۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۷:۰۶
کد مطلب : ۱۵۲۱۷۹
روزنگار نفت/اول بهمن ماه ۱۳۳۲:

حل مسئله نفت ايران

 هربرت هوور، معاون وزارت خارجه آمريكا و نماينده ويژه آن كشور در جلسه شوراي امنيت ملي آمريكا، در مورد حل مسئله نفت ايران سخنراني كرد.
حل مسئله نفت ايران
  به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "نفت ما"، اين سخنان در 21 ژانويه 1954 (يكم بهمن 1332) در دو موضوع «شوراي امنيت ملي و فيصله نفت ايران» و «وضعيت نفت ايران» انجام شد.
وي در اين سخنان تاكيد كرد كه وضعيت نفت ايران بايد در چهارچوب كلي وضع جهاني ديده شود، چرا كه با توجه به مازاد توليد نفت در دو نيم‌كره شرقي و غربي، افزايش واردات نفت از خاورميانه به زيان موقعيت دفاعي غرب خواهد بود؛ بنابراين، جريان صدور نفت ايران در چنين شرايطي بايد به بازار سنتي آن در نيم‌كره شرقي محدود شود.
در اين جلسه، همچنين دادستان كل آمريكا اعلام كرد كه كنسرسيوم اجازه خواهد داشت از ايران نفت بخرد. هوور چند روز بعد در 25 ژانويه در لندن با مقامات انگليس درباره نفت ايران گفت‌وگو كرد.
در اين نشست كه با حضور مقاماتي از وزارت خارجه، سوخت و نيرو و خزانه‌داري انگليس برگزار شد. هوور اقدامات مربوط به حل مناقشه نفت ايران را به 3 مرحله تقسيم كرد.
مرحله اول، شامل ارزيابي موقعيت و رفع موانع اوليه و زمينه‌سازي‌هايي بود كه به زعم هوور تا آن زمان انجام گرفته بود.
از نظر هوور دو مرحله ديگر شامل تشكيل كنسرسيوم و مذاكره با ايران براي تنظيم قرارداد، هنوز باقي بود. در آن زمان، وزارت سوخت و نيرو از مواضع شركت نفت انگليس و ايران حمايت مي‌كرد و وزارت خارجه انگليس به سياست آمريكا نزديك بود و خواستار تعديل مواضع شركت نفت انگليس و ايران در اين زمينه بود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


بخش خصوصی؛ عامل موثر در تحقق رشد تولید با مشارکت مردم
 سید حمیدرضا فاطمی حسینی/کارشناس حوزه نفت و گاز 
شاخص بروکفیلد و تحلیل ویسکوزیته دینامیکی سیالات
مهندس علیرضا آمار محمدی/مشاور و کارشناس ارشد روانکارهای خودرویی و صنعتی