۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۹
کد مطلب : ۱۵۰۷۲۵
وزیر انرژی تاجیکستان تاکید کرد:

تامین برق آسیای مرکزی توسط ایران و تاجیکستان

وزیر انرژی و ذخایر آبی تاجیکستان گفت: می‌توانیم با همکاری ایران و ظرفیت موجود در تاجیکستان برق آسیای مرکزی و آسیای جنوبی را تأمین کنیم.
تامین برق آسیای مرکزی توسط ایران و تاجیکستان
به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی"نفت ما"«دلیر جمعه» روز دوشنبه در پانزدهمین اجلاس مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و تاجیکستان در وزارت نیروی ایران افزود: امید است با فراهم‌سازی زمینه‌ها و زیرساخت‌های لازم حجم مبادلات اقتصادی و تجاری ایران و تاجیکستان افزایش یابد؛ البته در زمینه‌های فرهنگی، سیاسی، صنعتی، گردشگری و غیره همکاری خواهیم داشت.
وی با بیان اینکه تاجیکستان از سرمایه‌گذاری با طرف‌های ایرانی تجربه خوبی دارد، ادامه داد: نیروگاه برق‌آبی سنگ توده با همکاری ایران احداث و راه‌اندازی شده است.
وزیر انرژی و ذخایر آبی تاجیکستان گفت: تاجیکستان در زمینه منابع انرژی آب در جهان در رتبه ۶ قرار دارد و باتوجه‌به تأکید وزیر نیروی ایران در خصوص پتانسیل فنی - مهندسی ایران، لازم است از این ظرفیت برای ایجاد نیروگاه‌های برق‌آبی استفاده شود.
وی خاطرنشان کرد: با همکاری ایران و ظرفیت موجود در تاجیکستان می‌توانیم برق آسیای مرکزی و آسیای جنوبی را تأمین کنیم.
دلیر جمعه افزود: این همکاری‌ها فقط حوزه انرژی را در بر نمی‌گیرد، بلکه برای پنج سال آینده برنامه‌ریزی‌های گسترده‌ای صورت‌گرفته تا با درنظرگرفتن امتیازات ویژه در حوزه صنعت سرمایه‌گذاری خارجی صورت گیرد؛ تجربه بزرگ ایران در این زمینه می‌تواند مفید و مثمر ثمر واقع شود و امید است سرمایه‌گذاران ایرانی و تاجیکستانی همکاری خوبی را در این باره رقم بزنند.
رئیس تاجیکی کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و تاجیکستان، در ادامه با ابراز خرسندی از مهیاشدن فرصت حضور در تهران برای مشارکت در پانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور گفت: از تاجیکستان هیئت‌های سطح بالایی برای حضور در این اجلاس معرفی شده‌اند، در این زمینه نتیجه‌بخشی این تعاملات در کنار بهره‌مندی از نتایج آن برای ترسیم نقشه‌های آینده اهمیت دارد.
وی با اشاره به همکاری‌های اقتصادی بین دو کشور، افزود: در این مدت ۸۶.۸ میلیون صادرات به  ایران بوده است و واردات به جمهوری تاجیکستان ۹۵ میلیون دلار بوده است.
وزیر انرژی و ذخایر آبی تاجیکستان گفت: همچنین یادآور می‌شوم که بالاترین نقطه تجارت دوجانبه با  ایران مربوط به سال ۱۳۹۲ بوده است که حجم مبادلات تجاری در این مدت ۲۵۳ میلیون دلار بوده است.
دلیر جمعه ادامه داد: بر اساس آمار رسمی، گردش مالی تجارت خارجی جمهوری تاجیکستان و  ایران در دهمین ماه سال جاری ۱۸۱.۸ میلیون دلار بوده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل که ۱۰۷.۲ میلیون دلار بوده است افزایش‌یافته است وی افزود: من اطمینان دارم که نشست بعدی کمیسیون مشترک همکاری‌های تجاری، اقتصادی، فنی و فرهنگی بین تاجیکستان و ایران به طور کامل موضوعات همکاری در بخش‌های مذکور را مورد تجزیه‌وتحلیل قرار خواهد داد و زمینه مساعدی را برای گسترش همکاری‌ها بین ایران فراهم خواهد کرد.
رئیس تاجیکی کمسیون مشترک گفت: تاجیکستان و  ایران در این بخش‌ها و سایر زمینه‌ها کمک شایانی به تقویت روابط دوجانبه بین کشورهایمان خواهند کرد.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


اکسیداسیون کاتالیزوری، روشی در حال تکامل جهت گوگرد زدایی
ساسان طالب نژاد/دکتری مهندسی شیمی و کارشناس توسعه کسب و کار در حوزه پتروشیمی و‌پالایش
پتروشیمی صنعت بی سردار!
عبدالرسول دشتی