۱
plusresetminus
تاریخ انتشارجمعه ۵ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۳
کد مطلب : ۱۴۱۵۵۶

احتمال توقف افزایش تولید اوپک پلاس

روسیه و عربستان در پاسخ به اقدام آمریکا برای برداشت از ذخایر استراتژیک نفتی، قصد دارند روند افزایش تولید اوپک پلاس را متوقف کنند.
احتمال توقف افزایش تولید اوپک پلاس
 به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی"نفت ما "،    اوپک و روسیه در پی اقدام واشنگتن برای آزادسازی ذخایر استراتژیک نفتی، در فکر متوقف کردن طرح افزایش تولید اوپک پلاس هستند.
اما سایر اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت ازجمله امارات و کویت عقیده دارند متوقف کردن روند افزایش تولید ضروری نیست.
عربستان و روسیه طی دوره بهبود اقتصاد دنیا از بحران کرونا در تلاش برای متعادل کردن عرضه نفت به بازارهای جهانی بودند. ائتلاف اوپک پلاس قراردادی برای افزایش 400 هزار بشکه‌ای تولید تا سال آینده میلادی امضا کرده بود تا به‌تدریج به سطح تولید قبل‌از بحران کرونا بازگردند.
آمریکا در روز سه‌شنبه اعلام کرد 50 میلیون بشکه از ذخایر استراتژیک نفتی خود برداشت می‌کند تا قیمت بنزین مهار شود.این کشور از برخی مصرف‌کنندگان بزرگ دنیا ازجمله ژاپن، انگلیس، هند، چین و کره جنوبی هم خواسته بود دنباله‌روی واشنگتن باشند. تمام این کشورها به‌جز چین برداشت از ذخایر استراتژیک خود را اعلام کرده‌اند. اما بسیاری این طرح را بی‌فایده می‌دانند چون مقدار نفت آزاد شده از این ذخایر تنها برای یک روز نیاز دنیا به نفت خام کافی است.
واشنگتن قبل‌از این اقدام بارها از ائتلاف اوپک پلاس خواسته بود تولید خود را افزایش دهد، اما این ائتلاف عقیده دارد افزایش تولید باعث مازاد عرضه نفت به بازار خواهد شد. بنابراین تغییری در برنامه افزایش تولید خود ایجاد نکرده‌است.
تلاش‌های آمریکا هنوز نتیجه‌ای به بار نیاورده‌است. خبر آزادسازی ذخایر نفتی کمی قیمت نفت را پایین آورد، اما مجدداً روند افزایش قیمت آن آغاز شد. قیمت نفت خام برنت 15 سنت در روز پنجشنبه افزایش یافت و به 82٫40 دلار در هر بشکه رسید. شاخص نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا هم 78٫41 دلار در هر بشکه معامله می‌شود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


اکسیداسیون کاتالیزوری، روشی در حال تکامل جهت گوگرد زدایی
ساسان طالب نژاد/دکتری مهندسی شیمی و کارشناس توسعه کسب و کار در حوزه پتروشیمی و‌پالایش
پتروشیمی صنعت بی سردار!
عبدالرسول دشتی