۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۳۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۴
کد مطلب : ۱۳۸۴۲۰

حیات دوباره به اقتصاد لبنان با نفت ایران

" فاطمه عواد الجبوری" نویسنده و پژوهشگر عراقی در مقاله ای نوشت ؛ نفت ایران به اقتصاد لبنان حیات دوباره می بخشد .
حیات دوباره به اقتصاد لبنان با نفت ایران
 به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی"نفت ما "،   الجبوری طی مقاله ای که روزنامه فرا منطقه ای رای الیوم منتشر کرد ، با اشاره به رهسپار شدن نفتکش ایرانی حامل فراورده های نفتی به سوی لبنان خاطرنشان کرد: سوخت ایران در حال حاضر برای لبنان همانند دستگاه تنفس مصنوعی است که بیمار را از مرگ نجات می دهد.
این نویسنده عراقی برخورد سفارت آمریکا با "حسان دیاب" نخست وزیر دولت پیشبرد امور لبنان را " قلدرمآبانه " توصیف کرده و ابراز داشت: سفارت آمریکا با استفاده از جاسوسان و ساز وو کارهای خاص خود در زمینه مراقبت و تجسس در نقاط مختلف این کشور در صدد اعمال محاصره خفقان آور علیه لبنان برآمد و سعی کرد تا طرف های لبنانی را به سوی گسترش ناآرامی سوق دهد اما اخیرا وعده ارائه بسته های کمک رسانی و طرح های اقتصادی را مطرح کرده است .
الجبوری افزود : در همین راستا " دورتی شیا" سفیر آمریکا دو طرح پیشنهاد داد؛ اولین طرح وارد کردن برق از اردن است و دومین طرح ارائه تسهیلات در زمینه انتقال گاز مصر از خاک اردن و سوریه به لبنان می باشد.
وی در مقاله خود با تاکید بر اینکه " آمریکایی ها در جهان به سازماندهی آشوب و آشوب افکنی شهره اند" این سوال را مطرح کرد : چه چیزی باعث شد تا ایالات متحده پس از ماه ها نظارت و تلاش برای گسترش هرج و مرج دو طرح یاد شده را پیشنهاد دهد؟
الجبوری پاسخ این سوال را " روشن و آشکار " دانسته و با اشاره به اینکه " دولت آمریکا و سفارت خانه اش پس از سخنرانی سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله و سخن گفتن وی در مورد رهسپار شدن نفتکش ایرانی به سوی لبنان وارد عمل شد" از " تحمیل معادله جدید درگیری از سوی حزب الله علیه رژیم صهیونیستی " به عنوان " عامل اصلی" تحرک اخیر واشنگتن نام برد.
این پژوهشگر عراقی با تاکید بر آمادگی کامل حزب الله جهت مقابله با خطرات داخلی و خارجی فراروی ملت لبنان اظهار داشت: سمیر جعجع و سعد حریری به دلیل دنباله روی از سران رژیم صهیونیستی و خواسته های سروران خود در آمریکا ، عربستان ، امارات و فرانسه ملت خود را تحت فشار و محاصره خفقان آور قرار داده اند و به دلیل خیانت به مردمان خویش باید با خفت و خواری از صحنه سیاست بیرون رانده شوند.
 وی افزود :سیاست مداران ، جریان ها و احزاب سیاسی لبنان وابسته به تل آویو ، واشنگتن ، ریاض ، ابوظبی و پاریس برای تحقق بخشیدن به اهداف آنها سیاست پلید و کثیفی را در پیش گرفتند.
الجبوری تاکید کرد: هر کس نتواند مشکلات مردم را حل کند باید از صحنه بیرون رانده شود. حزب الله به هیچ وجه در این اخراج سیاسی دخالتی ندارد زیرا ماموریت حزب الله صرفا مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی است . در واقع این ملت لبنان است که باید رهبران سیاسی خائن را سرنگون نماید زیرا ملت لبنان به خوبی دوست و دشمن را می شناسد.
وی با اشاره به خشمگین شدن سعد حریری و سمیر جعجع از تصمیم حزب الله مبنی بر وارد کردن سوخت از جمهوری اسلامی ایران، ابراز داشت : همگی در لبنان از ملت سخن می گویند اما جعجع از همپیمانان جدید خود در عربستان درخواست کمک نکرد و حریری نیز از فرانسه و آمریکا درخواست کمک نکرد اما وقتی دیدند که محاصره شان علیه ملت لبنان دارد با شکست مواجه می شود، دیوانه وار به صحنه آمدند و به همراه همپیمانان خود خشمگین شدند.
مقاله نویس رای الیوم در ادامه به موضع گیری " سیزار معلوف " عضو فراکسیون جعجع در پارلمان لبنان اشاره کرده و گفت : معلوف از کشتی حامل سوخت برای ملت لبنان که مشکلات لبنانی ها را حل خواهد کرد، استقبال کرده و اقدام سفیر آمریکا را دیرهنگام توصیف کرد.
الجبوری در ادامه با اشاره به این واقعیت که " محاصره اعمال شده علیه ملت لبنان هیچ کس نه طائفه مسیحی ، نه طائفه مسلمان و نه دروز و نه هیچ کس دیگر را مستثنی ندانسته" تاکید کرد: آنان هم طائفه های خود را قبل از دیگران مورد تحریم قرار دادند و بر همین اساس مردمی که به آنان رای دادند، باید آنها را سرنگون کنند و همانند سیزار معلوف عمل نمایند.
این نویسنده عراقی در پایان مقاله خود با تاکید بر " محبوبیت گسترده حزب الله در سراسر لبنان و در میان تمامی اقشار این کشور" خاطرنشان کرد : همگان در دوران بحران باید در جهت حل و فصل مشکلات ملت لبنان تلاش کنند و از توطئه چینی به منظور دستیابی به اهداف سیاسی دست بردارند. توطئه ها لبنان و مردمانش را تا لبه پرتگاه پیش برده است.

منبع: ایرنا 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی