۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۲۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۷:۳۹
کد مطلب : ۱۳۸۱۸۱

چرا بازار به نفت بیشتر اوپک پلاس نیاز ندارد؟

اگرچه دولت بایدن از اوپک پلاس خواسته است نفت بیشتری تولید کند اما موسسات جهانی معتبر برآورد خود از میزان تقاضا برای نفت این گروه را کمتر کرده اند.
چرا بازار به نفت بیشتر اوپک پلاس نیاز ندارد؟
 به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی"نفت ما "،   جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی جو بایدن، رییس جمهور آمریکا هفته گذشته در اظهاراتی از تولیدکنندگان بزرگ نفت جهان از جمله عربستان سعودی برای سطح تولید ناکافی پس از همه گیری جهانی کووید ۱۹ انتقاد کرد. وی چهارشنبه گذشته در بیانیه ای گفت: در مقطع حساس احیای اقتصاد جهانی، این سطح تولید کافی نیست.
با این حال اداره اطلاعات انرژی آمریکا، آژانس بین المللی انرژی و خود اوپک برآوردشان از میزان تقاضا برای نفت اوپک در سال میلادی جاری و آینده را بازبینی کرده و پایین برده اند.
اداره اطلاعات انرژی آمریکا در گزارش دورنمای انرژی کوتاه مدت اوت برآورد کرد که تولید نفت اوپک پایینتر از تقاضا برای نفت این گروه در سه ماهه سوم و سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۱ خواهد ماند. در این سه ماهه تقاضا برای نفت اوپک یک میلیون بشکه در روز فراتر از تولید خواهد بود اما در سه ماهه چهارم اختلاف بین تقاضا و عرضه، به ۳۰۰ هزار بشکه در روز می رسد. این آژانس پیش بینی کرد از سه ماهه اول سال ۲۰۲۲ تولید نفت اوپک از تقاضا فراتر خواهد رفت و به افزایش سطح ذخایر نفت و قیمتهای پایینتر منتهی می شود.
انتظار می رود سران اوپک پلاس در دسامبر ۲۰۲۱ دیدار کرده و در این تاریخ در برنامه محدودیت عرضه خود تغییراتی دهند.
آژانس بین المللی انرژی پنج شنبه گذشته به نوبه خود هشدار داد که محدودیتهای جدید رفت و آمد که در آسیا برای مقابله با شیوع کرونای دلتا وضع شده اند، رشد تقاضای جهانی برای نفت در نیمه دوم سال ۲۰۲۱ را آهسته می کند با این حال برآورد خود از رشد تقاضا برای کل سال را تا حدود زیادی بدون تغییر نگه داشت.
در گزارش آژانس بین المللی انرژی آمده است: افزایش فوری تولید اوپک پلاس با رشد کندتر تقاضا و تولید بالاتر در خارج از این گروه همزمان شده و پیش بینی ها از کمبود عرضه در کوتاه مدت یا سوپر سیکل نفت را باطل می کند.
حتی پس از توافق ماه گذشته، برآورد می شود اوپک پلاس حدود ۲۰۰ هزار بشکه در روز کمتر از تقاضا برای نفت این گروه در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۱ نفت تولید می کند در حالی که پیش از توافق ژوییه، کمبود عرضه نفت دو میلیون بشکه در روز برآورد شده بود. اما اگر اوپک پلاس به تسهیل محدودیت عرضه خود ادامه دهد و تولیدکنندگان خارج از این گروه به افزایش تولید ادامه دهند، وضعیت بازار به اشباع عرضه در سال ۲۰۲۲ تغییر پیدا می کند.
بر اساس گزارش اویل پرایس، خود اوپک پیش بینی تقاضا برای نفت این گروه در سال ۲۰۲۱ را بازبینی کرد و ۲۰۰ هزار بشکه در روز نسبت به پیش بینی ماه پیش کاهش داد و ۲۷.۴ میلیون بشکه در روز اعلام کرد. تقاضا برای نفت اوپک در سال ۲۰۲۲ هم به میزان ۱.۱ میلیون بشکه در روز نسبت به برآورد ماه پیش کاهش یافت و ۲۷.۶ میلیون بشکه در روز پیش بینی شد.

منبع: ایسنا 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


اکسیداسیون کاتالیزوری، روشی در حال تکامل جهت گوگرد زدایی
ساسان طالب نژاد/دکتری مهندسی شیمی و کارشناس توسعه کسب و کار در حوزه پتروشیمی و‌پالایش
پتروشیمی صنعت بی سردار!
عبدالرسول دشتی