۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۲۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۹
کد مطلب : ۱۵۷۷۴۰

راه اندازی ایرانی‌ترین ایستگاه تقویت فشار گاز

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران اعلام کرد که تأسیسات تقویت فشار گاز شهید رفیعی‌راد (آرادان) به‌عنوان ایرانی‌ترین ایستگاه تقویت فشار گاز کشور پیش از آغاز پاییز امسال به بهره‌برداری می‌رسد.
راه اندازی ایرانی‌ترین ایستگاه تقویت فشار گاز
به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "نفت ما"، رضا نوشادی امروز (یکشنبه، ۲۹ مردادماه) در نشست خبری در حاشیه بازدید از تاسیسات تقویت فشار گاز شهید رفیعی‌راد (آرادان) گفت: شرکت ملی گاز ایران مجموعه پروژه‌هایی برای تثبیت و تأمین فشار گاز استان‌های شمال و شمال شرق کشور تعریف کرده است و امسال برای تکمیل حلقه شرقی و ارتباط شمال شرق و جنوب شرق کشور خط دوراهی دشتک به زاهدان به استان خراسان جنوبی متصل می‌شود.
وی افزود: همسو با این هدف، خط انتقال گاز دیزباد - تربت حیدریه هم به‌تازگی به بهره‌برداری رسیده و پروژه فاز ۲ ذخیره‌سازی گاز شوریجه در حال اجراست.
مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران تصریح کرد: قطعه دوم خط انتقال گاز قم - پارچین هم که تأمین گاز این ایستگاه را برعهده دارد امسال به بهره‌برداری می‌رسد.
نوشادی با اشاره به ویژگی‌های ایستگاه تقویت فشار گاز شهید رفیعی‌راد (آرادان) توضیح داد: این ایستگاه در استان سمنان و روی خط اصلی ۴۸  اینج شمال - شمال شرق کشور نصب شده است که ظرفیت انتقال گاز با راه‌اندازی آن روزانه ۱۰ میلیون مترمکعب به سمت شمال و شمال شرق افزایش می‌یابد و این ظرفیت از ۶۰ به ۷۰ میلیون مترمکعب در روز می‌رسد.
به گفته وی، حجم سرمایه‌گذاری این پروژه ۴۰ میلیون یورو و ۴۱۰۰ میلیارد ریال بوده و در مدت زمان ۳۰ ماه اجرایی شده است.
مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران با بیان اینکه ایرانی‌ترین ایستگاه تقویت فشار گاز پیش از آغاز پاییز راه‌اندازی می‌شود، ادامه داد: بیش از ۹۰ درصد کالای پروژه آرادان از جمله کمپرسور، ظروف تحت فشار، برق و شیرآلات از سوی شرکت‌های ایرانی ساخته شده است و به زحمت می‌توان نشانی از برند خارجی اینجا پیدا کرد.
نوشادی تأکید کرد: توان کل این تأسیسات ۷۵ مگاوات بوده و برای نخستین‌ بار در کشور از سیستم کنترل ایرانی به‌عنوان پیچیده‌ترین بخش تأسیسات استفاده شده است.
وی یادآور شد: هزینه‌کرد هر تأسیسات تقویت فشار گاز  اینچنینی حدود ۷۰ تا ۱۰۰ میلیون یورو است که با ۹۰ درصد داخلی‌سازی کردن آن صرفه‌جویی شده است.
مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران در پایان گفت: صنعت گاز هشدارهای جاسوسی زیادی در سال‌های اخیر به‌دلیل استفاده از کالا و تجهیزات خارجی دریافت کرده است، اما اکنون با بهره‌مندی از قطعات و کالاهای ایرانی و تقویت ساخت داخل سطح تهدیدها را کاهش دادیم، البته این به معنای نبود نفوذ نیست.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی