌ای هزار کیلومتری از گوره به جاسک، صادر شود.
این خط لوله که در شرایط تحریم اقتصادی ساخته می‌شود، نماد توانمندی پیمانکاران ایرانی است و قرار است تا پایان سال، فاز اول آن آماده بهره‌برداری شود.
تا کنون نیز فاز اول این پروژه پیشرفتی ۸۰ درصدی داشته و آنگونه که مدیر عامل شرکت مهندسی و توسعه نفت اعلام کرده، اجرای این طرح ۸ هزار اشتغال مستقیم و ۱۵ هزار نفر اشتغال غیر مستقیم ایجاد کرده است.
«تورج دهقانی»  همچنین به ساخت نیمی از پمپ‌های مورد نیاز این طرح اشاره کرده و گفته که ۷۸۰ کیلومتر از هزار کیلومتر خط لوله به کارگاه ارسال شده و در حال جوشکاری است.
وی با بیان اینکه فاز اول این طرح با هدف ایجاد ظرفیت انتقال بیش از ۳۰۰ هزار بشکه نفت خام تا پایان سال جاری آماده بهره‌برداری خواهد بود که تاکنون پیشرفت فیزیکی در این فاز از ۸۰ درصد عبور کرده است، ادامه داد: اکنون بیش از ۷۸۰ کیلومتر لوله به سایت تحویل و بیش از ۴۰۰ کیلومتر لوله‌گذاری انجام شده است که بر اساس برنامه پیش‌رو، تمام گستره خط لوله که حدود هزار کیلومتر است تا پایان امسال نصب، تست و عملیاتی خواهد شد.
دهقانی افزود: بیش از ۹۵ درصد از کالاها و خدمات مورد نیاز در این طرح با بهره‌گیری از ظرفیت‌های داخلی تامین شده است و با داخلی‌سازی‌های تجهیزات از خروج بیش از ۵۰۰ میلیون یورو جلوگیری به عمل آمده است و اعتبار مصوب طرح یک و نیم میلیارد یورو است.
وی با بیان اینکه شرکت مهندسی و توسعه نفت به منظور تامین نیازهای این طرح به منظور انتقال نفت خام  با سه شرکت پمپ‌سازی داخلی جهت ساخت و تأمین ۵۰ عدد الکتروپمپ ۳ مگاواتی قرارداد منعقد کرد، گفت: تاکنون ساخت بیش از نیمی از این الکتروپمپ‌ها به مرحله پایانی رسیده و به زودی در ایستگاه‌های پروژه گوره – جاسک مستقر می‌شوند و مابقی آنها نیز تا پایان سال تحویل خواهد شد.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت تاکید کرد:‌ در راستای عمل به رهنمودهای مقام معظم رهبری در خصوص جهش تولید و استفاده حداکثری از ظرفیت‌های داخلی، در این طرح برای حدود هشت هزار نفر به صورت مستقیم و پانزده هزار نفر به صورت غیرمستقیم اشتغال ایجاد شده است که بخش عمده این نیروها از نیروهای بومی در گستره ۱۰۰۰ کیلومتری  گوره تا جاسک است.
وی با اشاره به اینکه واقعیت این است که شرایط ناشی از شیوع بیماری کرونا شرایط کار را بسیار سخت‌تر کرده، ادامه داد: اما با این وجود و به دلیل اهمیت داشتن و استراتژیک بودن این طرح، دست‌اندرکاران طرح با رعایت پروتکل‌های ستاد مبارزه با شیوع بیماری کرونا بدون هیچ تعطیلی و بی‌وقفه برای به ثمر رساندن این طرح در تلاش هستند و تمامی فعالیت‌ها در همه جبهه‌های کاری با جدیت در حال انجام است تا بتوانیم طبق برنامه زمانبندی پیش برویم و فاز اول طرح تا پایان امسال راه‌اندازی شود.
  طرح انتقال نفت خام گوره به جاسک، طرحی ملی و راهبردی است که با حمایت دولت و راهبری شرکت ملی نفت ایران و با هدف ایجاد ظرفیت انتقال یک میلیون بشکه نفت خام در روز، ذخیره‌سازی و صادرات آن از طریق پایانه جدید جاسک، تضمین استمرار صادرات نفت خام، تمرکززدایی از پایانه‌های صادراتی و متنوع‌سازی آن و توسعه پایدار و اشتغال‌زایی در سواحل مکران اجرا می‌شود.
 اهم پروژه‌های این طرح ملی را می‌توان به تأمین و احداث یک‌هزار کیلومتر خط لوله ۴۲ اینچ سازگار با نفت ترش، احداث پنج تلمبه‌خانه و سه ایستگاه بین‌راهی خط لوله و برق‌رسانی به آنها، احداث ایستگاه‌های دریافت و ارسال توپک و ترمینال پایانی، احداث مخازن ذخیره‌سازی به ظرفیت ۱۰ میلیون بشکه در منطقه جاسک و احداث تأسیسات دریایی شامل سه گوی شناور، حوضچه آرامش و تأسیسات جانبی آن در سواحل مکران اشاره کرد.

منبع: ایرنا 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


بخش خصوصی؛ عامل موثر در تحقق رشد تولید با مشارکت مردم
 سید حمیدرضا فاطمی حسینی/کارشناس حوزه نفت و گاز 
شاخص بروکفیلد و تحلیل ویسکوزیته دینامیکی سیالات
مهندس علیرضا آمار محمدی/مشاور و کارشناس ارشد روانکارهای خودرویی و صنعتی
دولت و مجلس غافل از احوال مردم
 عبدالرسول جوادی بالاجاده / فعال رسانه ای