۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۳۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۳
کد مطلب : ۱۴۷۹۰۴

قیمت گاز در اروپا معادل یک بشکه نفت است

گاز در اروپا درحال‌حاضر معادل یک بشکه نفت ۴۱۰ دلاری معامله می‌شود و ادامه افزایش قیمت آن، اقتصاد اروپا را در سال آینده میلادی راکد می‌کند.
قیمت گاز در اروپا معادل یک بشکه نفت است
  به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "نفت ما"، موج گرما در تابستان سال جاری و احتمال کمبود گاز طبیعی در زمستان، قیمت گاز در اروپا را روزبه‌روز بالاتر می‌برد. شاخص قیمت گاز در این قاره طی 3 روز 14 درصد افزایش‌یافته و به یک رکورد جدید رسیده‌است. بالا رفتن تقاضا برای برق در بحبوحه اوج گرما و کاهش عرضه گاز روسیه باعث افزایش بیشتر قیمت گاز شده‌است. درحالی‌که اتحادیه اروپا به‌دنبال پر کردن ذخایر گازی خود قبل‌از آغاز فصل زمستان است صنایع این قاره تولید خود را متوقف کرده و خانواده‌ها مجبورند قیمت‌های بالایی برای برق و گرمایش پرداخت کنند.
اروپا در شرایط مخاطره‌آمیزی قرار گرفته است، اما قیمت گاز طبیعی در آمریکا و آسیا هم روبه‌افزایش است. تقاضا برای برق افزایش‌یافته و تولید در آمریکا ثابت است. خریداران بزرگ آسیایی هم به‌دنبال ذخایر بیشتر گاز برای فصل زمستان هستند.
گاز طبیعی مایع در حال حاضر یک کالای جهانی است و قیمت آن در تمام دنیا روبه‌افزایش است و با فرارسیدن فصل زمستان بالاتر هم می‌رود.
شاخص گاز در اروپا از روز دوشنبه تا چهارشنبه هفته گذشته 14 درصد افزایش‌یافته و به رکورد جدید 240 دلار در هر مگاوات ساعت رسید. قیمت گاز در این قاره نسبت‌به ماه ژوئن 2 برابر شده‌است، یعنی از زمانی‌که روسیه انتقال گاز از خط لوله نورد استریم، اصلی‌ترین خط لوله انتقال گاز به آلمان را کاهش داد.
گاز در اروپا درحال‌حاضر معادل یک بشکه نفت 410 دلاری معامله می‌شود که نشان‌دهنده تأثیرات مهلک اقتصادی آن بر منطقه است.  
قیمت بالای گاز در اروپا به صنایع آلمان و سایر مناطق این قاره آسیب رسانده و شرکت‌های مختلف تولید خود را محدود یا متوقف کرده‌اند. صنایع مختلف هشدار داده‌اند کاهش تولید، زنجیره‌های عرضه و تولید را نابود می‌کند. دولت‌ها در تلاش برای ذخیره‌سازی گاز کافی برای فصل زمستان هستند و دراین‌بین سعی دارند هم از فشار افزایش قیمت‌ها بر خانواده‌ها بکاهند و هم مانع نابودی صنایع و موج ورشکستگی شرکت‌های انرژی شوند.
قیمت برق در آلمان به بیش‌از 508 دلار در هر مگاوات ساعت افزایش‌یافته است. اگر روسیه عرضه گاز خود به اروپا را کاملاً متوقف کند، آلمان تنها برای دوماه و نیم مصرف در فصل زمستان ذخایر گاز طبیعی دارد.
 فشار افزایش قیمت گاز و نفت بدین معناست که اقتصاد اروپا در سال آینده میلادی وارد یک رکود شدید می‌شود.
قیمت گاز در آمریکا هم به بالاترین رقم طی 14 سال گذشته رسیده‌ که نتیجه ثابت ماندن تولید داخل، افزایش تقاضا برای گاز از سوی نیروگاه‌های برق در بحبوحه‌ اوج گرما و پایین آمدن سطح ذخایر است.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


اکسیداسیون کاتالیزوری، روشی در حال تکامل جهت گوگرد زدایی
ساسان طالب نژاد/دکتری مهندسی شیمی و کارشناس توسعه کسب و کار در حوزه پتروشیمی و‌پالایش
پتروشیمی صنعت بی سردار!
عبدالرسول دشتی