۲۸
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۳۳
کد مطلب : ۱۵۵۴۴۰
خاطره بیش از یک قرن ثروت ملی؛

مسجدسلیمان میعادگاه کشف نفت در ایران

شیدا آریایی پور/حقوقدان،پژوهشگر
مسجدسلیمان میعادگاه کشف نفت در ایران
در تاریخ ۲۶ مه ۱۹۰۸ و ۵ خرداد ۱۲۸۷ اولین چاه نفت خاورمیانه در مسجد سلیمان استان خوزستان از دل نخستین چاه فوران کرد. این چاه در تاریخ نفت ایران به چاه شماره یک معروف شد. چاه شماره یک ۳۶۰ متر عمق داشت و از آن روزانه ۳۶۰۰۰ لیتر (معادل ۸۰۰۰ گالن)نفت استخراج می شد.اما در سالروز استخراج نفت مسجد سلیمان که تحول بزرگی در حیات اقتصادی و اجتماعی ایران بود، سهم مردم مسجد سلیمان از این تاریخ پرافتخار چیست. ناپایداری شبکه آب رسانی و نبود شبکه فاضلاب در بسیاری از محلات آن بخشی از مشکلات مردم این سرزمین زرخیز است.
نبود لوله کشی گاز در بسیاری از محلات دور افتاده، نشست گاز که جان خیلی ها را گرفت و یا بیکاری جوانان با تحصیلات عالیه و مهارت های فنی را اگر در کنار مابقی مشکلات مردم بگذارید متوجه می شوید که چه ظلمی به این مردم روا داشته شده است.
سقوط تیم فوتبال نفت مسجد سلیمان به دلیل حمایت نکردن دولت و مسئولین هم ضایعه دیگری برای این مردم شریف است. چرا دولت و مسئولین صدای مردم مسجد سلیمان را نادیده گرفتند، چرا به این شهر رسیدگی نمی‌شود، مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران جمعه پنجم خرداد همزمان با یکصد و پانزدهمین سالروز اکتشاف نفت از چاه شماره یک مسجد سلیمان بازدید کرد. محسن خجسته مهر در این سفر یک روزه بیمارستان شرکت نفت را در مسجد سلیمان کلنگ زد که امید می‌رود برای مردم منطقه خوش یمن باشد. امیدواریم این اقدامات فقط در حد صحبت نباشد و در عمل هم به این شهر رسیدگی شود و بتوانند با سرمایه های ملی و ثروت فروانی که کشور ما دارد این شهررا به رشد و شکوفایی برسانند.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


بخش خصوصی؛ عامل موثر در تحقق رشد تولید با مشارکت مردم
 سید حمیدرضا فاطمی حسینی/کارشناس حوزه نفت و گاز 
شاخص بروکفیلد و تحلیل ویسکوزیته دینامیکی سیالات
مهندس علیرضا آمار محمدی/مشاور و کارشناس ارشد روانکارهای خودرویی و صنعتی