۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۵
کد مطلب : ۱۳۷۴۵۳

پروژه پتروشیمی ماکو همچنان به دنبال وام خارجی!

پروژه مجتمع پتروشیمی ماکو هفت ساله شد اما همچنان به دنبال فاینانس یا وام خارجی بوده و عملا متوقف شده است.
پروژه پتروشیمی ماکو همچنان به دنبال وام خارجی!
 به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی"نفت ما "،   سال 93 و در دولت تدبیر و امید احداث پروژه پتروشیمی ماکو به تصویب رسیده و در آن زمان این پروژه به مساحت 165 هکتار و در بازه زمانی سه ساله تعریف شد.
در آن زمان پیش‌بینی شد این طرح که از 15صنایع زیردستی بهره خواهد برد، بتواند سرمایه‌گذاران ترکیه‌ای را به خود جذب کند هر چند که در ابتدا ترک‌ها نسبت به این پروژه رغبت نشان دادند.
این پروژه توان اشتغال‌زایی بالایی داشت و بین هزار و دو هزار نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم می‌توانستند در آن مشغول به کار شده و خیل عظیمی از بیکاران منطقه را صاحب شغل کنند.
این در حالی است که پروژه هفت ساله مجتمع پتروشیمی ماکو دستخوش حوادث بسیاری شده و روزی عدم دسترسی به فاینانس و روزی کرونا بهانه‌ای برای توقف پروژه شد.
معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری منطقه آزاد ماکو در اواخر سال 98 اظهار داشته بود که تنها محوطه‌سازی و حصارکشی مجتمع پتروشیمی ماکو انجام شده و دارای 15 درصد پیشرفت فیزیکی است.
ابراهیم جلیلی همچنین گفته بود که این مجتمع به صورت «فاینانس» و استفاده از تسهیلات اعتباری خارجی، به خرید فناوری و ادامه احداث آن متمرکز شده است.

مشکل فاینانس حل نشد
همچنین مدیرکل اقتصاد و دارایی آذربایجان‌ غربی نیز اظهار داشته بود که در زمینه جذب سرمایه‌گذار برای احداث مجتمع پتروشیمی ماکو به دنبال فایناس یا وام خارجی بودیم که این مشکل حل نشده و حتی مقرر بود که از صندوق توسعه ملی تسهیلاتی در این راستا اخذ شود که آن نیز برطرف نشد.
داود غفارپور گفت: باید سرمایه‌گذار به دنبال شریک سرمایه‌گذاری باشد و با توجه به اینکه این مهم انجام نشده، به همین خاطر پروژه پتروشیمی به همین شکل باقی مانده است.

بیش از 50 میلیارد تومان برای محوطه سازی مجتمع پتروشیمی ماکو هزینه شد
اخیرا نماینده ماکو، چالدران، شوط و پلدشت در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه مجتمع پتروشیمی ماکو پروژه بسیار بزرگی است اظهار داشت: محوطه این پروژه نیز مشخص است و بالای 50 میلیارد تومان تنها به محوطه سازی آن هزینه شده تا پروژه در آنجا اجرا شود.
محمد علی پور گفت: اما لازمه آن استفاده از فاینانس یا وام خارجی بوده و حدود دو میلیارد دلار بودجه برای آن لازم است اما متاسفانه شرایط اقتصادی و تغییر دولت و شرایط کرونایی اجازه نداده که سرمایه گذار برای استفاده از فاینانس قدم بردارد و یا به خرید دستگاه اقدام کند و بنابراین در خرید دستگاه‌ها به سبب مشکلاتی در رفت و آمد دچار مشکل هستند و همین سبب شد که پروژه به کندی پیش رود.
وی افزود: این در حالی است که شرکت پتروفرهنگ و سرمایه گذار بخش خصوصی با جدیت پیگیر موضوع بوده و تمام شرایط را فراهم کرده اند و تنها تامین مالی آن باقی مانده که رقم قابل توجهی است چون سرمایه بسیاری برای آن لازم است و به غیر از آورده خود سرمایه گذاران، به وام خارجی نیز نیاز دارد.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: پتروشیمی ماکو در فاز اول برای بیش از دو هزار نفر اشتغال ایجاد می کند و برای استان از اهمیت فراوانی برخوردار است و امید آن می‌رود تا با به وجود آمدن شرایط مساعد برای انجام پروژه، بتوان با جدیت آغاز به کار کند.
 
منبع: تسنیم 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


بخش خصوصی؛ عامل موثر در تحقق رشد تولید با مشارکت مردم
 سید حمیدرضا فاطمی حسینی/کارشناس حوزه نفت و گاز 
شاخص بروکفیلد و تحلیل ویسکوزیته دینامیکی سیالات
مهندس علیرضا آمار محمدی/مشاور و کارشناس ارشد روانکارهای خودرویی و صنعتی