۰
plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۳
کد مطلب : ۱۳۷۵۵۱

فقط ۲۵ درصد از نفت کشور قابل برداشت است

مرادی گفت: فقط حدود ۱۵۰ تا ۱۶۰ میلیارد بشکه از ۶۰۰ میلیارد بشکه نفت درجای کشور، با روش‌های فعلی قابل برداشت است.
فقط ۲۵ درصد از نفت کشور قابل برداشت است
 به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی"نفت ما "،   ابوالفضل مرادی معاون تجاری سازی مدیریت پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت ایران  بیان کرد: بر اساس بررسی‌های مدیریت پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت ایران و آمار‌هایی که در اختیار مدیریت برنامه ریزی تلفیقی این شرکت و همچنین شرکت‌های فرعی آن وجود دارد، میزان نفت در جای مخازن نفت و گاز ایران هم در خشکی و هم دریا، بیش از ۶۰۰ میلیارد بشکه است.
او افزود: با توجه به ویژگی‌های این مخازن نفتی و بسته به نوع  API  نفت آن‌ها یعنی سنگین و سبک بودن آن، متصور است که حدود ۲۴ تا ۲۵ درصد ضریب بازیافت را برای این مخازن داشته باشیم. این رقم به طور متوسط است؛ به طور مثال ضریب بازیافت میدان سروش حدود ۶ درصد است، زیرا نفت آن بسیار سنگین است، اما در میدان اهواز به دلیل این که نفت سبک‌تر و با ویژگی‌های متفاوت تری دارد، حدود ۴۰ درصد ضریب بازیافت را برای آن متصور هستیم.
مرادی در ادامه اظهار کرد: این رقم ۲۴ تا ۲۵ درصد نفت قابل استحصال، مربوط به زمانی است که بخواهیم با روش‌های معمول، برداشت نفت داشته باشیم؛ یعنی از حدود ۶۰۰ میلیارد بشکه نفتی که در مخازن نفتی ایران وجود دارد، فقط حدود ۱۵۰ تا ۱۶۰ میلیارد بشکه آن با روش‌های فعلی قابل برداشت است.
او بیان کرد: اگر روش‌هایی که برای ازدیاد برداشت چه به صورت منفرد و چه به صورت ترکیبی، که اکنون وجود دارد، مانند تزریق گاز، آب، مواد شیمیایی، نانوذرات و حتی روش‌های گرمایی را به کار ببریم، پیش بینی می‌شود که حدود نیم تا یک درصد می‌توانیم ضریب بازیافت فعلی را افزایش دهیم.
معاون تجاری سازی مدیریت پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت ایران  ادامه داد: یعنی با استفاده از این روش‌های ازدیاد برداشت نفت، حدود ۶ میلیارد بشکه نفت به دارایی‌های شرکت ملی نفت ایران و کشور اضافه خواهد شد.
او همچنین گفت: اگر هر بشکه نفت را حدود ۵۰ تا ۶۰ دلار نیز در نظر بگیریم، ارزش افزوده زیادی را برای کشور ایران در پی خواهد داشت. البته مسئله مهمی که وجود دارد این است که بسته به ویژگی‌های هر مخزن مانند دما، فشار، شوری و غیره، نوع روش‌های ازدیاد برداشت قابل استفاده، متفاوت است.
مرادی با اشاره به این که برای اولین بار در میدان  ادامه داد: بنابراین با وجود این تفاوت، میزان سرمایه گذاری و نوع تاسیسات سطح الارضی نیز متفاوت خواهد بود. در میدان نفتی بلال، با توجه به این که تاسیسات سطح الارضی را هم اکنون داریم و فقط نیاز به این است که نانو ذرات را خریداری کرده و با آب موجود در خلیج فارس ترکیب و سپس به این میدان تزریق کنیم، حدود ۸ میلیون دلار برای ۱۰ سال، نیاز است که در آن جا سرمایه گذاری انجام شود.
او در پایان گفت: این سرمایه گذاری می‌تواند حدود ۲۴۰ تا ۲۵۰ میلیون دلار آورده را نصیب کشور کند یعنی، حدود ۴ میلیون بشکه نفتی که در آن میدان قابل استحصال نبوده را، قابل استحصال می‌کند.

منبع: باشگاه خبرنگاران 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


ناکارآمدی یا سایه دکل گمشده
محمد صفوی/ مدیر روابط عمومی سابق تاسیسات دریایی ایران
روابط عمومی قلب تپنده سازمان است
عبدالمجيدكمالى /رئيس روابط عمومى شركت مخازن سبزپتروشيمى عسلويه