۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۹
کد مطلب : ۱۳۱۹۶۴

اولین جایگاه بنزین ایران کجاست؟

نخستین پمپ بنزین ایران یا نخستین جایگاه سوخت کشورمان در سال ۱۳۰۶ دایر شد.
اولین جایگاه بنزین ایران کجاست؟
 به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی"نفت ما "،    اولین جایگاه سوخت ایران در شهر ابادان و در سال ۱۳۰۶ در این محل بنا شده است و ابتدا برای توزیع و فروش نفت سفید بوده است. سپس با ورود اتومبیل‌ها این جایگاه به پمپ بنزین هم تبدیل شد.
 نمونه‌ای از اولین پمپ بنزین در موزه هست که به شکل مخزنی با تلمبه‌ای دستی است.
 
اولین پمپ بنزین ایران کجاست؟
 
سپس این محل به موزه نفت تبدیل شده است و در ان نمونه‌ای از انواع مخازن، نازلها، تلمبه‌ها از دوران مختلف و تعدادی عکس قدیمی و مستندات در معرض نمایش است. یک خودرو قدیمی اپل نیز در موزه به صورت نمادین قرار دارد که بنابر گفته مسئول موزه از روی عکس‌های قدیمی این ماشین را پیدا کرده اند و به موزه آورده اند و این خودرو در گذشته واقعا در این پمپ بنزین سوخت گیری کرده است.
 
اولین پمپ بنزین ایران کجاست؟
هنگام سوخت گیری، ابتدا فرآورده‌های نفتی که در مخازن پرچ شده نگهداری می شد، با استفاده از تلمبه‌های دستی به ظروف پیمانه‌ای منتقل و سپس بر اساس نیاز هر مصرف کننده، سوخت به وی تحویل می‌شد.

موزه بنزین خانه آبادان، نخستین موزه صنعت نفت است که در ۲۸ دی ماه ۹۵ در محل پمپ بنزین قدیمی آبادان، افتتاح شده است.
این مکان در ابتدا برای توزیع و فروش نفت سفید مورد استفاده قرار می‌گرفت و حلب‌های ۱۰ و ۲۰ لیتری نفت در آن به فروش می‌رسید. با گذشت زمان و ورود اتوموبیل، این جایگاه به پمپ بنزین مبدل شد. هنگام سوخت گیری، ابتدا فرآورده‌های نفتی که در مخازن پرچ شده نگهداری می شد، با استفاده از تلمبه‌های دستی به ظروف پیمانه‌ای منتقل و سپس بر اساس نیاز هر مصرف کننده، سوخت به وی تحویل می‌شد. در سال ۹۳، با گردآوری اشیا و اسناد قدیمی مرتبط از سراسرکشور، موزه بنزین خانه آبادان در دی ماه ۹۴ وارد مرحله اجرائی شد ودر سال ۹۵ افتتاح شد.
 
اولین پمپ بنزین ایران کجاست؟
 
مساحت این موزه ۱۸۵۶ مترمربع بوده ودر جوار آن یک پمپ بنزین جدید نیز دایر می‌باشد. در محوطه موزه ودر فضای باز، در بدو ورود، گیاهان و درختان بومی دیده می شود. یک دستگاه خودرو اُپل قدیمی قرمزرنگ ساخت آلمان متعلق به سال ۱۹۵۳، ماکتی از یک دستگاه پمپ بنزین قدیمی دستی و کارمند جایگاه در حال بنزین زدن در این محوطه، نحوه سوخت رسانی در ایام گذشته را به تصویر می‌کشد.
در این فضا مجموعه‌ای از دستگاه‌های پمپ بنزین به ترتیب سال ساخت کنار هم چیده شده اند. قدیمی‌ترین دستگاه یک پمپ دستی شیشه‌ای مدرج ساخت ۱۹۲۵ است که متعلق به شرکت انگلیسی" ساتم" است. بیشتردستگاه‌های در معرض نمایش هم به شرکت‌های انگلیسی، ژاپنی و آمریکائی تعلق دارد.
منبع: خبرگزاری صدا و سیما
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


اکسیداسیون کاتالیزوری، روشی در حال تکامل جهت گوگرد زدایی
ساسان طالب نژاد/دکتری مهندسی شیمی و کارشناس توسعه کسب و کار در حوزه پتروشیمی و‌پالایش
پتروشیمی صنعت بی سردار!
عبدالرسول دشتی