۶
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۲۸ تير ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۷
کد مطلب : ۱۳۷۲۷۸
مدیرعامل پتروپالایشگاه ابوالفارس در گفت و گو با "نفت ما":

ناامنی های ایجاد شده، باعث خسارت و تاخیر در بهره برداری به موقع پتروپالایشگاه ابوالفارس می شود

مدیرعامل پتروپالایشگاه ابوالفارس در خصوص ناامنی های به وجود آمده بر سر راه ساخت این پروژه اظهار داشت: تاکنون بالغ بر ۱۰۰ گلوله در حملات مسلحانه و تیراندازی به تجهیزات اعم از منبع سوخت، منبع آب، ترانس برق، سیلوها و دستگاههای بیل مکانیکی شلیک شده که در ششمین مورد ۲۸ گلوله به تجهیزات آسیب رسانده است.
ناامنی های ایجاد شده، باعث خسارت و تاخیر در بهره برداری به موقع پتروپالایشگاه ابوالفارس می شود
دکتر «مهدی حبیبی خراسانی»، در گفت و گو با خبرنگار آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی"نفت ما"،  در خصوص ناامنی های به وجود آمده بر سر راه ساخت این پروژه اظهار داشت: تاکنون بالغ بر 100 گلوله در حملات مسلحانه و تیراندازی به تجهیزات اعم از منبع سوخت، منبع آب، ترانس برق، سیلوها و دستگاههای بیل مکانیکی شلیک شده که در ششمین مورد 28 گلوله به تجهیزات آسیب رسانده است.
حبیبی افزود: این ناامنی ها باعث تعطیلی یک ماهه کارگاه عملیاتی شده است. با توجه به اینکه 100 نفر کارگر استخدام کرده ایم که فقط یک نفر آنها غیر بومی است و ماهانه 650 میلیون تومان فقط حقوق کارگر بدون تاخیر پرداخت می کنیم، اینجا دچار خسارت شده ایم، حال هزینه های پیمانکار را هم به آن اضافه کنید که ماهی 2 تا 3 میلیارد تومان هزینه ماشین آلات می دهیم و مضافا عدم النفعی که بابت تاخیر در راه اندازی پتروپالایشگاه به ما وارد می شود را هم در نظر بگیرید. تاکنون از شهریور 1399 که ساخت پروژه را استارت زده ایم بالای 60 میلیارد تومان هزینه کرده ایم. 
مدیرعامل پتروپالایشگاه ابوالفارس ادامه داد: اخیرا هم برق کل منطقه ابوالفارس در شب حادثه  قطع شده و افراد خاطی و ناشناس اقدام به قطع برق کل منطقه ابوالفارس کردند  . طبق برنامه قرار بود تاکنون 20 تا 25 درصد پیشرفت فیزیکی داشته باشیم و نزدیک به 400 نفر ایجاد اشتغال کنیم که عدم حمایت مسوولان و شورای تامین شهرستان باعث شده که از برنامه عقب بیفتیم.
حبیبی گفت: برای استخدام کارگران طبق توافقات و مصوبات به عمل امده با فرمانداری شهرستان رامهرمز، تامین نیروهای انسانی پتروپالایشگاه از طریق بخشداری  و شورای روستاها بررسی و پس از معرفی به نیروی انتظامی و اخذ تاییدیه های لازم به شرکت مراجعه می کنند را استخدام کنیم که تعهداتمان را انجام داده ایم.
مدیرعامل پتروپالایشگاه ابوالفارس اعلام کرد: افرادی که حمله و تیراندازی کرده اند جزو افراد خاطی و سابقه دار می باشند. ما حتی با نیروی انتظامی بابت تامین امنیت و استقرار دو نفر مامور قرارداد بسته ایم که 24 ساعته تامین امنیت  پروژه را به عهده داشته باشند .
 حبیبی در خصوص علل ایجاد این ناامنی ها اظهار داشت: این افراد مخل امنیت توسط عده ای باج بگیر تحریک شده اند و ادعا دارند که حراست پروژه را به ما بسپارید در حالیکه در هیچ جای دنیا مشاغل حراستی را به نیروهای بومی نمی سپارند، یا پول زمینها را از ما طلب می کنند در حالی که این زمینها جزو منابع طبیعی و عمومی می باشد و استعلامات و تاییدیه های لازم اخذ شده است و مصوب استانداری می باشد، یا مثلا ادعا دارند مدیریت پالایشگاه را به ما بسپارید.
مدیرعامل پتروپالایشگاه ابوالفارس  تاکید کرد: ما تاکنون 24 استعلام را انجام داده ایم از جمله استعلامات پدافند غیر عامل، اداره محیط زیست، اداره برق، اداره آب، راهداری، منابع طبیعی و غیره.  ما از دولت چیزی جز تامین امنیت و حذف امضاهای طلایی نمی خواهیم. مگر می شود بعد از شش بار حمله مسلحانه و تیراندازی به یک پروژه در حال ساخت در یک منطقه محروم، مسوولی به موضوع ورود نکند!؟
 تمام مردم ساکن روستای محل ساخت پتروپالایشگاه ابوالفارس هم موافق ایجاد امنیت و ساخت پتروپالایشگاه هستند و از این اوضاع ناامنی کلافه شده اند و خودشان اعلام آمادگی برای تامین امنیت پروژه کرده اند. حتی ما اسامی و مشخصات خاطیان را به دادگستری اعلام کرده ایم اما متاسفانه اقدامی صورت نگرفته است.
  حبیبی ادامه داد: با این سرمایه 1 میلیارد دلاری که در این پروژه انجام می شود هر جای دنیا که می رفتیم برای سرمایه گذاری فرش قرمز پهن می کردند. ولی ما داخل کشور مانده ایم تا طبق فرمایش مقام معظم رهبری مانع از خام فروشی شویم، اشتفالزایی کنیم، تولید کنیم و باعث توسعه و رونق منطقه محروم ابوالفارس شویم اما سرمایه گذار منطقه جنگی و آشوب  زده نیستیم.  لذا مسیولین هم باید حمایت و کمک بیشتری برای تامین امنیت این پروژه به خاطر منافع ملی و حفظ سرمایه گذار انجام دهند.
مدیرعامل پتروپالایشگاه ابوالفارس افزود: حتی ما برای تامین امنیت پروژه سراغ سپاه و شرکتهای خصوصی هم رفتیم منتها منع قانونی برای انجام این امور دارند. لذا مسوولان دولت کنونی باید تا آخرین لحظه ای که سمت دارند وظایفشان را انجام بدهند و افراد مخل آسایش و امنیت را خلع سلاح کنند.
حبیبی گفت: استنباطم اینست با توجه به اینکه تمام کار ما شفاف و قانونی بوده و مجموعه ما سالم کار می کند، یک تعمدی وجود دارد که سرمایه گذار بخش خصوصی زمین بخورد. حتما باید کسی زخمی یا کشته شود تا مسوولی به این قضیه ورود کند. لذا هدف این دسته از افراد مخل امنیت، بیشتر سهم خواهی و باج خواهی است. من خیلی سعی کردم به خاطر آبروی نظام این موضوع رسانه ای نشود. همانطور که در دفعات گذشته این اجازه را ندادم اما شرایط غیر قابل کنترل شده و ممکن است خطرات جانی هم به دنبال داشته باشد.
مدیرعامل پتروپالایشگاه ابوالفارس در پایان با تشکر از رسانه ها در اطلاع رسانی اظهار داشت: از اینکه «نفت ما» از همان ابتدای حوادث تیراندازی پیگیر موضوع بود، واقعا تشکر می کنم و اذعان دارم جدیت و حمایت شما به عنوان رسانه تخصصی از مسوولان اجرایی کشور بیشتر بوده است. امیدوارم با پیگیری ها و کمک شما مشکل امنیت این پروژه حل بشود و شاهد برقراری امنیت و آبادانی مناطق محروم باشیم.


لازم به ذکر است که دکتر مهدی حبیبی خراسانی به علت ابتلا به کرونا در بستر بیماری به سر میبرد .

ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


اکسیداسیون کاتالیزوری، روشی در حال تکامل جهت گوگرد زدایی
ساسان طالب نژاد/دکتری مهندسی شیمی و کارشناس توسعه کسب و کار در حوزه پتروشیمی و‌پالایش
پتروشیمی صنعت بی سردار!
عبدالرسول دشتی