۴
plusresetminus
تاریخ انتشارجمعه ۲۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۹
کد مطلب : ۱۵۵۹۴۳

 واکنش شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب به یک مصاحبه در خصوص پتروشیمی مارون+توضیح نفت ما

شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب در پاسخ به گزارش گفتگویی "نفت ما" با عنوان «کاهش تولید نفت به دلیل عدم دریافت خوراک گازی توسط پتروشیمی مارون» که اظهارات علیرضا دانشی، مدیرعامل این شرکت نیز در آن منعکس شده بود، جوابیه ای صادر کرد که نیاز به شفاف سازی دارد.
 واکنش شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب به یک مصاحبه در خصوص پتروشیمی مارون+توضیح نفت ما
به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "نفت ما"،در جوابیه این شرکت آمده است؛
مدیریت تولید شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب پیرو انتشار خبری در سایت نفت ما با عنوان «کاهش تولید نفت به دلیل عدم دریافت خوراک گازی توسط پتروشیمی مارون» و درج مطالبی به نقل از مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب، نکات ذیل را جهت شفاف سازی و تبیین موضوع ارائه می نماید و از این رسانه خبری می خواهد تا طبق قانون مطبوعات آن را منتشر نماید:
«تولید نفت شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب در ماه های گذشته تا ابتدای اردیبهشت ماه روند افزایشی مطلوب و طبق برنامه های از پیش تعیین شده داشته، و برنامه ریزی های آتی مدیریت تولید مناطق نفتخیز جنوب نیز در راستای نیل به تولید حداکثری نفت، گاز و میعانات گازی می باشد و این رویه در شرکت های بهره برداری پنجگانه زیرمجموعه این شرکت نیز ساری و جاری بوده و هست.
شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب تامین کننده خوراک گازی شرکت پتروشیمی مارون در طول سالیان گذشته تاکنون می باشد و طبق هماهنگی های به عمل آمده میان هر دو شرکت، بنا بود در خردادماه به جهت تعمیرات اساسی موردنیاز تاسیسات این شرکت پتروشیمی، ارسال خوراک گازی طی بازه زمانی مشخص شده، متوقف گردد؛ اما به جهت نقص عملکردی یکی از کمپرسورهای تاسیسات پتروشیمی مارون، با تدبیر مدیران این مجموعه و با هماهنگی مدیریت تولید مناطق نفت خیز جنوب، به جهت هم پوشانی زمان توقف ارسال خوراک گازی، تعمیرات اساسی یکماه زودتر از موعد مقرر و در اردیبهشت ماه آغاز شد و طی یک اقدام جهادی و با تلاشهای شبانه روزی متخصصان این پتروشیمی، ان شاالله بناست تا هفته آینده، عملیات تعویض بخش های آسیب دیده کمپرسور و تعمیرات اساسی مجموعه به صورت همزمان انجام و دریافت خوراک گازی از سوی مناطق نفت خیز جنوب از سر گرفته شود.
قطعاً همه رسانه‌ها آگاهند که هماهنگی‌های لازم میان شرکت‌های مناطق نفت خیز جنوب و‌ پتروشیمی مارون به جهت پیشگیری از مشکلات زیست محیطی ناشی از گازسوزی در اطراف کلانشهر اهواز  -که در دوره های گذشته مورد غفلت قرار گرفته بود- در راستای سیاست های کلان صنعت پرافتخار نفت بوده است و انتظار می رود با رعایت جانب انصاف و امانت داری در نقل قول ها، منعکس کننده زحمات و فعالیت های جهادی متخصصان فنی و عملیاتی نفت، گاز و‌پتروشیمی و نقش بی بدیل این صنایع معظم در اقتصاد کشور باشند". 
نکته اول اینکه جوابیه شرکت مناطق نفت خیز جنوب، عینا تکرار صحبتهای مدیرعامل این شرکت با نفت ما است چه آنجا که اشاره دارد این شرکت تامین خوراک واحدهای پتروشيمی را اولویت خود می داند و چه آنجا که به از سرویس خارج شدن کمپرسور واحد الفین پتروشیمی مارون اذعان دارد که باعث شده ارسال خوراک گازی به کارخانه اتان این مجتمع برای جلوگیری از آلایندگی شهر اهواز متوقف شود. بی شک معنای این عبارت از یک فرد عادی هم بپرسید عیان می شود منظور چیست که به صراحت بیان نشده است.  
مخلص کلام اینکه با توجه به ادعای فوق الاشاره مناطق نفت خیز جنوب، نتیجه ای که می شود گرفت آنست که تولید نفت مناطق نفت خیز جنوب کاهش داشته است و جوابیه و گفتگوی مدیرعامل نفت خیز جنوب، با زبان بی زبانی ساده همین مفهموم را می رساند. 
حال اگر مدیرعامل نفت خیز جنوب به صراحت موضوع کاهش تولید نفت این شرکت را اعلام نکرده است به صورت ضمنی این واقعیت را پذیرفته است. چرا که در صورت تولید نفت و عدم مهار فلرینگ بایستی بر اساس قانون بودجه سال 1402 به ازای هر متر مکعب مبلغ 500 تومان جریمه پرداخت نماید و برای رهایی از این مساله، دست به کاهش تولید نفت اضطراری علیرغم اراده خود زده است. مزید اطلاع، سالانه 40 درصد از گازهای همراه نفت تولید شده، در کشور فلر می شود (روزانه 40 میلیون متر مکعب) و با توجه به اینکه 75 درصد (3 میلیون بشکه در روز) از تولید نفت کشور در مناطق نفت‌خیز جنوب انجام می‌شود، طبیعتا میزان فلرینگ در آن هم بیشتر است. 
لذا از مدیران مناطق نفت خیز جنوب انتظار می رود که صادقانه اظهار نظر کنند و پای اظهار نظرشان بایستند. نکته جالب تر قضیه اینکه روابط عمومی مناطق نفت خیز جنوب در اقدامی خرق اجماع، به جای اینکه جوابیه را به رسانه منتشر کننده گزارش ارسال نماید به رسانه های تلگرامی در قالب رپرتاژ ارسال نموده است!
مضافا اینکه اصلا بحث مناطق نفت خیز جنوب مطرح نیست و بحث کاهش تولید در پتروشیمی مارون مطرح است که در صورتهای مالی این شرکت در کدال هم منتشر شده است و مثل حکایت فردی است که به ماه با انگشست شست اشاره می کند. 
شایان ذکر است که پتروشیمی مارون به طور متوسط در هر ساعت ۲۴۰ تن خوراک به صورت گاز که اغلب به صورت گاز های همراه و کم فشار است را از مناطق نفت خیز جنوب دریافت و پس از فشار افزایی در ایستگاه اهواز پتروشیمی مارون با خط لوله به ماهشهر منتقل می کند و یکی از عمده دلایل سوددهی پتروشیمی مارون نیز همین نحوه تامین خوراک و ارزان بودن آن در برابر سایر پتروشیمی ها که خوراک خود را می خرند و نه استحصال می کنند می باشد.  
این فرآیند سبب می گردد که گازهای همراه که پیشتر فلر می شدند جمع آوری و مورد مصرف قرار گیرند. 
با توجه به ماهیت گازهای همراه و کم فشار بودن آنها، امکان استفاده دیگری مثل تزریق به چاه‌ نفت را ندارند!  تعمیرات دوره ای پتروشیمی مارون در ادوار گذشته به صورت دوره ای و همواره کمتر از یک ماه بوده است. 
در حال حاضر نیز به دلیل آتش سوزی گسترده و از مدار خارج شدن واحد الفین، علیرغم اتمام تعمیرات در همه بخش ها به دلیل حجم گسترده تخریب صورت گرفته بر روی کمپرسور واحد الفین با وجود گذشت ۲ماه از سانحه امکان شروع به کار پتروشیمی مارون ممکن نشده‌ و شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب نیز به کرات نگرانی خود را به پتروشیمی مارون اعلام نموده است و در مصاحبه ای که توسط خبرنگار نفت ما با آقای دانشی، مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب انجام گرفته وی بر این نکته اذعان و تاکید داشته لذا با توجه به جوابیه مدیریت تولید مناطق نفتخیز جنوب، تقاضا می شود که به صورت فنی و علمی نسبت به سرنوشت این حجم از گازهای کم فشار فلر پاسخ دهند.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی