۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۳
کد مطلب : ۱۵۲۲۴۹

فروش ۶۰۰ هزار میلیارد تومان نفت قابل تحقق است

رئیس کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۲ مجلس گفت: نرخ ارز، میزان فروش و قیمت نفت در بودجه تصویب نشده و دولت حدود ۶۰۴ همت برای فروش نفت در نظر گرفته که بنا بر بررسی‌ها در سناریوهای مختلف قابل تحقق است.
فروش ۶۰۰ هزار میلیارد تومان نفت قابل تحقق است
  به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "نفت ما"، شمس‌الدین حسینی رئیس کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۲ مجلس شورای اسلامی ظهر امروز (یکشنبه ۲ بهمن) در جلسه علنی مجلس در جریان رسیدگی به کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۲ گفت: معیار ما در کمیسیون تلفیق برای بودجه کفایت، ضرورت و قابلیت بود؛ درباره ضرورت باید در کلیات ببینیم که موضوعی ضرورت دارد یا خیر؛ کفایت قانون بودجه نیز از دو نظر اهمیت دارد؛ اول اینکه بودجه، سند حکمرانی و ابزار سیاست مالی است و دوم آنکه بودجه سند مالی دولت است.
وی با اشاره به اینکه از نظر منابع در بخش درآمدها بخش‌های مهم مالیات و حقوق و عوارض گمرکی و سود شرکت‌ها و حقوق مالکانه را داریم، تصریح کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد اگرچه ممکن است که در برخی از پایه‌های مالیاتی بیش‌برآوردی وجود داشته باشد، اما در برخی از پایه‌های مالیاتی نیز کم‌برآوردی صورت گرفته است؛ بنابراین در مجموع مالیات قابل تحقق است.
حسینی ادامه داد: برخی نمایندگان گفتند این لایحه سبب فشار مالیاتی می‌شود، درحالی که این فشار زمانی رخ می‌دهد که نرخ‌ها افزایش یابد و هنوز هیچ نرخی افزایش نیافته است.
رئیس کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۲ مجلس درباره بخش تملک دارایی‌های سرمایه‌ای لایحه بودجه عنوان کرد: در بودجه نه نرخ ارز، نه میزان فروش نفت و نه حتی قیمت نفت را تصویب نکردیم چراکه اینها هیچ وقت در بودجه نمی‌آیند. دولت رقمی حدود ۶۰۴ همت برای فروش نفت آورده که بررسی‌ها نشان می‌دهد در سناریوهای مختلف قابل تحقق است.
وی بیان کرد: دولت مصوبه‌ای درباره فروش ۱۰۸ همت جهت مولدسازی گرفته است و همچنین پیش‌بینی کرده که ۱۸۵ همت اوراق مالی بفروشد، اما در عین حال باید در سال آینده ۲۰۱ همت اوراق مالی را بازخرید کند.
حسینی یادآور شد: در فروش شرکت‌های دولتی نیز حدود ۱۰۴ هزار میلیارد تومان پیش بینی شده است. اگر بخواهیم حکم برنامه را اجرا کنیم، این رقم باید خیلی بیشتر باشد.
رئیس کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۲ مجلس خاطرنشان کرد: دولت سهم صندوق توسعه ملی را به جای ۲۰ درصد ۴۰ درصد در نظر گرفته و از سمت دیگر امکان فروش اوراق افزایش یافته است. در مجموع می‌توان گفت احیانا اگر در یک یا دو پایه کم‌برآوردی یا بیش‌برآوردی وجود داشته باشد، باز هم بودجه قابل تحقق است.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی