۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۷
کد مطلب : ۱۵۹۶۷۷

ماجرای صف های طولانی جایگاه های گازوئیل

در خراسان جنوبی این روزها ماشین‌های گازوئیل سوز و دیزلی در حوزه تأمین سوخت مورد نیاز با برخی از سخت‌ها رو به رو هستند که باید پای درد دلشان نشست.
ماجرای صف های طولانی جایگاه های گازوئیل
به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "نفت ما"،رانندگان ماشین های گازوئیل سوز در خراسان جنوبی برای تأمین سوخت مورد نیاز خود با صف های طولانی، محدودیت در سوخت گیری و ... رو به رو هستند.
  بر هیچکس پوشیده نیست که ناوگان حمل و نقل چه اتوبوس چه سوخت کش‌ها، کامیون‌ها و همه ماشین گازوئیل سوز نقش مهمی در عرصه اقتصاد کشور و خراسان جنوبی ایفا می‌کنند.
اگر رفت و آمد ماشین‌های دیزلی و سنگین در جاده‌ها را به گردش خون در رگ‌های بدن تشبیه کنیم اغراق نکرده‌ایم. به راستی اگر آن ماشین دیزلی و گازوئیل سوز که موارد غذایی را از بندرها و مراکز به سایر شهرستان‌ها نرساند چه اتفاقی در شهرهای کوچک خواهد افتاد.
اما در خراسان جنوبی این روزها ماشین‌های گازوئیل سوز و دیزلی در حوزه تأمین سوخت مورد نیاز با برخی از سخت‌ها رو به رو هستند که باید پای درد دلشان نشست.
محسن خسروی، یکی از رانندگان ماشین‌های گازوئیل سوز و شهروند خراسان جنوبی در گفت و گازوئیل اظهار کرد: تأمین سوخت و سوخت گیری برای رانندگان ماشین‌های دیزلی و سنگین در خراسان جنوبی و شهر بیرجند به یک مشکل تبدیل شده است.
فقط در دو جایگاه امکان سوخت گیری داریم
وی با اشاره به شلوغی جایگاه‌های سوخت بیان کرد: در شهر بیرجند بسیاری از جایگاه‌ها مثل جایگاه کارکنان، جایگاه خاطره و … به ما سوخت نمی‌دهد و باید به جایگاه معصومیه و یا جایگاه هامون برویم.
خسروی بیان کرد: گویا جایگاه‌ها تقسیم بندی شده است و یک جایگاه به اتوبوس‌ها، یک جایگاه به سوخت کش‌ها، و یک جایگاه (جایگاه معصومیه) به سایر ماشین‌های سنگین سوخت گازوئیل می‌دهد و علت شلوغی جایگاه معصومیه نیز همین است.
این شهروند خراسان جنوبی گفت: نکته بعدی این است که جایگاه معصومیه در ساعت ۱۱ و ۳۰ دقیقه صبح سوخت گازوئیل آن تمام می‌شود و از طرفی در هر دفعه اجازه سوخت گیری به هر میزان لیتر که تمایل داریم اجازه سوخت گیری نمی‌دهد در حالی که در سایر استان‌های کشور اینگونه نیست.
خسروی بیان کرد: من از گردنه سمن شاهی خاک برای کارخانه کاشی نیلوفر می برم که اگر جایگاه کارکنان دولت که در مسیر است به من اجازه سوخت بدهد کار برای من آسان‌تر و سهل تر می‌شود.
خسروی با بیان اینکه باید این وضعیت ساماندهی شود، ادامه داد: ما پیگیری کرده‌ایم که چرا وضعیت تأمین سوخت اینگونه است که در پاسخ شنیدیم که برای جلوگیری از قاچاق سوخت این تصمیم گرفته شده است.
وی افزود: اگر هر فردی و یا راننده‌ای و … اقدام به قاچاق سوخت می‌کنند، پلیس با درایت و تیزهوشی با او برخورد کند و راه چاره کم کردن سهمیه و… نیست.
گلایه از شلوغی جایگاه معصومیه
محسن نادوکی از دیگر رانندگان ماشین‌های سنگین در خراسان جنوبی نیز اظهارکرد: در حال حاضر ما فقط در جایگاه معصومیه و جایگاه هامون می‌توانیم سوخت گیری داشته باشیم و بقیه جایگاه‌های سوخت شهر بیرجند برای اتوبوس‌ها و نفت کش‌ها و … در نظر گرفته شده است.
وی بیان اینکه از طرف دیگر سهمیه جایگاه‌ها کاهش پیدا کرده است، بیان کرد: به عنوان مثال جایگاه معصومیه ساعت حدود ۱۱ و نیم و جایگاه هامون هم ساعت حدود ۱۲ اعلام اتمام سوخت گازوئیل می‌کند و از این جهت شرایط برای ما بسیار سخت شده است.
محمد رضا عابدانی، مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه خراسان جنوبی اظهار کرد: ما در خراسان جنوبی گازوئیل را از مبادی دور چون رفسنجان و بندرعباس با هزار کیلومتر فاصله با نفت کش‌های جاده پیما تأمین می‌کنیم.
پاسخ شرکت پخش فرآورده‌های نفتی
وی بیان کرد: متوسط رشد گازوئیل در سطح کشور ۹.۶ درصد است که در مرداد و شهریور سال جاری نسبت به مدت مشابه ۲۰ درصد افزایش رشد مصرف گازوئیل را داشته‌ایم که دو برابر رشد مصرف کشوری را شامل می‌شود.
مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه خراسان جنوبی با بیان اینکه استان ما جزو استان‌های پرمصرف در حوزه مصرف گازوئیل نسبت به مدت مشابه سال قبل است، گفت: تمام تلاش خود را برای تأمین سوخت مورد نیاز داشته‌ایم.
عابدانی در پاسخ به این سؤال که چرا ماشین‌های گازوئیل سوز نمی‌توانند در همه جایگاه‌ها سوخت‌گیری کنند، اظهار کرد: در سطح خراسان جنوبی جایگاه عرضه نفت و گاز و گازوئیل مشخص است.
وی با بیان اینکه در داخل شهر بیرجند جایگاه معصومیه و هامون را برای سوخت گیری ماشین‌های سنگین (به جز اتوبوس‌ها و نفت کش‌ها) را داریم، گفت: جایگاه هامون نیز به واسطه دوری از شهر، رانندگان کمتر تمایل به سوخت گیری در آن جایگاه دارند.
مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه خراسان جنوبی گفت: اینکه یک جایگاه خاص را برای اتوبوس قرار دادیم بابت این است که مسافران آن معطل نشوند و برای نفت کش‌ها نیز چون فرآورده‌های استان را تأمین می‌کنند همین تصمیم را گرفته و یک جایگاه به آن اختصاص دادیم.
عابدانی افزود: این تصمیم را بعد از جلساتی که با انجمن صنفی‌های مرتبط برگزار کردیم، أخذه شده است و البته در پی بهبود وضعیت نیز هستیم.
وضعیت جایگاه‌های سوخت بررسی شود
سلمان اسحاقی، رئیس مجمع نمایندگان استان و نماینده مردم شهرستان‌های قائنات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی نیز چندی پیش از وزیر نفت درخواست کرد کارگروهی برای بررسی وضعیت جایگاه‌های سوخت و محدودیت‌های ایجاد شده برای میزان سوخت‌گیری به استان خراسان جنوبی اعزام کند.
نماینده مردم قائنات در مجلس خطاب به رئیس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: شما نسبت به وضعیت جایگاه‌های سوخت در خراسان جنوبی آگاه هستید و می‌دانید که فاصله این جایگاه‌ها زیاد است.
وی گفت: زمانی که یک روستایی در جایگاه حاضر می‌شود اما با محدودیت‌های ناعادلانه برای سوخت‌گیری مواجه می‌شود متضرر خواهد شد، انتظار می‌رود به این موضوع رسیدگی شود.
منبع: مهر 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی