۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۲۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۷
کد مطلب : ۱۵۷۴۶۷

شدت مصرف انرژی در ایران دو برابر متوسط جهان

مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت اظهار کرد: شدت مصرف انرژی در ایران نسبت به متوسط جهانی دو برابر بیشتر است و ایران جزو کشورهایی است که بالاترین شدت مصرف انرژی را دارد.
شدت مصرف انرژی در ایران دو برابر متوسط جهان
به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "نفت ما"، حسین آبنیکی امروز در نشستی خبری با بیان این‌که در تمام بخش‌ها مصرف شرکت انرژی بالا است اظهار کرد: در بخش حمل و نقل خودروها دو برابر و بعضا بیشتر مصرف دارند. در پوسته ساختمان‌ها نیز شرایط همین گونه است.
وی ادامه داد: در بخش برق و گاز نیز با بهره‌وری پایینی روبه‌رو هستیم، بخاری‌ها دو برابر استاندارد مصرف می‌کنند، کولرهای آبی و گازی مصرف بالایی دارند.
مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت با تاکید بر اینکه در حوزه بهره‌وری انرژی در طول یک دهه گذشته تلاش‌هایی صورت گرفته، گفت: با توجه به شدت بالای مصرف انرژی در ایران بهینه سازی اهمیت ویژه‌ای دارد که باید به طور ویژه به آن توجه شود.
آبنیکی با تاکید بر این‌که ارتقاء بهره‌وری یک موضوع فرادستگاهی است و همه نهادها و مردم با آن درگیر هستند، تصریح کرد: وزارت نفت و نیرو تولید و عرضه انرژی را بر عهده دارند و وزارتخانه‌هایی مانند جهاد کشاورزی، علوم و کشور نیز در سمت مصرف قرار گرفته‌اند که البته وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز سمت هدایت و راهبردی را برعهده دارد.
وی با بیان این‌که علاوه بر نهادهای دولتی و حاکمیتی بخش عمومی و آحاد مردم نیز با این موضوع در ارتباط هستند تصریح کرد: با توجه به شرایط موجود نیازمند برگزاری رویدادی برای افزایش بهره‌وری و مذاکره در این حوزه بودیم.
مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت با اشاره به برنامه هفتم توسعه که اکنون در مجلس شورای اسلامی در حال بررسی است، گفت: فرصت مناسبی است تا صاحبنظران و نخبگان دیدگاه‌های خود را ارائه و در اختیار مجلس شورای اسلامی قرار دهند. همچنین کنفرانس فرصت مناسبی برای تبادل تجربیات موفق بین‌المللی خواهد بود.
وی با بیان این‌که یکی از چالش‌ها این است که سرمایه‌گذار بخش خارجی و خصوصی رغبتی برای ورود به این بخش ندارد، اظهار کرد: در یکی از پنل‌ها از بانک‌ها و سرمایه‌ گذاران مختلف دعوت کردیم تا در این خصوص دیدگاه‌های خود را ارائه کنند. طبق ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید باید فعالیت و سرمایه‌ گذاری‌هایی که منجر به صرفه‌جویی شده به سرمایه‌گذار برگردد، اما تاکنون هیچ اقدام جدی در این باره صورت نگرفته است.
آبنیکی تصریح کرد: لازم است تا آیین‌نامه اجرایی ماده ۱۲ بازبینی شود که امیدواریم در این هم‌اندیشی بتوانیم در زمینه اصلاح به جمع‌بندی برسیم.
وی با اشاره به نقش فناوری نوین و پایدارسازی اظهار کرد: استفاده از فناوری و هوشمند سازی انرژی در تولید و انتقال و مصرف نقش مهمی در بهینه سازی خواهد داشت، لذا به این موضوع نیز توجه خواهد شد.
مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت با اشاره به حضور کشورهای خارجی در این نمایشگاه اظهار کرد: از کشورهای بلژیک، ترکیه و ژاپن در این رویداد حضور خواهند داشت.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی