۳
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۹ - ۰۷:۳۶
کد مطلب : ۱۳۱۶۴۹

صادرات گاز ایران به عراق ازسرگرفته می‌شود

سخنگوی وزارت برق عراق اعلام کرد ایران پس از این که روز سه شنبه در خصوص بدهیهای معوق با بغداد به توافق رسید، جریان معمول صادرات گاز به عراق را از روز چهارشنبه ازسرمی گیرد.
صادرات گاز ایران به عراق ازسرگرفته می‌شود
 به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی"نفت ما "،    شرکت گاز ایران روز دوشنبه اعلام کرده بود عرضه گاز به عراق را در پی عدم پرداخت بیش از ۶ میلیارد دلار بدهی، کاهش داده است. وزارت برق عراق اعلام کرده بود که این کاهش بغداد و سایر شهرهای عراق را در معرض خطر کمبود برق و خاموشی قرار می دهد.
احمد موسی، سخنگوی وزارت برق عراق به رویترز گفت: این توافق در دیدار میان رضا اردکانیان، وزیر نیروی ایران و مجید مهدی، همتای عراقی وی در بغداد برای ازسرگیری صادرات گاز در سطح معمول از بعدازظهر روز چهارشنبه حاصل شد.
طبق بیانیه دفتر نخست وزیر عراق، وزیر نیروی ایران با مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق هم دیدار کرد و قول دولت ایران برای ازسرگیری فوری صادرات گاز که اخیرا به دلیل مشکلات فنی کاهش پیدا کرده بود را ابلاغ کرد.
وزیر نیروی ایران به رسانه های داخلی گفت: توافق خوبی با مقامات عراقی برای برداشت وجوه ایران از عراق و پرداخت پول خرید واکسن ویروس کرونا از اروپا با استفاده از منابع مالی فعلی ایران در عراق حاصل شد.
تهران هفته گذشته اعلام کرده بود مقامات آمریکایی با انتقال ۲۴۴ میلیون دلار برای خرید واکسن ویروس کرونا از ساز و کار کواکس سازمان جهانی بهداشت، موافقت کرده اند.
اردکانیان اظهار کرد: مقامات عراقی بخشی از بدهی خود به شرکتهای گاز و نیروی ایران را پرداخت کردند اما به میزان آن اشاره ای نکرد. وی افزود: با تمهیدات جدید امیدواریم که از منابع مالی فعلی در عراق سریعتر برای خرید کالاهای اساسی و اقلام دیگر مورد نیاز در آینده نزدیک استفاده کنیم.
عراق در ۲۱ دسامبر اعلام کرد آماده است ۷۰۰ هزار تن جو با قیمت ۱۲۵ دلار در هر تن به عنوان پرداخت بخشی از بدهی دولت عراق به ایران صادر کند. یک مقام وزارت بازرگانی عراق روز سه شنبه اعلام کرد صادرات جو به ایران علاوه بر کالاهای دیگر، برای بازپرداخت بخشی از بدهی گازی انجام می گیرد.
بر اساس گزارش رویترز، تحریمهای آمریکا مانع از دسترسی ایران به داراییهایش در چندین کشور شده است. آمریکا با صدور معافیتهای کوتاه مدت، عراق را برای کاهش وابستگی به واردات انرژی از ایران تحت فشار قرار داده است.

منبع: ایسنا 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


اکسیداسیون کاتالیزوری، روشی در حال تکامل جهت گوگرد زدایی
ساسان طالب نژاد/دکتری مهندسی شیمی و کارشناس توسعه کسب و کار در حوزه پتروشیمی و‌پالایش
پتروشیمی صنعت بی سردار!
عبدالرسول دشتی