۵
۱
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۳۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۴
کد مطلب : ۱۳۹۵۱۸
بلاتکلیفی مدیریتی در بزرگترین مجموعه اقتصادی کشور؛

چه کسی مدیر عامل شستا می شود؟

الهه گودرزی
سازمان تامین اجتماعی در طی دهه ها، با استفاده از پرداختی های انجام گرفته به این سازمان، به ویژه حق بیمه های دریافتی از میلیون ها بیمه گذار، شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا )را خلق کرده است.
چه کسی مدیر عامل شستا می شود؟
 به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی"نفت ما "،   این روزها اسامی مطرح هستند برای مدیرعاملی شستا که برخی ها در این بین بیش از دیگران بخت بیشتری بر تصدی صندلی مدیرعاملی شستا از جمله محمد رضا معتمدی، مهدی دوستی، جواد شکرخواه، ابراهیم بازیان، محمدرضا نجفی را دارند.
در واقع شستا همان دریاچه ای است که در اثر ریزش هزاران جویبار جاری شده از سوی بیمه گذاران شهرها و قصبات ایران به درون حوضچه آن شکل گرفته است.
ماموریت شستا در اساس ساده است. این نهاد عمومی متعلق به بازنشستگان و بیمه شدگان تامین اجتماعی باید از طریق سرمایه گذاری پول مردم، ذخیره مالی مورد نیاز برای ایفای تعهدات سازمان تامین اجتماعی در مقابل 44 میلیون نفری که تحت پوشش قرار داده است را فراهم کند. از این تعداد بیش از 37 میلیون و 315 هزار نفر مستمری بگیر هستند.
 
مالک 10 درصد بازار سرمایه
 شستا به تنهایی 10 درصد از بازار سرمایه کشور را در اختیار دارد.
مجموعه عظیم شرکت های تحت پوشش شستا در در قالب ۹ هلدینگ عظیم شامل سرمایه گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تامین، سرمایه گذاری دارویی تامین، سرمایه گذاری سیمان تامین، سرمایه‌گذاری صدر تامین، سرمایه گذاری صبا تامین، سرمایه‌گذاری صنایع عمومی تامین، رایتل، سرمایه‌گذاری توسعه انرژی تامین و کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، نظام یافته اند.
این ابر هلدینگ ملی تقریباً در هر رشته ای اعم از: نفت، گاز، پتروشیمی، دارو، معدن، کشاورزی، بازرگانی، سیمان، مالی، ترابری دریایی، فناوری اطلاعات، دامپروری، ... شرکت ها و مجتمع های تولیدی مختلفی تاسیس کرده است.
شرکت سرمایه‌گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تامین "تاپیکو"، شرکت پالایش نفت ستاره خلیج فارس، شرکت پتروشیمی فناوران، پتروشیمی خراسان، پتروشیمی غدیر، پتروشیمی آبادان، شرکت سرمایه‌گذاری دارویی تامین تیپیکو، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، شرکت ملی نفتکش ایران، شرکت لاستیک بارز، شرکت هلدینگ سلولوزی تامین، شرکت حریر خوزستان، شرکت صنایع کاغذسازی کاوه، صنایع چوب خزر کاسپین، صنایع چوب و کاغذ ایران چوکا، شرکت محصولات کاغذی لطیف، داروسازی اکسیر، شرکت داروسازی زهراوی، داروسازی ابوریحان، داروسازی کاسپین تأمین، لابراتوارهای رازک، پارس دارو، شرکت پخش هجرت و شرکت ژلاتین کپسول ایران، شرکت هلدینگ سیمان تامین، شرکت کشتی سازی اروندان، شرکت ایران سازه، شرکت تهران بتن، شرکت دورال، شرکت سنگ تزئینی کلاردشت، شرکت سنگ آهن مرکزی، شرکت تولید نیروی برق خلیج فارس، شرکت انتشارات علمی و فرهنگی و شرکت رایتل، تنها چند مثال از شرکت های تحت تملک این نهاد هستند.
 
نقش سیاسیون در تعیین ترکیب هیئت مدیره
 در حال حاضر با توجه به تغییر و تحول دولت، مدت مدیدی است که این نهاد در انتظار تیم مدیریتی و مدیرعامل است. هر روز که می گذرد و این گروه بزرگ اقتصادی، بدون مدیرعامل وقت کاری و اداری را به پایان می رساند، بازار گمانه زنی ها و شایعات داغ تر می شود.
تقریباً همه ناظران مطلع از امور تامین اجتماعی کشور، از نحله های فکری مختلف، متفق القول هستند که عدم انتصاب هر چه سریع تر مدیریت جدید، تاثیر نامطلوبی بر این مجموعه بورسی بر جای می گذارد.
تا کنون برآیند درخواست های بدنه منتظر و گاهاً مضطرب شستا از حجت الله عبدالملکی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و میرهاشم موسوی مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی، این بوده است که هر چه زودتر تکلیف مدیریت این نهاد را مشخص کنند.
بر اساس سنتی قدیمی و نه چندان مطلوب، هیئت حاکمه و اعضای دولت، در انتخاب مدیران و شرکت های زیر مجموعه شستا، موثر هستند و قابل پیش بینی بود که با تغییر دولت، لابی گری و مذاکرات پشت پرده بسیار فشرده ای برای تعیین سهم جریانات و چهره های ملی در پازل مدیریت شستا، انجام گیرد.
در حال حاضر سید ضیاءالدین شجاعی برهان از نزدیک ترین یاران محمد شریعتمداری وزیر سابق تعاون، کار و رفاه اجتماعی، از مجموعه مدیران دولت تدبیر و امید سرپرستی شستا را بر عهده دارد. وی همچنین در حالی سرپرست این شرکت را عهده دارد که بازنشسته است.
برخی اخبار تایید نشده، از تلاش های فشرده وی برای نگهداشت و ابقاء برخی مدیران وابسته به وزیر پیشین در ترکیب هیئت مدیره شرکت های زیر مجموعه خبر می دهد.
همین موضوع بلاتکلیفی و سردرگمی شرکت های زیر مجموعه را تشدید کرده است.




