۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۳
کد مطلب : ۱۶۰۳۶۶

۶۰درصد ظرفیت مخازن سدها خالی است

سخنگوی صنعت آب کشور با تشریح وضعیت مخازن سدهای کشور از ابتدای سال آبی جاری تا ۱۳ آبان ماه اظهار داشت: ورودی‌ سدهای کشور از ۱.۴۳ میلیارد متر مکعب در سال گذشته به ۱.۸۰ میلیارد متر مکعب افزایش یافته است که نشان از رشد ۲۶ درصدی ورودی سدهای کشور دارد.
۶۰درصد ظرفیت مخازن سدها خالی است
به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "نفت ما"،سخنگوی صنعت آب گفت: در برنامه منابع و مصارف آب امسال بنابر این داریم که با توجه به افق روشنی که در پیش‌بینی‌ها پیش روی ما قرار دارد، در کشت پاییزه محدودیتی را به بخش کشاورزی وارد نکنیم.
  فیروز قاسم‌زاده، سخنگوی صنعت آب ایران در نشستی خبری در خصوص وضعیت بارش‌های کشور اظهار داشت: کشور تاکنون 12 میلیمتر بارش داشته که نسبت به بلند مدت 19درصد کاهش داشته است. این میزان بارش نسبت به مدت مشابه سال گذشته 30 ـ 40 درصد افزایش داشته است.
وی افزود: براساس ایستگاه‌های مبنای وزارت نیرو، 18 استان زیرنرمال بارش داشته‌، 6 استان در محدوده نرمال و 7 استان بالای نرمال قرار دارد.
قاسم‌زاده در خصوص آبان ماه گفت: در آبان ماه باید 6.6 میلیمتر بارش صورت می‌گرفت که 3.8 دریافت کرده است؛ یعنی میزان بارش‌های آبان ماه همچنان منفی است و امیدواریم وضعیت در ادامه بهتر شود.
سخنگوی صنعت آب کشور با تشریح وضعیت مخازن سدهای کشور از ابتدای سال آبی جاری تا 13 آبان ماه اظهار داشت: ورودی‌ سدهای کشور از 1.43 میلیارد متر مکعب در سال گذشته به 1.80 میلیارد متر مکعب افزایش یافته است که نشان از رشد 26 درصدی ورودی سدهای کشور دارد.
وی با بیان اینکه این عدد با وجود داشتن سال گرم و بارش‌های کمتر قدری عجیب به نظر می‌رسد، اظهار داشت: احتمالاً این میزان به دلیل بارندگی در مناطقی است که سال گذشته فاقد بارندگی بوده یا بارندگی بسیار کمی داشته‌اند. به طور مثال امسال در حوضه آبریز کارون بارندگی خاصی نداشتیم ولی سال گذشته بارندگی‌های زیادی دریافت کرده است.
سخنگوی صنعت آب ایران در خصوص خروجی سدهای کشور نیز گفت: خروجی سدهای کشور از 2.69 میلیارد مترمکعب در سال آبی گذشته به حجم 3.57 میلیارد مترمکعب رسیده است که نشانگر رشد 33 درصدی میزان تأمین مصارف از محل سدها نسبت به سال گذشته است. یعنی در حال حاضر میزان آب بیشتری نسبت به سال گذشته تأمین می‌کنیم و در برنامه‌های منابع و مصارف نیز در تلاش هستیم با همین میزان بارشی که در برخی استان‌ها اتفاق می‌افتد، به صورت روزانه پایش کرده و از آب‌های به‌هنگام استفاده کنیم تا این سهم را قدری کاهش دهیم.
وی گفت: در برنامه منابع و مصارف نیز امسال بنابر این داریم که با توجه به افق روشنی که در پیش‌بینی‌ها پیش روی ما قرار دارد، در کشت پاییزه محدودیتی را به بخش کشاورزی وارد نکنیم.
قاسم‌زاده با بیان اینکه کل حجم آب موجود در مخازن سدهای کشور در تاریخ 13 آبان 1402 حدود 20 میلیارد مترمکعب بوده است، گفت: این میزان، در مدت مشابه سال گذشته 17.87 میلیارد متر مکعب بوده است.
وی خاطرنشان کرد: این میزان، معادل 40 درصد پرشدگی است و نشان می‌دهد که حجم آب موجود در سدهای کل کشور 12 درصد نسبت به سال گذشته بیشتر است.
سخنگوی صنعت آب کشور با اشاره وضعیت سدهای برخی حوضه‌های آبریز بیان داشت: 13 سد مهم حوضه آبریز دریاچه ارومیه حدود 25 درصد پرشدگی دارد که نسبت به سال گذشته 12 درصد کاهش داشته است.
وی با بیان اینکه حوضه آّبریز زاینده‌رود وضعیت بهتری نسبت به سال گذشته دارد، گفت: مجموع 5 سد تهران نیز در کل 18 درصد پرشدگی دارند که نشانگر 2 درصد افزایش نسبت به سال گذشته است.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی