۱۲
۱۲
plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۲۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۲
کد مطلب : ۱۴۳۸۴۲
دستور بحران زا و احمدی نژادی شستا به شرکت های زیر مجموعه؛

جمع کنید بروید!/معترضین:تجمع می کنیم

مرضیه حسینی
شستا طی دستور عجیبی به شرکت های زیر مجموعه خود اعلام کرده که تمام دفاتر مرکزی شرکت های مستقر در تهران به همراه پرسنل و کارکنان آنها از مدیر گرفته تا کارشناس و رییس می بایست به شهر محل استقرار سایت و کارخانه منتقل شوند.
جمع کنید بروید!/معترضین:تجمع می کنیم
به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "نفت ما"، شستا طی دستور عجیبی به شرکت های زیر مجموعه خود اعلام کرده که تمام دفاتر مرکزی شرکت های مستقر در تهران به همراه پرسنل و کارکنان آنها از مدیر گرفته تا کارشناس و رییس می بایست به شهر محل استقرار سایت و کارخانه منتقل شوند.
شستا در خصوص دلایل ابلاغ این دستور که اعتراض و انتقاد پرسنل و کارکنان دفاتر مرکزی را به همراه داشته توضیحی ارایه نداده است. اجرایی شدن این حکم آن هم در بدترین زمان ممکن یعنی کمتر از دو ماه مانده به پایان سال، تبعات بسیار نگران کننده ای را برای شرکت های زیر مجموعه به همراه خواهد داشت. به این معنا که با اجرایی شدن این دستور و اجبار به مهاجرت کاری و جابه جایی، زندگی فردی و کاری بیش از ۸۰۰ نفر که در شرکت های تابعه شستا مشغول به کار هستند، تحت الشعاع قرار می گیرد. بیکاری پرسنل و کارکنان شاغل در دفاتر مرکزیِ شرکت های زیر مجموعه تنها یکی از پیامدهای مخرب این طرح است؛ بدین معنا که تعداد زیادی از کارکنان شاغل در شرکت های زیر مجموعه شستا به ویژه شرکت های زیان ده قراردادهای سه ماهه دارند، گروهی دیگر از پرسنل نیز با قراردادهای یک ساله کار می کنند که در خصوص هر دو گروه، پایان سال زمان تمدید قرارداد آنهاست در صورت اجرایی شدن این دستور، قراردادهایشان را به دلیل دشواری های کار در شهرهای دور از خانه و مرکز تمدید نخواهد کرد و کارشان را از دست خواهند داد. گروهی دیگر از کارکنان و پرسنل شرکت های مزبور، کسانی اند که استخدام رسمی اند و جا به جا کردن آنها بی تردید چالش های زیادی را پیش روی شستا قرار خواهد داد. مساله دیگر این است که دستور انتقال به شهرهای محل استقرار کارخانه، شامل کارکنان شاغل در امور مالی نمی شود به همین اعتبار، هر مدیر یا رییسی می کوشد نیروهای مورد علاقه اش را به هر قیمت در بخش مالی مشغول به کار کند، این مساله به ایجاد آشفتگی و رانت بازی در شرکت‌ها منجر می شود. نکته دیگری که در این رابطه وجود دارد برهم خوردن جریان زندگی شخصی کارکنان و پرسنل به ویژه در خصوص زنان شاغل در دفاتر مرکزی شرکت هاست. رها کردن خانواده و مهاجرت به شهری دیگر بی تردید برای زنانی که به ویژه مسئولیت مادری و همسری را نیز برعهده دارند، چالش برانگیز و پرمخاطره خواهد بود. به رغم آنکه شستا تا کنون توضیحی در خصوص چرایی دستور انتقال دفاتر مرکزی به شهرهای محل استقرار کارخانه های شرکت های تابعه ارایه نکرده اما به نظر می آید شناسایی سود غیرعملیاتی از طریق فروش املاک و ساختمان هایی که به دنبال اجرایی شدن دستور جابه جایی خالی می شوند یکی از دلایل اتخاذ چنین تصمیمی از جانب شستا بوده است تا بتواند از طریق فروش ساختمان ها سود شناسایی کند! در کنار این مساله، عزم شستا برای ورود افراد جدید به سیستم در غیاب متخصصین و پرسنل پیشین نیز در صدور این دستور چندان دور از انتظار نیست. در این رابطه، نکته قابل توجه این است که این طرح مقرر بود در زمان احمدی نژاد به شکل دیگری یعنی انتقال وزارت نفت به اهواز انجام شود که شکست خورد، بنابراین، به نظر می آید شستا با اصرار بر اجرای طرحی شکست خورده و آزموده شده به امید سودآوری در کوتاه مدت، خود را با چالش های بسیار جدی و دیرپایی مواجه خواهد کرد. 
هرچند خبرنگار نفت ما تلاش کرد با روابط عمومی شستا که وظیفه پاسخگویی به تماس رسانه ها را دارد، ارتباط برقرار کرده و توضیحات شستا را نیز در گزارش منتشر نماید که متاسفانه این امر میسر نشد و وی به تماس های مکرر خبرنگار نفت ما پاسخ نداد!
شایان ذکر است برخی از معترضین به این ابلاغیه درصدد برپایی تجمع اعتراضی مقابل ساختمان اصلی شستا هستند که بنظر می رسد با جدی شدن این موضوع شستا وارد بحران جدیدی خواهد شد.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


این مملکت کجا میره خدایا
اکر عمدا هم بخدای نابود کنی این سرعت را نخواهد داشت
ناشناس
میشه گفت تنها تصمیم درستی که شستا از بدو تاسیس تا الان گرفته همین هستش. آخه عزیز جان ما هیچگونه ارتباطی با هیج کجای جهان نداریم دفتر مرکزی چه معنی کاربردی داره!1 به جز اینکه به افزایش آلودگی و جمعیت تهران دامن بزنیم.
نه تنها شستا بلکه تمامی دفاتر مرکزی صنایع مستقر در تهران باید برن در شهرهای مربوطه ساکن شوند...
با سلام
بنده هم با این نظر کاملا موافقم. تبعات دردناک آن را برای پرسنل شستا متوجه هستم اما این کار اصولی‌ای است و باید هم انجام شود. فقط با توجه به آنکه اینگونه فعالیت در دوره آقای احمدی نژاد هم ابلاغ شد ولی اجرا نشد. راه انجام این موضوع البته توسط وزارت دارایی میتواند حمایت شود، کافی است دارایی اعلام کند که دفتر مرکزی هر کارخانه‌ای باید در محل کارخانه باشد و بس.
هدف اینا فقط و فقط اینکه اینا رو از تهران بیرون کنن نیروهای خودشون بیارن توی بقيه نهادها و سازمان ها هم همین کار کردن دقیقا
کمالی
اقدام منطقی است. مدیران و کارکنان باید در محل فعالیت تولیدی باشد.
والا که اینا هیچی نمی فهمن
در نفهمیدن اینا که هیچ شکی نیست،چرا که اگه اینا چیزی حالیشون بود که وضع مملکت این نبود، اما ایندفعه رو از دستشون در رفته دارن یه تصمیم درست میگیرن
به نظرم باید تجمع کنیم جلوی شستا اینا هر کاری دلشون بخواد میکنن
اینکه خیلی دستور خوبیه مفت خورها میان حداقل گرمای جنوب رو میبینند و ی کم هم کار میکنند
چقد حسود و بخیل هستید! هر کسی که کاری داره و یه مسئولیتی، قرار نیست تو یه سیستم همه از یه شرایط کاری مساوی برخوردار باشن، کسی که حسابداره کسی که مهندسه و پاره شدن تا به یه جایی رسیده چرا باید گرمای تحمل کنه که اقتضا کار گارگری هست که کارش اونه و اقتضا شغلش
محمد
این اقدام شامل زیر مجموعههای تاپیکو هم میشه
کارگران شستا
بعضی ها نفسشون از جای گرم بلند میشه و فقط نوک بینیشون رو میبینن، موافق هستن چون خودشون در مجموعه های شستا جایی ندارند، چون میخواهند متخصص های چندین و چند ساله را با تصمیمات بدون مطالعه و بدون بررسی بیرون کنن و یه مشت آدم فاقد تخصص و چاپلوس رو‌وارد بدنه شستا کنند؛ زهی خیال باطل، اگر نیاز باشد در محل دفتر شستا و باز هم اگر نیاز باشد جلوی وزارت کار تمامی کارگران تامین اجتماعی حضور خواهند نمود تا ببینند سهامداران اصلی شستا چه کسانی هستند؛ آقای رستمی آقای توکلی آقای برامکی یزدی که اسم خود را گذاشته اید مهندس و تصمیمات یک شبه میگیرید و برای حفظ وزیر کار خود عبدالملکی که گلف پشت گاف می‌دهد خوش خدمتی میکنید تا با چنگ و دندان از استیضاح آن جلوگیری کنید؛ به خیال خود کارگران تامین اجتماعی و شستا انقدر سطح سواد وشعورشان پایین است که ب را از پ تشخیص نمی دهند!؟ فکر میکنید ما نمیدانیم که برای مانذن وزیر معرفی نامه های نیروهای ستادی نمایندگان مجلس را مجوز میدهید تا وارد شستا شوند و باج می دهید؛ این راهی که شما در پیش گرفته اید تکراری است؛ با قول دادن به نمایندگان مجلس در جهت جذب نفرات آنها در بدنه شستا هم باعث سقوط شرکت ها می شوید ‌و هم به سهامداران اصلی که همانا همین کارگران هستند خیانت میکنید؛ انتقال دفاتر به مراکز کارخانه بهانه ای بیش نیست برای تعدیل نیرو؛ بله آقای وزیر ۳۵۰ نیرو از وزارت خانه اخراج کرده اید ۶۵۰ نفر در صف اخراج هستند و با کمال پررویی و در عین بی سوادی آبروی دولت حجت الاسلام رئیسی را برده اید؛ دست بردارید از این بچه بازی های کلیشه ای… الحمدلله صدای شستایی ها به گوش وزیر و رستمی و توکلی رسید و عقب نشینی کردند؛ چرا عاقل کند کاری که باز آرد پشیمانی؛ پیش خود گفتید تصمیم هیات مدیره شستاست و جمع کنید بروید و اخراج کنید؛ مملکت صاحب دارد؛ مملکت بزرگ‌تر دارد؛ فکر نکنید به حضرت آقا دسترسی نداریم؛ داریم ولی با چه رویی برویم بگوییم ما برای مدیرانی کار میکنیم که سواد ندارند…