۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۳۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۹
کد مطلب : ۱۵۷۷۷۶

سایه اعتصاب در بازار گاز اروپا التهاب آفرید

قیمت گاز طبیعی در اروپا با آماده شدن کارگران یک پروژه صادرات گاز طبیعی مایع (ال‌ان‌جی) در استرالیا برای اعتصاب، جهش یافت.
سایه اعتصاب در بازار گاز اروپا التهاب آفرید
به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "نفت ما"، اختلال در صادرات ال‌ان‌جی از استرالیا، ممکن است ۱۰ درصد از صادرات جهانی گاز طبیعی مایع را متاثر کند و این چشم انداز، از ابتدای ماه میلادی جاری که احتمال این اعتصاب مطرح شد، باعث اضطراب معامله‌گران اروپایی شد. این منطقه همچنان در حال احیا از بحران انرژی سال گذشته است که با کاهش عرضه گاز از سوی روسیه، ایجاد شد.
اتحادیه‌های کارگری استرالیا آخر هفته گذشته گزارش کردند که  اگر مذاکرات دستمزد با گروه انرژی وودساید به نتیجه نرسد، این اعتصاب ممکن است تا دوم سپتامبر آغاز شود. این هشدار باعث شد بهای معاملات گاز در روز دوشنبه، حداکثر ۱۸ درصد افزایش پیدا کند. سونی کوماری، استراتژیست گروه بانکی ANZ اظهار کرد: این اولتیماتوم، چشم انداز برگزاری اعتصاب را جدی کرد. هر گونه تلاش برای خرید از منابع دیگر ممکن است باعث شود جنگ قیمت به راه بیافتد.
هر چند قیمت گاز از اوجی که سال گذشته در اوج بحران انرژی داشت، فاصله دارد و اروپا از ذخایر کافی برخوردار است اما معامله‌گران نگران هستند که محدودیت صادرات گاز از استرالیا به آسیا، باعث ایجاد رقابت برای خرید محموله‌های گاز شود.
اخبار اولیه از احتمال اعتصاب در اوایل ماه میلادی جاری، باعث جهش ۴۰ درصدی بهای گاز در اواسط معاملات شده و اضطراب بازار همزمان با آماده شدن اروپا برای زمستان را نمایان کرده بود. این منطقه همچنین با اختلال در تولید نروژ روبروست.
تحلیلگران گروه آی ان جی نوشتند: هر چند تا آخر هفته جاری، شفافیت بیشتری درباره اعتصاب کارگران استرالیایی وجود خواهد داشت، با توجه به ذخایر بالای اروپا، افزایش قیمت فعلی ممکن است موقتی باشد. تغییر قابل توجه در عوامل بنیادین اروپایی تنها در صورتی ممکن است که بخش بزرگی از ظرفیت صادرات استرالیا مختل شود.
بر اساس گزارش بلومبرگ، بهای معاملات ماه آتی هلند که قیمت پایه بازار اروپایی است، ساعت ۹ و ۴۵ دقیقه صبح دوشنبه به وقت آمستردام، ۹.۷ درصد افزایش یافت و به ۳۹.۹۵ مگاوات ساعت رسید. قرارداد مشابه در انگلیس هم ۱۱ درصد افزایش داشت.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی