۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۳
کد مطلب : ۱۳۵۴۳۴

افزایش تولید گاز ایران در مرز ترکمنستان

به گفته مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز شرق، این شرکت، سال ۹۹ در مجموع حدود ۱۶ میلیارد مترمکعب (روزانه ۴۳ میلیون مترمکعب) گاز از منطقه عملیاتی خانگیران و مخزن ذخیره سازی شوریجه (مناطق همجوار با ترکمنستان) برداشت کرد.
افزایش تولید گاز ایران در مرز ترکمنستان
 به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی"نفت ما "،    «فرشید خیبری» درباره فعالیت‌های پارسال این شرکت گفت: پارسال مقدار تحقق تولید تکلیفی به ۱۰۴ درصد رسید، در حالی که در روزهای سرد سال و اوج مصرف، برداشت گاز در بعضی روزها به ۶۴ میلیون مترمکعب رسید.
وی با اشاره به لزوم تسریع در اجرای طرح‌های توسعه‌ای ذخیره‌سازی گاز به‌عنوان طرح‌های راهبردی صنعت نفت، از ذخیره‌سازی یک میلیارد و ۸۵۶ میلیون مترمکعب در مخزن شوریجه دی در سال ۹۹ خبر داد و افزود: با توجه به افزایش مصرف گاز در سبد انرژی کشور و سیاست‌های کلان وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران در تأمین پایدار سوخت زمستانی مصارف خانگی و صنعتی و همچنین بی‌نیازی از واردات گاز به‌ویژه در شمال شرق کشور، مقدار یک میلیارد و ۸۵۶ میلیون مترمکعب در مخزن شوریجه در هشت‌ ماه نخست سال ذخیره و در مجموع ۲ میلیارد و ۵ میلیون مترمکعب گاز در چهار ماه سرد سال بازتولید شده که نسبت به مدت مشابه سال ۹۸ حدود ۲۸ درصد افزایش ذخیره‌سازی و ۱۸ درصد باز تولید داشته است.
مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز شرق درباره آغاز ذخیره‌سازی گاز در مخزن شوریجه تصریح کرد: از ۲۶ فروردین‌ماه امسال روزانه ۷.۵ میلیون مترمکعب ذخیره‌سازی آغاز ‌شده است که با رفع مشکل یکی از کمپرسورهای پالایشگاه شهید هاشمی‌نژاد این مقدار به‌زودی به ۱۱ میلیون مترمکعب می‌رسد.

ثبت بیش از ۴۲ هزار نفر ساعت کار تعمیرات اساسی
خیبری درباره تعمیرات اساسی و اقدام‌های فنی مهندسی برای تحقق تولید تکلیفی در سال ۹۹ اظهار کرد: برای تحقق اهداف تولید برنامه تعمیرات اساسی در ۶ ماه نخست سال ۱۳۹۹ بیش از ۴۲ هزار نفر ساعت کار تعمیراتی انجام شد که رکورد به شمار می‌آید. در این سال همچنین با برنامه‌ریزی و نظارت مهندسی نفت، اقدام‌های بهبود تولید چاه، شامل چند فقره مشبک‌کاری، مسدودسازی و اسیدکاری داشتیم که در اثر انجام آنها در مجموع بیش از ۵۰۰ هزار مترمکعب در روز افزایش برداشت به‌دست آمد. تعویض ۲۱ کیلومتر پوشش خط لوله هشت اینچ از سوی پیمانکاران بومی با برنامه‌ریزی، نظارت و همکاری واحدهای بهره‌برداری، تعمیرات و اچ‌اس‌ئی از دیگر اقدام‌های پارسال است که برداشت ایمن و پایدار را در چهار ماه آخر سال ۹۹ تضمین کرد.
وی درباره برنامه تعمیرات اساسی امسال نیز افزود: برنامه تعمیرات اساسی از ۲۸ اردیبهشت‌ماه آغاز می‌شود و تا اوایل آبان‌ماه ادامه خواهد داشت و با انجام تعمیرات در مراکز جمع‌آوری، اندازه‌گیری، تأسیسات سرچاهی و خطوط لوله به تعهدهای خود عمل می‌کنیم، همچنین تعویض پوشش ۱۵ کیلومتر خط لوله ۱۲ و هشت اینچ، تعویض مخزن ذخیره میعانات گازی و برنامه توپکرانی هوشمند از جمله برنامه‌های پیش‌بینی‌شده در سال ۱۴۰۰ به شمار می‌رود.
مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز شرق در تشریح تعویض مخزن ذخیره میعانات گاز گفت: مخزن ذخیره میعانات گازی از سال ۱۳۶۲ و نزدیک به ۴۰ سال عملیاتی است و مقرر شده در برنامه تعمیرات اساسی مخزن جدیدی جایگزین آن شود. این مخزن در فرآورش و جداسازی گاز ارسالی به پالایشگاه نقش اساسی دارد و میعانات گازی استحصالی از طریق خط لوله چهار اینچ به پالایشگاه شهید هاشمی‌نژاد ارسال می‌شود.

یک حلقه چاه جدید عملیاتی می‌شود
خیبری با اعلام عملیاتی شدن یک حلقه چاه جدید گازی تصریح کرد: امسال یک حلقه چاه با ظرفیت مجموع روزانه یک‌ میلیون و ۴۰۰ هزار مترمکعب عملیاتی می‌شود و حفاری سه حلقه چاه نیز در حال اجراست.
به گفته وی، رعایت دقیق و جدی پروتکل‌های بهداشتی ابلاغ‌شده در ستاد و مناطق عملیاتی از جمله دورکاری نفرات در ساختمان ستاد، تهیه و توزیع اقلام بهداشتی، ضدعفونی کردن سطوح، برگزاری نشست‌ها به‌صورت ویدئوکنفرانس، حذف مأموریت‌های غیرضروری، تب‌سنجی و انجام تست سریع در مبادی ورودی منطقه عملیاتی خانگیران، پایش مستمر سلامت کارکنان، افزایش ناوگان حمل‌ونقل به‌منظور حفظ فاصله اجتماعی و مدیریت شیفت‌های کاری مواردی است که در این شرکت در حال انجام است.

منبع: ایرنا 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


اکسیداسیون کاتالیزوری، روشی در حال تکامل جهت گوگرد زدایی
ساسان طالب نژاد/دکتری مهندسی شیمی و کارشناس توسعه کسب و کار در حوزه پتروشیمی و‌پالایش
پتروشیمی صنعت بی سردار!
عبدالرسول دشتی