۲
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۷:۵۴
کد مطلب : ۱۵۴۷۱۵

زمان بهره برداری از طرح پساب پتروشیمی خراسان

استفاده پساب بجنورد در پتروشیمی خراسان از مصوبات سفر پر خیر و برکت رییس جمهور به خراسان شمالی بود و آیت الله رییسی در این سفر دستور صریح در اجرای این طرح را دادند و اینک که ۱۰ ماه و ۱۱ روز از آن می گذرد، این طرح با شتاب خوبی در حال اجرا است و تا آبان ماه سالجاری به بهره‌برداری می‌رسد.
زمان بهره برداری از طرح پساب پتروشیمی خراسان
به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "نفت ما"،پتروشیمی خراسان بزرگترین بنگاه اقتصادی شمال شرق کشور است که با استمرار تولید برای بیش از یکهزار و ۲۰۰ نفر به صورت مستقیم و بیش از سه هزار نفر به صورت غیر مستقیم فرصت شغلی ایجاد کرده است.
این واحد صنعتی بزرگ پرمصرف ترین صنعت آب در این خطه به شمار می رود و حدود پنج میلیون متر مکعب آب مصرف می کند که از مجموع این میزان ۲ و نیم میلیون متر مکعب آب از منابع آب زیرزمینی و ۲ و نیم میلیون متر مکعب آب از منابع سطحی برداشت دارد، این در حالی است که تغییر اقلیم و برداشت آب از سفره‌ها و آبخوان‌های زیرزمینی باعث شده است که هشت دشت از مجموع ۱۱ دشت استان در وضعیت نامناسبی از نظر ذخائر آبی قرار گیرد و به همین دلیل هرگونه توسعه بهره‌برداری و برداشت جدید در آنها به منظور تعادل بخشی به منابع آبی ممنوع شده است.
خراسان شمالی در بین استان های دارای تنش آبی جای گرفته و حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد از حجم آبدهی قنات ها نیز کاهش یافته و در این سال ها کشاورزان این خطه همواره دعای باران را زمزمه می کنند.
بررسی ها نشان می دهد که این نوع از توسعه با رشد اقتصادی همخوانی ندارد و صنعتی که میراث حیاتی آیندگان را می بلعد، نمی تواند یکسویه پیش رود در حالی که اقتصاد این خطه بر پایه کشاورزی بنا نهاده شده است و نیاز مبرم به آب دارد.
درد آورتر اینکه بر اساس برآوردها سالانه بیش از ۱۱ میلیون متر مکعب فاضلاب در خراسان شمالی تصفیه نشده و بلاصاحب در اراضی و رودخانه ها رها می شود و علاوه بر اینکه هیچ مزیتی ندارد خطرات زیست محیطی را نیز در پی خواهد داشت.
دستور صریح رییس جمهور
این مجتمع صنعتی که سالانه ۶۲۰ هزار تن کود شیمیایی اوره، ۳۳۰ هزار تن آمونیاک، ۲۰ هزار تن کریستال ملامین و ۵۰۰ تن ازت مایع تولید می کند در سفر دوم تیرماه سال ۱۴۰۱ رییس جمهور به خراسان شمالی مورد بازدید قرار گرفت و رییس جمهور با آگاهی از این شرایط اهمیت موضوع را به خوبی درک و دستور سریع رسیدگی به این موضوع و استفاده پتروشیمی از پساب را دادند.
آیت الله رییسی دستور صریح دادند که با توجه به کم آبی خراسان شمالی نیاز آبی پتروشیمی باید توسط پساب جایگزین شود و آب با کیفیت در اختیار آب شرب و بخش کشاورزی قرار گیرد.
اهمیت این موضوع به حدی بود که رییس‌جمهور در جلسه نظارت ستادی بر فعالیت وزارت جهاد کشاورزی در تیرماه ۱۴۰۱ بار دیگر بر اجرای این طرح تاکید کردند و گفت که اگر الگوی استفاده پساب برای صنعت، آب کشاورزی و آب شرب را مدیریت کنیم با کمبودها مواجه نمی‌شویم در بجنورد چند استخر بزرگ‌ برای پتروشیمی احداث شده اما مردم همان شهر کمبود آب دارند.
اگرچه محدودیت های کمی و کیفی منابع آب های سطحی و زیرزمینی، بحران فزاینده آب را به دنبال داشته است و بهترین راهکار برای مقابله با این بحران، ایجاد و توسعه الگوی جدید برای مدیریت صحیح منابع آب است ولی این فرآیند به خوبی در این خطه از شمالشرق در حال اجرا است و آب مفید یک واحد صنعتی مادر دیگر به مصرف شهروندان می رسد.
آمارها نشان می‌دهد که میزان مصرف آب در پتروشیمی خراسان بیش از مصرف شهروندان شیروان به عنوان دومین شهر پرجمعیت استان خراسان شمالی است و این مشکل به خوبی درک و در حال برطرف شدن است.
 
شتاب‌دهی به طرح استفاده پساب در پتروشیمی خراسان
بازدید رییس جمهور از پتروشیمی خراسان
ضرب الاجل اجرای طرح
اجرای شبکه فاضلاب در خراسان شمالی از دهه ۷۰ در شهر بجنورد عملیاتی شد که تاکنون به طول ۲۷۰ کیلومتر شبکه فاضلاب در این شهر انجام شده و بر اساس آمار اینک ۵۶ درصد از نیاز شهر بجنورد به اجرای شبکه فاضلاب را پوشش داده است که ۱۴۶ هزار و ۹۲۳ نفر تحت پوشش این شبکه قرار گرفته اند.
سالانه بیش از ۱۱ میلیون مترمکعب فاضلاب در سه شهرستان شیروان، بجنورد و اسفراین خراسان شمالی تصفیه می شود و تنها ۲۱۲ هزار و ۱۶۴ نفر معادل ۴۰.۶ درصد از جمعیت شهرهای استان از خدمات جمع‌آوری فاضلاب بهره‌مند هستند.
در شهر بجنورد مرکز استان سالانه هفت میلیون مترمکعب پساب فاضلاب در تصفیه خانه تولید می شود که در حاشیه شهر رها می شود.
پروژه استفاده از پساب پتروشیمی در ۲ فاز شامل ایجاد تصفیه خانه و خط انتقال برنامه ریزی شد که این طرح از دهه مبارک فجر سال گذشته کنگ زنی شد.
مدیرعامل و عضو هیات مدیره پتروشیمی خراسان در این خصوص گفت: تصفیه خانه بجنورد در شمال این شهر واقع شده است که سالانه پنج میلیون متر مکعب فاضلاب را تصفیه می کند و برای استفاده از آب آن در صنعت باید توسط تصفیه خانه تکمیلی، این آب را به مصرف صنعتی تبدیل کرد و پتروشیمی خراسان در حال حاضر مشغول احداث تصفیه خانه تکمیلی در مقابل تصفیه خانه بجنورد است.
یوسف حسنی افزود: هدف از احداث تصفیه خانه تکمیلی توسط پتروشیمی خراسان رسیدن به درجه خلوص بهتر از آب تصفیه بجنورد است و بعد از این مراحل آب توسط ۱۱ کیلومتر خط لوله انتقال به بند رسوبگذاری روستای قارلق منتقل می شود پس از آن آب تصفیه شده نیز از محل این بند به طول پنج کیلومتر خط انتقال به پتروشیمی می رسد.
روستای قارلق در ۱۱ کیلومتری شمال بجنورد واقع است و دارای سدی کوچک است که آب پتروشیمی را از این محل تامین می کند.
وی عنوان کرد: ظرفیت تصفیه خانه تکمیلی پتروشیمی سالانه ۱۳ میلیون متر مکعب است و در طرح های توسعه ای آینده پتروشیمی نیز کاربرد خواهد داشت.
 
شتاب‌دهی به طرح استفاده پساب در پتروشیمی خراسان
بازدید مدیرعامل تاپیکو از روند احداث تصفیه خانه
 
تحقق وعده در آبان ماه
آمد و رفت مسوولان مربوطه بعد از دستور رییس جمهور برای اجرای این پروژه به خراسان شمالی افزایش یافت و علی خانی مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تامین عامل تاپیکو برای نظارت بر اجرای روند این طرح سه بار به خراسان شمالی سفر کرد و از نزدیک در جریان امور قرار گرفت.
این طرح به این دلیل اهمیت پیدا می کند که خود رییس جمهور شخصا از مجتمع پتروشیمی خراسان بازدید کردند و در سخنرانی های خود در این استان نیز بر این موضوع تاکید کردند.
مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تامین (تاپیکو) که اخیرا به خراسان شمالی سفر کرد از نحوه اجرای این طرح بازدید و در این خصوص گفت: ۱۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال برای اجرای طرح انتقال پساب بجنورد به پتروشیمی خراسان اختصاص یافت که این طرح در هشت ماه آینده تکمیل می شود.
مسعود اسم خانی ادامه داد: با توجه به تاکیدات رییس جمهور و پیگیری های سازمان تامین اجتماعی و شرکت سرمایه گذاری شستا در تلاشیم تا این پروژه را زودتر از موعد مقرر و در پایان آبان ماه امسال تحویل دهیم.
به گفته وی؛ اجرای این طرح ۲ سال زمان نیاز دارد اما با تلاش مضاعف هشت ماهه تکمیل می شود.
استاندار خراسان شمالی نیز در این بازدید بر اهمیت اجرای پروژه انتقال پساب شهر بجنورد به پتروشیمی خراسان تاکید کرد و گفت: استان با بحران کم آبی مواجهه است و باید این طرح هر چه زودتر اجرایی شود
محمدرضا حسین نژاد ادامه داد: خوشبختانه در سفر دوم تیرماه سال گذشته رییس جمهور به استان اجرای این طرح مصوب و عملیات اجرایی آن از دهه فجر سال گذشته آغاز شد.
وی بیان کرد: سرعت پیشرفت پروژه مناسب است و مدیریت شرکت سرمایه گذاری تاپیکو و مدیرعامل پتروشیمی خراسان پیگیری های خوبی در خصوص اجرای طرح داشته اند.
 پتروشیمی خراسان پرمصرف ترین صنعت آب این خطه است و این واحد تولیدی حدود پنج میلیون متر مکعب آب مصرف می کند که از مجموع این میزان ۲ و نیم میلیون متر مکعب آب از منابع آب زیرزمینی و ۲ و نیم میلیون متر مکعب آب از منابع آب سطحی برداشت دارد.
آب چاه های آهکی در شمال شرق بجنورد، سال های سال در صنعت پتروشیمی به مصرف رسیده این درحالی است که منابع آب بجنورد نیازمند ارتقای کیفیت است.
پتروشیمی در طرح های توسعه ای خود نیاز به آب بیشتری دارد که در این خصوص چاره ای جز استفاده از آب خاکستری(پساب) را ندارد.
پتروشیمی خراسان بزرگترین بنگاه اقتصادی شمال شرق کشور است که با استمرار تولید برای بیش از یکهزار و ۲۰۰ نفر به صورت مستقیم و بیش از سه هزار نفر به
خراسان شمالی در شمال شرق کشور واقع است و حدود ۴۰۰ واحد صنعتی در آن دایر است؛ صنایع بزرگ استان شامل پتروشیمی، فولاد، سیمان، آلومینا است.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


اکسیداسیون کاتالیزوری، روشی در حال تکامل جهت گوگرد زدایی
ساسان طالب نژاد/دکتری مهندسی شیمی و کارشناس توسعه کسب و کار در حوزه پتروشیمی و‌پالایش
پتروشیمی صنعت بی سردار!
عبدالرسول دشتی