شکر خواه
 جواد شکر خواه، معاون اقتصادی ستاد اجرایی فرمان امام (ره) که در رشته حسابداری از دانشگاه علامه طباطبایی فارغ التحصیل شده است و از نزدیکان و معتمدین محمد مخبر، معاون اول اقتصادی، محسوب می شود، از جمله گزینه های مطرح شده برای حضور در پنل مدیریتی شستا است.
رفاه و تامین آتیه امید، بانک پارسیان، بانک کارآفرین و شرکت سرمایه گذاری ری از جمله مجموعه هایی است که شکرخواه در آنها عهده دار نقش مدیریتی بوده است.
 




معتمدی
محمد رضا معتمدی، عضو هیئت مدیره شرکت سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی کشور، دیگر گزینه ای است که در روزهای اخیر نام او برای حضور در تیم مدیریتی جدید، شستا مطرح شده ست.وی دکترای بین الملل و بازاریابی و دارای سابقه مدیریت هلدینگ داری و شرکت داری و همچنین از مدیران جوان و انقلابی است که آشنایی خوبی با شستا دارد و مورد حمایت اکثر نیروهای انقلابی حامی رییس جمهور هست.
گسترش تجارت پارس سبا، کشتیرانی کیش و شرکت سیب سبز ونوس منطقه آزاد انزلی، از جمله مجموعه ها و شرکت هایی هستند که وی در آنها حضور داشته است.




نجفی
نام محمدرضا نجفی نیز برای پست مدیرعاملی شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی مطرح شده است.
وی در حال حاضر ریاست هیئت مدیره شستا را بر عهده دارد. آخرین سمت وی عضو هیات مدیره پتروشیمی جم بوده است.
 



بازیان
 بازیان مدیرعامل مجتمع اقتصادی کمیته امداد امام خمینی (ره) نیز برای عضویت در هیئت مدیره شستا و یا مدیرعاملی این نهاد، مطرح شده است.
ابراهیم بازیان توسط پرویز فتاح به کمیته امداد آورده شد. وی با مدرک فوق لیسانس رشته مدیریت دولتی و لیسانس مهندسی عمران، سابقه مشاور معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش و ریاست سازمان توسعه تجهیز و نوسازی مدارس کشور، مدیر عامل و نائب رئیس هیات مدیره شرکت ساختمانی سرمایه گذاری بانک ملت، مدیرعامل و نائب رئیس هیات مدیره شرکت سرمایه گذاری خانه سازی ایران، شهرداری ارومیه و همچنین سابقه عضویت سه دوره متوالی در شورای اسلامی شهر ارومیه را درکارنامه کاری خود دارد.
حجت الله عبدالملکی وزیر فعلی کار نیز در هیئت مدیره کمیته امداد حضور داشت و با بازیان همکار بوده و هم رای است، بر این اساس، بسیاری شانس بازیان را برای حضور در آینده شستا پر رنگ می دانند.



مهدی دوستی
نام آشنای در صنعت نفت است و نام او در صنعت نفت را با پالایشگاه ستاره خلیج فارس پیوند می زنند و از خدمات پر افتخار وی در خودکفایی بنزین یاد می کنند. مهدی دوستی هم اکنون در وزارت کار عضو کمیته انتصابات این وزارتخانه ایفای نقش می کند.
فارغ از اینکه کدام یک از این نام ها و یا دیگر اشخاص در ترکیب  تیم مدیریتی جدید شستا قرار می گیرند، همه کارشناسان بر این مسئله اذعان دارند که باید با عبور از مذاکرات بی پایان، هر چه زودتر تکلیف مدیریت این نهاد اقتصادی عظیم را مشخص کرد.
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


ایرانی
شستا جایگاهی که سهامداران اصلی یعنی بیمه پزدازان وبازنشستگان تامین هیچ نقشی در ۱۶۶بنگاه اقتصادی ندارند وخودی های هردولت لجازه دارند از منافع انها بهرمند شوند.لازم است اساسنامه شستا تعغییر کند تادست غیرخودی ها قطع شود .
اکسیداسیون کاتالیزوری، روشی در حال تکامل جهت گوگرد زدایی
ساسان طالب نژاد/دکتری مهندسی شیمی و کارشناس توسعه کسب و کار در حوزه پتروشیمی و‌پالایش
پتروشیمی صنعت بی سردار!
عبدالرسول دشتی