۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۹
کد مطلب : ۱۵۱۰۷۳

بازگشت ژاپن به برق هسته‌ای

بالا رفتن هزینه‌های انرژی باعث شده دولت ژاپن پس‌از بیش‌از یک دهه از فاجعه فوکوشیما دوباره به انرژی هسته‌ای برای تولید برق روی آورد.
بازگشت ژاپن به برق هسته‌ای
  به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "نفت ما"، ژاپن پس‌از بیش‌از یک دهه از فاجعه فوکوشیما در 2011 که باعث تعطیلی اکثر راکتورهای هسته‌ای آن شد، مجبور است جهت مقابله با بحران انرژی دوباره به برق هسته‌ای روی آورد.
 افکار عمومی ژاپن از زمان زلزله شدید و سونامی بزرگی که باعث فروپاشی پالایشگاه برق هسته‌ای فوکوشیما شده بود، نظر مساعدی نسبت‌به انرژی هسته‌ای نداشت. اما حالا بالا رفتن هزینه‌های انرژی در بحبوحه طولانی شدن جنگ اوکراین و قطعی مکرر برق در تابستان و زمستان، شرایط را تغییر داده است.
 وزیر صنعت ژاپن گفت این کشور به‌خاطر زلزله خیز بودن قبلاً تمایلی به ساخت راکتورهای جدید نداشت، اما حالا به‌دنبال جایگزین کردن رآکتورهای تعطیل‌شده و افزایش عمر سایر راکتورهاست.
 این تغییر سیاست پس‌از آن صورت گرفت که نخست‌وزیر ژاپن در ماه اوت گفت باید به‌دنبال ساخت رآکتورهای نسل جدید باشند و به وزارت صنعت دستور داد طرحی برای گسترش استفاده از انرژی هسته‌ای تا پایان سال جاری میلادی مشخص شود.
 دولت‌ها در سراسر اروپا و آسیا هم در فکر احیای ناوگان فرسوده راکتورهای هسته‌ای خود هستند تا طرح‌هایی را که پس‌از فاجعه فوکوشیما متوقف کرده بودند از سر بگیرند.
 کابینه ژاپن در سال گذشته یک طرح استراتژیک انرژی تصویب کرد که هدف آن کاهش وابستگی به برق هسته‌ای تا حد ممکن بود. اما در سیاست جدید که توسط گروهی از متخصصان تحت نظارت وزارت صنعت در روز جمعه به تصویب رسید، راکتورهای هسته‌ای فعلی می‌توانند فراتر از محدوده فعلی 60 سال فعالیت کنند و از ساخت راکتورهای جدید هم حمایت می‌شود.
 انرژی هسته‌ای در سال مالی منتهی به مارس 2921، 3.9 درصد از تولید برق ژاپن را برعهده داشت. دولت ژاپن قصد دارد این رقم را تا 2024 به 22 درصد برساند.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی