۷
۹
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۰
کد مطلب : ۱۳۴۹۶۸
ضرورت ورود نهادهای نظارتی به پروژه واحد ۶۰۰ پتروشیمی آبادان؛

چرا پروژه پتروشیمی آبادان پنج برابر گرانتر تمام شد؟!

پروژه‌ای که طبق مطالعات اولیه برآورد مالی مورد نیاز آن حاکی از ۵۰ تا ۶۰ میلیارد تومان بود با ۲۴۰ میلیارد تومان ساخته و راه‌اندازی شد تا محصولات آن بدون مشتری باشد!
چرا پروژه پتروشیمی آبادان پنج برابر گرانتر تمام شد؟!
  به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی"نفت ما "، «استقلال اقتصادی بدون تولید ملی محقق نمی‌شود.» با رفتن با پایگاه اینترنتی پتروشیمی آبادان، با این جمله از فرمایشات مقام معظم رهبری مواجه خواهید شد که در بنری بزرگ خودنمایی می‌کند و نشان‌دهنده استراتژی این پتروشیمی برای حضور در واحد تولید جبهه اقتصادی در جنگ نابرابری است که آمریکا علیه کشورمان به راه‌ انداخته است؛ اما اگر فکر می‌کنید این استراتژی در حال انجام است، سخت در اشتباهید.
 
صرف هزینه 6 برابر برآورد اولیه برای هیچ!
پتروشیمی آبادان به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین واحدهای صنعت پتروشیمی کشور، مامور اجرای طرح تولید پی.وی.سی موسوم به طرح 600 بود. پیش‌بینی مالی این طرح در ابتدا 50 تا 60 میلیارد تومان اعلام شد اما پس از پروسه‌ها و فازهای مختلف افتتاح و تعطیلی‌های موقت، بالاخره با هزینه‌ای بالغ بر 240 میلیارد تومان به بهره‌برداری نهایی رسید تا تولیدات پی.وی.سی این پتروشیمی افزایش قابل توجهی یابد و این محصول همیشه پرمشتری، بتواند گره‌ای از مشکلات ارزی کشور را بگشاید.
اولین ایرادی که به اجرای طرح 600 وارد است، هزینه‌کرد بیش از 190 میلیارد تومانی و انحراف 5 برابری از رقم اولیه احداث این طرح است که جای هیچ توجیه و توضیحی ندارد. اهمیت پرداختن به این موضوع از آنجا ناشی است که پی.وی.سی مهم‌ترین محصول تولیدی این پتروشیمی است و لابد با تولید محصولی مرغوب، می‌توان این زیان تحمیل شده را جبران کرد؛ اما نتیجه‌ای که فعلاً به دست آمده، شرایط را کمی پیچیده نشان می‌دهد.
در یک مرحله توسعه، تولید پی.وی.سی پتروشیمی آبادان در سال ۱۳۸۴ به حدود60 هزار تن افزایش یافت و سرمایه‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌ها به دنبال آن بود تا این پتروشیمی به تولید سالانه 110 تن پی.وی.سی دست یابد، امری که بر اساس تجربیات به اثبات رسیده در صنعت پتروشیمی محقق می‌شد اگر؛ مدیریت درست بر آن مقرر می‌شد.
 
نتیجه معکوس به دلیل ناکارآمدی‌های مدیریتی
به هر حال واحد 600 پتروشیمی آبادان پس از چند بار افتتاح و بازافتتاح، در مدار تولید قرار گرفت. این اتفاق پس از ۱۸ ماه با انجام تعمیرات ناشی از آتش‌سوزی تیرماه 1397، به بهره‌برداری مجدد رسید تا این واحد پرهزینه بتواند با تولید محصول نهایی مرغوب و فروش آن در بازار پرمشتری بین‌المللی کسب درآمد کند اما غافل از اینکه پی.وی.سی تولیدی آنچنان نامرغوب است که تولیدات در انبارها دپو می‌شوند و خریداری برای آن پیدا نمی‌شود.
گویا حجم تولیدات هم قابل توجه بوده است. طبق نامه محسن علوی، مدیرعامل پتروشیمی آبادان به سرپرست نظارت بر ناشران بازار پایه در بازار بورس در خردادماه گذشته، خبر از موفقیت‌آمیز بودن عملیات بازسازی و نوسازی واحد VC این پتروشیمی داده و اعلام شده بود؛ این واحد در سرویس تولید قرار گرفته و محصول در سریعترین زمان ممکن مرغوب و قابل بهره‌برداری شده است.
طبق این نامه تولید VCM در پتروشیمی آبادان به میزان 52.250 تن تا پایان سال منجر به تولید 47.870 تن پی.وی.سی در واحد 600 می‌شود. حجم قابل توجهی که از تحقق آن اطلاع کافی نداریم؛ اما آمارهای فروش محصولات پتروشیمی و پی.وی.سی به ما می‌گوید؛ محصول تولیدی از مرغوبیت لازم بی‌بهره است و مشتری برای آن وجود ندارد.
آنچه در واحد 600 رخ داده بدون شک ناشی از ناکارآمدی مدیریتی است که متأسفانه گریبانگیر برخی واحدهاست و هرچه بعضی از واحدهای پتروشیمی در تولید، توسعه و صادرات و بهره‌وری و به‌روزرسانی سرآمد صنایع در منطقه محسوب می‌شوند برخی پتروشیمی‌های قدیمی‌تر که باید وظیفه پیش‌رو بودن را به دوش بگیرند، نسبت به عملکرد خود بی‌تفاوت هستند و این قطعاً به همان معضل انتخاب مدیر کاردان و شایسته‌سالاری باز می‌گردد که گاهی در حلقه انتصابات قبیله‌ای گم و کم‌اهمیت می‌شود. آنچه که در این گزارش بیشتر جلب توجه می نماید اهمیت و ضرورت دستگاههای نظارتی به پروژه ۶۰۰ آبادان است تا مشخص شود پروژه ای که قرار بوده است با حدود ۶۰ میلیارد تومان راه اندازی شود با ۲۴۰ میلیارد تومان به اتمام رسیده است؟! بررسی قیمت قطعات خریداری شده در این شرکت می تواند به این موضوع کمک کند.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


دلیلش در پرداخت های بیشتر در خرید تجهیزات بوده که براحتی می توان استعلام گرفت
مهدی روزبهانی
با شناختی که بنده از شخصیت ایشون دارم این ادعا درست نیست، هر پروژه ای با یه تخمین آغاز می شود شاید با آن تخمین به هر دلیل فنی پایان نپذیرد!!!
پروژه هایی هم با مبلغی کمتر از تخمین به بهره برداری رسیده است
علی
خبرهای بد در کف قیمت سهم پخش میشن تا سهامداران ترغیب به فروش بشن. خبرهای خوب در اوج و قله ی قیمتی میان تا خریداران ترغیب به خرید. ولی یهو ظرف یک ماه همه ی معادلات عوض میشن. مرسی که قشنگ بازی می کنین. خخخخ
تقی
با عدم انتشار پیام قبلی ، من سیگنالم را گرفتم. مرسی
ایرج ناصر
به نام خداوند متعال

جناب آقای نفت ما.....
شما که به راحتی با انتشار این گونه اخبار و استفاده ا ز کلماتی مانند ناکارآمدی مدیریتی!!!! دیگران را متهم می کنید پس چرا پاسخ صریح مرا منتشر نکردید؟ بازهم مصلحت شما اقتضا کرد تا پاسخ و حقایق در پس آن منتشر نشود؟ نگران نباشید از زهر آن کاستم تا ببینم دوباره مصلحتتان اجازه انتشار می دهد؟
مگر مدارک مهم نیست؟ من که در ذیل خبر قبلی شمااعلام کردم اگر حرفی یا ادعایی دارند بیایند با مدارک صحبت کنیم تا خائنین به بیت المال مشخص شود نه این که انتشار اخبار نادرست به دست شما، خودشان را پشت پرده پنهان کنند. پس چرا کسی داوطلب نشد؟ تا کی قرار است با دید مصلحت و چسبیدن به صندلی خود بر همه چیز سرپوش بگذارند؟
باز هم تکرار می کنم کسانی که این اخبار الکن و بریده بریده را به شما منتقل و تلاش می کنند از طریق شما به اهداف شومشان برسند. کافیست به موارد زیر دقت کنند و اگر ریگی به کفش ندارند این گوی و این میدان.
گزارش خرید ها و سنگ اندازی های عده ای معلوم الحال در پروسه خرید های خارجی پروژه (که دنبال منافع شخصی خود بودند) بر اساس درخواست مدیران ارشد، در جلسه مورخ 30 مرداد 98 در آبادان، که با حضور نماینده ایشان و تمام عوامل پروژه برگزار شد، 20 ماه پیش برای مدیران ارشد ارسال و در آن به انحرافاتی که در سرراه این خریدها ایجاد شده بود اشاره شد. من با انبوهی از مدارک و مستندات و صدای ضبط شده مذاکرات و جلسات پروژه آماده ام و کماکان منتظرم ببینم چه کسی واقعا دنبال واقعیت هاست و در این راه شهامت پیگیری دارد. اگر از برملا شدن واقعیت ها هراسی وجود نداشت چرا با تصویربرداری از جلسات پروژه مخالفت شدید می شد؟ مگر قراربود فرمول بمب اتم کشف شود؟ چرا با فشاربی امان خود، مدیر عامل پتروشیمی آبادان را مجبور کردند تا من از پتروشیمی آبادان جداشوم؟ اگر سرسوزنی وجدان وجود داشته باشد به راحتی ارتباط بین خبر شما، تلاش برای جلوگیری از تصویر برداری از جلسات پروژه و قطع همکاری بنده را درک خواهد کرد . از سابقه 27 سال تدریس در دانشگاه و 25 سال انجام پروژه های صنعت نفت و گاز بهره بردم و تلاش فراوان داشتم تا پروژه با بهترین کیفیت مهندسی اجرا شود آن وقت این ها تصور می کنند با دروغ پراکنی هایمی توانند برخیانت کاری هایشان سرپوش بگذارند؟
پس اگر دنبال حقیقت هستند و نه هوچی گری، پیشنهاد می کنم برای پیدا کردن دلایل، این افراد احضار شوند:
1- بنده کوچکترین
2- مدیران دخیل در پروژه
3- مدیرطرح پروژه

الیس الصبح به قریب
ایرج ناصر
جهت اطلاع شما آقای نفت ما، افرادی که اینگونه اخبار بی مدرک و دلیل را ارسال می کنند و کلیه دوستانی که بی غرض مطالعه می کنند:

مدرک و سند ناطق این پروژه منم. از ابتدای کار در شهریور ۹۷ تا راه اندازی از کلیه امورمهندسی، تامین کالا و اجرا اطلاع کافی و وافی دارم. می دانم چه کسانی خدمت کردند و چه افرادی خیانت. چه کسانی آمدند به قصد پر کردن جیب و انداختن اجناس بنجل به پروژه و چه کسانی مردانه در برایرشون ایستادن ایستادند تا کالای پدرومادر داربه پروژه برسد تا پروژه ایمن و با ثبات راه اندازی شود.

چه افرادی با پرونده فساد اقتصادی باز مانده از قبل وارد پروژه شدند و هنوز هم با پرونده باز فساد مصدر کارند و چه افرادی تا پای جان ایستادند اما هنوز حتی قراردادشان تسویه حساب نشده است.

خدا به آبروی صاحب ای ماه، بی آبروکند مفسدان و خائنین به این آب و خاک را
علیرضا
سلام،
چگونه محصولات پی وی سی پتروشیمی آبادان را نامرغوب معرفی میکنید در صورتیکه طبق آمار معاملات فیزیکی در سایت بورس کالای ایران، بالاترین قیمتی که تا کنون در بورس کالا، محصول پی وی سی فروخته شده مربوط به گرید s70 پتروشیمی آبادان در مقابل سه پتروشیمی دیگر عرضه کننده پی وی سی (غدیر، بندر امام، اروند) در اسفندماه ۹۹ و با رقابت بوده است؟
فقط قیمت دلار ۹۹ رو با ۹۶ مقایسه کنید متوجه خواهید شد. من دیگه حرفی ندارم. اگر طرف عدالتید کامنتها رو هم زیر خبرها بگذارید
علیرضا کریم
ایشون یک ..... به تمام معناست
هرجا رفته همینطور بوده
اکسیداسیون کاتالیزوری، روشی در حال تکامل جهت گوگرد زدایی
ساسان طالب نژاد/دکتری مهندسی شیمی و کارشناس توسعه کسب و کار در حوزه پتروشیمی و‌پالایش
پتروشیمی صنعت بی سردار!
عبدالرسول دشتی