۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۲۵ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۱
کد مطلب : ۱۴۰۲۵۵

کاهش ۱۳۹۵ واحدی شاخص بورس

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران امروز در پایان معاملات در یک روند نوسانی با کاهش ۱۳۹۵ واحد روبرو شد.
کاهش ۱۳۹۵ واحدی شاخص بورس
 به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی"نفت ما "،    بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته رشد قابل توجه 40 هزار و 60 واحد را تجربه کرد، اما امروز اگرچه در ساعات ابتدایی معامله رشد خوبی به دست آورد، اما دوباره تعدیل شد و در نهایت 1395 واحد به رقم یک میلیون و 436 هزار و 69 واحد رسید.
همچنین شاخص کل با معیار هموزن با کاهش 3868 واحد به رقم 398 هزار و 302 واحد رسید. ارزش بازار در بورس تهران به بیش از 5 میلیون و 770 هزار میلیارد تومان رسید و ارزش فرابورس هم به بیش از یک میلیون و 139 هزار میلیارد تومان افزون شد. بنابراین ارزش شرکت‌های حاضر در بورس و فرابورس ایران به بیش از 6 میلیون و 800 هزار میلیارد تومان رسیده است.
امروز شاخص کل و شاخص قیمت با معیار وزنی - ارزشی در بورس تهران یک دهم درصد عقب نشست. همچنین این دو شاخص با معیار هموزن 96 صدم درصد کاهش یافتند. شاخص آزاد شناور 13 صدم درصد افت کرد، اما شاخص بازار اول بورس 4 صدم درصد تقویت شد و شاخص بازار دوم بورس 26 صدم درصد کاهش یافت.
امروز نمادهای ملی مس، شستا، پتروشیمی پردیس و پتروشیمی نوری به ترتیب بیشتری اثر افزایشی بر شاخص بورس را داشتند و نمادهای پالایش نفت اصفهان و ایران‌خودرو بیشترین اثر کاهشی بر شاخص بورس را داشتند.
در فرابورس ایران هم امروز 142 واحد کاهش یافته و به رقم 20 هزار و 413 واحد رسید. ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران بیش از یک میلیون و 139 هزار میلیارد تومان شد. ارزش بازار پایه فرابورس به بیش از 366 هزار میلیارد تومان رسید. معامله‌گران امروز در فرابورس ایران بیش از 3 میلیارد سهام، حق تقدم و اوراق مالی در قالب 381 هزار فقره معامله و به ارزش 2368 میلیارد تومان داد و ستد کردند.
امروز نمادهای پتروشیمی زاگرس و پالایش نفت شیراز بیشتری اثر افزایشی بر شاخص فرابورس را داشتند و برعکس نمادهای آریاساسول، فرابورس ایران، جهان فولاد سیرجان، نیروی برق دماوند و پتروشیمی تندگویان بیشترین اثر کاهشی بر شاخص فرابورس را داشتند.
   با توجه به اینکه سرمایه گذاری در بورس همراه با نوسان و سود و زیان است، کارشناسان توصیه می‌کنند، سرمایه گذاران حقیقی و خرد که تجربه و دانش لازم و یا وقت کافی ندارند، از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری با پیشنهاد‌های مختلف مثل صندوق‌های با درآمد ثابت یا صندوق مختلط و صندوق‌های ترکیبی از سهام و درآمد ثابت وارد بازار سرمایه شوند تا سرمایه‌های آنها حفظ شود و انتظارات آنها از سرمایه‌گذاری نیز به نحو مقتضی پاسخ داده شود.
در دنیا در ازای هر نمادی که در بورس وجود دارد، سه صندوق سرمایه‌گذاری هم طراحی و پیش بینی شده تا مردم از طریق صندوق‌ها وارد سرمایه‌گذاری شوند اما در ایران برعکس است، به گونه‌ای که تعداد صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بورس که در سامانه فیپیران معرفی شده‌اند، حدود 210 صندوق است، در حالی که تعداد نمادهای بورسی و فرابورسی بیش از 700 نماد یعنی بیش از 3.5 برابر است.
بنابراین سرمایه‌گذاران ایرانی مجبور هستند مستقیم وارد خرید سهام شرکت‌ها شوند و سرمایه‌های اندک آنها در نوسان بازار از بین می‌رود. باید فرهنگ سرمایه گذاری و حمایت از سرمایه‌های خرد جا بیفتد تا بخشی از این سرمایه‌های خرد از طریق صندوق‌ها در شرکت‌های تولیدی به کار گرفته شود و هم باعث رشد اقتصادی و هم باعث عایدی برای دارندگان سرمایه‌ها شود.
از طرفی سرمایه‌گذاری مطمئن در بازار سرمایه می‌تواند بخشی از آینده اقشار کم‌درآمد و کارگر و کارمند را در آینده تامین کند به شرط اینکه قوانین سرمایه‌گذاری به نفع سرمایه‌گذاران حقیقی و صندوق‌ها تغییر پیدا کند.
وضع امروز پالایش یکم
واحدهای سرمایه‌گذاری پالایش یکم سال قبل در اوایل شهریور به مردم به نرخ 10 هزار تومان از سوی دولت فروخته شد،‌امروز بعد از 13 ماه به جای سود آوری با 29 درصد زیان از اصل سرمایه همراه است، در حالی که سران سه قوه در جلسه مشترک تصویب کردند،‌زیان خریداران سهام از دولت از جمله پالایش یکم با سهام جدید یا سهام جایزه جبران می‌شود، در حالی که هنوز خبری از تحقق این وعده نیست.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


اکسیداسیون کاتالیزوری، روشی در حال تکامل جهت گوگرد زدایی
ساسان طالب نژاد/دکتری مهندسی شیمی و کارشناس توسعه کسب و کار در حوزه پتروشیمی و‌پالایش
پتروشیمی صنعت بی سردار!
عبدالرسول دشتی