۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۲۷ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۵
کد مطلب : ۱۴۳۲۴۴

آخرین وضعیت ۴ میدان گازی کشور

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه به دنبال تامین و نصب جکت در میدان گازی فرزاد ب هستیم، گفت: تکمیل فاز ۱۱ پارس جنوبی از اولویت‌های این شرکت است، در فاز ۱۱ در مرحله حفاری چاه‌ها هستیم و بخشی از تولید گاز از این فاز سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.
آخرین وضعیت ۴ میدان گازی کشور
  به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی"نفت ما "،   محسن خجسته‌مهر‌  با اشاره به برنامه این شرکت برای افزایش تولید گاز بیان کرد: برنامه بلندمدت شرکت ملی نفت این است که در یک بازه زمانی 8 تا 10 ساله ظرفیت تولید گاز کشور را 1.5 برابر کند، یعنی از تولید روزانه یک میلیارد متر مکعب به تولید روزانه 1.5 میلیارد متر مکعب برسیم.
وی افزود: این میزان افزایش تولید متناسب با نیاز کشور در آینده تعیین شده است و واقعا برای تامین گاز صنایع و توسعه بازارهای صادراتی ایران به این میزان افزایش تولید گاز نیاز داریم.
* تولید از فاز 11 پارس جنوبی در سال 1401 محقق می‌شود
خجسته‌مهر اظهار داشت: یکی از برنامه‌های شرکت نفت برای افزایش تولید گاز، تکمیل پروژه فازهای میدان گازی پارس جنوبی است و طرح‌های این میدان در حال اجراست. همچنین پروژه‌های نگهداشت تولید از فازهای پارس جنوبی نیز به طور همزمان در دستور کار قرار گرفته است.
مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران گفت: توسعه و تکمیل فاز 11 پارس جنوبی از اصلی‌ترین اولویت‌های شرکت ملی نفت است. در فاز 11 الان در مرحله حفاری چاه‌ها هستیم و بخشی از تولید گاز از این فاز در سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد البته با برخی از اقداماتی که انجام شد تولید از این فاز جلو افتاد.
وی تاکید کرد: در نظر داریم با سازوکاری که طراحی شده بخشی از تولید را به جای برداشت در سال‌های آینده در همین سال 1401 تولید کنیم.
مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران گفت: الان حفاری این فاز سرعت گرفته است و سکو در حال جابه‌جایی و انتقال است و در سال آینده از این فاز تولید خواهیم داشت.
* به دنبال تامین و نصب جکت در میدان گازی فرزاد ب هستیم
وی درباره میدان گازی فرزاد الف و ب گفت: میدان گازی فرزاد ب هم‌اکنون دارای یک قرارداد با شرکت داخلی است. برنامه فعلی بر تامین و نصب جکت در این میدان گازی متمرکز شده است و ما به این کار سرعت داده‌ایم. جکت این میدان الان مشخص شده است، برای جابه‌جایی و نصب این جکت به حدود 6 ماه زمان نیاز است.
خجسته‌مهر گفت: بعد از نصب جکت نیز بحث تامین و ساخت سکوی دریایی و حفاری چاه‌ها مطرح است. به دنبال این هستیم که دکل موردنیاز برای حفاری را تامین کنیم. در نتیجه ما به جد پیگیر تولید از این میدان در سریع‌ترین زمان ممکن هستیم.
مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران درباره وضعیت میدان گازی فرزاد الف گفت: عربستان از میدان فرزاد الف تولید خود را آغاز کرده است، این دو میدان گازی فرزاد هم گاز و هم سازند‌های خاصی دارند. در فرزاد الف کار توصیف و مباحث مقدماتی را آغاز کرده‌ایم ولی در حال حاضر تمرکز اصلی ما بر روی میدان فرزاد ب است.
*برنامه ما بهره‌برداری از میدان گازی کیش در سال 1402 است
وی درباره آخرین وضعیت میدان گازی کیش گفت: در میدان گاز کیش از گذشته 14 حلقه چاه حفاری شده است که البته این چاه‌ها نیاز به اسیدکاری دارند. آماده کردن این چاه‌ها برای تولید سهل‌الوصول است. تصمیم داریم که فاز اول این میدان به تولید برسد ولی تولید از این میدان به احداث یک خط لوله 200 کیلومتری نیاز دارد.
خجسته‌مهر اظهار داشت: همچنین کار مربوط به مطالعات مفهومی این میدان آغاز شده است و مصوبات هیئت مدیره آن اخذ شده است. در مجموع برآورد ما این است که در سال 1402 تولید از این میدان آغاز می‌شود.
*برآورد تولید روزانه 100 میلیون متر مکعب گاز از میدان پارس شمالی
مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران گفت: میدان گازی پارس شمالی معادل 4 فاز میدان گازی پارس جنوبی است. البته سیال این میدان با میدان پارس جنوبی تفاوت‌هایی دارد.
وی افزود: برای تولید از این میدان در حال انجام دو اقدام هستیم. اول اینکه حفاری چاه را آغاز کنیم و باید یک پیمانکار انتخاب کنیم که تاسیسات قبلی را جمع‌آوری کند. دومین کار هم این است که در حال انتخاب مشاور جهت انجام مطالعات مفهومی این میدان هستیم.
خجسته‌مهر گفت: برآورد ما از تولید گاز از میدان پارس شمالی روزانه 100 میلیون متر مکعب است. درباره میدان گازی کیش نیز همین میزان تولید را برآورد می‎کنیم.
*جزئیات 10 طرح ضربتی تولید روزانه 130 میلیون متر مکعب گاز از میادین نفت مرکزی
مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران تأکید کرد: اگر در دولت قبل طرح‌هایی تدوین شده که روی آنها کار کارشناسی دقیقی انجام شده باشد ما آنها را اجرایی خواهیم کرد. اینطور نیست که اگر در دولت گذشته طرح دقیقی تدوین شده باشد ما بگوییم چون دولت گذشته طرح را آماده کرده پس ما اجرا نمی‌‎کنیم.
وی افزود: یک نمونه از این کار مربوط به 10 طرح ضربتی تولید گاز از میادین نفت مرکزی است. ما اجرای این طرح‌ها را در دستور کار قرار داده‌ایم و هم‌اکنون در مرحله اخذ مجوز از شورای اقتصاد است. هیچ اقدام اجرایی درباره این طرح در دولت گذشته صورت نگرفته است.
خجسته‌مهر‌ گفت: ولی اجرای این 10 طرح در دولت سیزدهم سرعت خواهد گرفت و برآوردها از افزایش تولید گاز از آن حدود 130 میلیون متر مکعب در روز است. در بین خود این 10 طرح نیز اولویت‌گذاری شده است تا برای تامین مالی و اجرا در دستور کار قرار گیرد.
 
منبع: فارس
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


اکسیداسیون کاتالیزوری، روشی در حال تکامل جهت گوگرد زدایی
ساسان طالب نژاد/دکتری مهندسی شیمی و کارشناس توسعه کسب و کار در حوزه پتروشیمی و‌پالایش
پتروشیمی صنعت بی سردار!
عبدالرسول دشتی