۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۳۰ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۳
کد مطلب : ۱۴۹۴۷۷

حمایت ترکیه از عربستان بر سر کاهش تولید اوپک

وزیر امور خارجه ترکیه ضمن حمایت از تصمیم عربستان و اوپک پلاس برای کاهش تولید نفت، از آمریکا به خاطر تهدید عربستان انتقاد و راه حل مشکل قیمت نفت را برداشتن تحریم‌های ایران و ونزوئلا عنوان کرد.
حمایت ترکیه از عربستان بر سر کاهش تولید اوپک
  به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "نفت ما"،  ترکیه در اختلاف عمیق بین عربستان و آمریکا بر سر تصمیم اوپک پلاس برای کاهش تولید، از عربستان حمایت می‌کند.
قیمت بالای نفت به تراز تجاری ترکیه به‌عنوان یک واردکننده آسیب رسانده و باعث افزایش بیشتر تورم در این کشور شده‌است. اما دولت ترکیه برای کاهش بحران تورم در کشور قبل‌از انتخابات سال آینده، به حمایت مالی کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و روسیه امیدوار است. ترکیه روابط خود با عربستان و سایر کشورهای منطقه را بیشتر کرده و موقعیت خود در برابر غرب را هم حفظ می‌کند.
سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدانش که یک ائتلاف 23 عضوی را به رهبری عربستان و روسیه تشکیل می‌دهند، در پنجم اکتبر تصمیم گرفتند تولید خود را 2 میلیون بشکه در روز پایین بیاورند. مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه چند روز پس‌از آنکه مشاور امنیت ملی کاخ‌سفید گفت آمریکا باید از در حمایت امنیتی و نظامی از ریاض به تلافی این تصمیم تجدیدنظر کند گفت مقابله آمریکا با عربستان درست نیست.
تولیدکنندگان نفت خلیج‌فارس علنا از عربستان حمایت کرده‌اند و حالا ترکیه به عنوان یک حامی سیاسی منطقه‌ای دیگر به این جمع اضافه شده‌است.
چاووش اوغلو با اشاره به تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران و ونزوئلا گفت:«اگر می‌خواهید قیمت نفت پایین بیاید این تحریم‌ها را بردارید شما نمی‌توانید با تهدید کشورها این مسئله را حل کنید».
آمریکا ادعا می‌کند این تصمیم اوپک پلاس به اقتصاد دنیا آسیب رسانده و بر فشار تورم می‌افزاید. جو بایدن رییس‌جمهور آمریکا که محبوبیتش از افزایش قیمت بنزین ضربه‌خورده، تهدید کرد این تصمیم عربستان پیامدهایی در پی خواهد داشت.
عربستان و سایر تولیدکنندگان ائتلاف اوپک پلاس هرگونه نیت سیاسی برای گرفتن تصمیم کاهش تولید را رد کرده‌اند و این کار را برای متعادل کردن بازار نفت ضروری می‌دانند.
چاووش اوغلو گفت:«ترکیه از افزایش قیمت‌ها خوشحال نیست اما از زبان تهدید استفاده نمی‌کند. کل دنیا به نفت و گاز ونزوئلا احتیاج دارد و نفت ایران هم تحریم شده‌است».
ترکیه و عربستان در دیدار محمد بن‌سلمان ولیعهد عربستان از آنکارا در ماه ژوئن، به سال‌ها دشمنی که از قتل جمال خاشقچی در کنسولگری عربستان در استانبول در 2018 آغاز شده بود، پایان دادند.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


بخش خصوصی؛ عامل موثر در تحقق رشد تولید با مشارکت مردم
 سید حمیدرضا فاطمی حسینی/کارشناس حوزه نفت و گاز 
شاخص بروکفیلد و تحلیل ویسکوزیته دینامیکی سیالات
مهندس علیرضا آمار محمدی/مشاور و کارشناس ارشد روانکارهای خودرویی و صنعتی