۳
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۲۰ مهر ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۵
کد مطلب : ۱۴۰۱۰۳
جابه جایی مرزهای تولید اوره در پتروشیمی شیراز؛

رشد ۱۰۰ درصدی فروش داخلی و صادراتی در پتروشیمی شیراز

مرتضی دارابی
شرکت پتروشیمی شیراز از جمله شرکت‌های بسیار موفق در صنعت پتروشیمی بوده که توانسته است از طریق رشد ۲۱ هزار تنی محصول اصلی اش یعنی اوره و افزایش ۱۰۰ درصدی فروش داخلی و صادرات، به نامی جنجالی در محافل مدیریتی این صنعت تبدیل شود. 
رشد ۱۰۰ درصدی فروش داخلی و صادراتی در پتروشیمی شیراز
  به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی"نفت ما "،   برخی کارشناسان، چابکسازی فرایندهای تولید و عارضه یابی پروسه‌های اداری و فروش را از جمله اصلی‌ترین دلایل موفقیت این شرکت می دانند. 
 
رشد چشمگیر تولید محصول استراتژیک اوره 
 اوره محصول راهبردی شرکت پتروشیمی شیراز است، این مجموعه  در 6 ماهه اول 1400 به میزان 844644 تن اوره تولید کرد. بر اساس این آمار، پتروشیمی شیراز میزان تولید اوره خود را نسبت به بازه زمانی مشابه در شش ماه اول سال 1399 به میزان 21 هزار و 711 تن، افزایش داده است. 
این افزایش قابل توجه تولید، علی رغم این واقعیت است که در ماه های اخیر برخی واحدهای پتروشیمی به دلیل آنچه آن را مشکلات تحریمی خوانده اند، بعضاً تولید خود را در بعضی خطوط کاهش داده اند. 
تولید اسید نیتریک نیز در 6 ماه اول 1400 در پتروشیمی شیراز به 190278 تن رسید، در واقع تولید این محصول در سال جاری نسبت به دوره مشابه در سال قبل، بیش از 26 هزار تن افزایش یافت. میزان فروش این محصول نیز از رقم بیش از 15 میلیارد تومان در 6 ماهه اول سال 99 به عددی بالغ بر 48 میلیارد تومان در 31 شهریور 1400 رسید. 
 
افزایش تناژ تولید و ارقام فروش سبد محصولات
 میزان تولید آرگون این شرکت نیز از 1292 تن در نیمه اول سال قبل به 1873 در آخر شهریور 1400 رسید که 581 تن افزایش تولید را نشان می دهد. 
میزان فروش آرگون شرکت در همین دوره زمانی از حدود 2 میلیارد به عدد 9 میلیارد و 800 میلیون رسید که نشانگر افزایشی بیش از 300% در ارقام فروش این محصول است. 
تولید نیترات صنعتی نیز از قریب 62 هزار تن در شهریور 99 به 96 هزار تن افزایش یافت که بیانگر حدود 30 درصد افزایش تولید این محصول است که برابر با 34 هزار تن رشد تولید است. 
حجم فروش این محصول نیز از نزدیک به 91 میلیارد به رقم 274 میلیارد تومان رسید. 
تولید محلول UAN هم در سال جاری 2 برابر شد و از 6591 در 31 شهریور 1399 به 12409 در پایان شش ماهه سال جاری رسید. 
در بازه زمانی فوق الذکر، همچنین تولید اوره کشاورزی از 27049 تن به 298200 تن رسید. در واقع تولید اوره کشاورزی  شرکت پتروشیمی شیراز در سال جاری به میزان 27 هزار و 151 تن رشد کرد. 
مبلغ  فروش این محصول هم از 591 میلیارد تومان به بالای هزار و 354 میلیارد تومان رسید. 
فروش اوره صنعتی نیز بیش از یک سوم رشد کرد و از 40 میلیارد به 63 میلیارد تومان افزایش یافت. 
در مجموع اعداد ثبت شده از میزان فروش داخلی این شرکت، رشدی بیش از صددرصد را نشان می‌دهد، زیرا حجم فروش داخلی شرکت، از عدد 932 میلیارد در شش ماه اول سال قبل به رقم 2 هزار و 73 میلیارد در پایان شش ماهه اول سال جاری رسید. 
این موفقیت در صادرات نیز به شکل بارزتری تکرار شد و مقدار فروش صادراتی شرکت از یک هزار و 630 میلیارد در نیمه اول سال قبل به 3 هزار و 221 میلیارد تومان در پایان شهریور 1400 رسید. این اعداد نشانگر رشد 100% در مبلغ فروش صادراتی شرکت است. 
به صورت کلی نیز جمع فروش داخلی و صادرات کلیه محصولات شرکت، از رقم 2 هزار و 562 میلیارد در نیمه ابتدایی سال 99 به عدد 5 هزار و 294 میلیارد رسید. این افزایش دو برابری محصول در چنین دوره زمانی، قابل توجه است و واکنش بسیاری را در مدیران و کارشناسان صنعت پتروشیمی در پی داشته است. 
 
مدیریت منسجم و بهینه‌سازی فرایندهای فروش
 کارشناسان مدیریت منسجم وبهینه سازی فرایندهای تولید در کنار چابکسازی پروسه‌های فروش و اداری را عامل رشد 100 درصدی ارقام فروش در این شرکت می‌دانند. 
سبد فروش داخلی شرکت پتروشیمی شیراز محصولات متنوعی نظیر اوره كشاورزی و صنعتي، آمونياك، اسيد نيتريک، نيترات آمونيوم، متانول، آرگون و كود مايع ازته را در بر می گیرد. 
شركت در 6 ماهه اول سال 1400 موفق به صادرات 147،11 تن كود مايع ازته و 372،7 تن متانول گرديد كه نسبت به دوره مشابه قبل به ترتيب افزايش 415 و 1045 درصدی در تناژ صادراتی را نشان می دهد. 
تولید محصولاتی مانند نيترات آمونيوم و كود مايع ازته، به نقطه قوت و تمایز شرکت پتروشیمی شیراز با دیگر رقبا تبدیل شده است. 
در حقیقت محصول كود مايع ازته در منطقه خليج فارس بصورت انحصاری، در اختيار اين شركت قرار دارد و شیراز تنها تولید کننده این محصول در یک گستره جمعیتی بیش از 100 میلیون نفری است.
 
عارضه یابی فرایند تولید 
پتروشیمی شیراز در حال حاضر یکی از دو تولید کننده برتر اوره در کشور، محسوب می شود. 
ظرفیت اسمی این شرکت رقم 3 میلیون و 249 هزار و 700 تن است. 
مدیریت این شرکت در یک طرح راهبردی که بر اساس بازتعریف و عارضه یابی فرایندهای کاری در شرکت، تدوین شد، کارگاه مرکزي مجتمع را با بهره‌گيري از تجهيزات مدرن و پيشرفته راه اندازی کرد. 
این کارگاه مدرن، وظيفه تعمير و نگهداري دستگاهها و تأسيسات را به عهده دارد. این امر سبب شده است که توقف تولید به شدت کاهش یابد و تداوم  کار خطوط تولید تضمین شود. 
شرکت‌های پتروشیمی معمولاً نیروهای خود را برای دریافت آموزش‌های احتمالی به مراکز آموزشی بیرون و یا حداکثر به مرکز آموزشی هلدینگ مادر معرفی می‌کنند. 
مدیریت این شرکت اما با ایجاد یک مرکز آموزشی پیشرفته، دوره های آموزشی مانند الكترونيک، کامپيوتر، مكانيک، برق، زبان انگليسي و بسياري از دیگر رشته های مورد نیاز را در داخل خود شرکت و در تلفیق با ساعات کاری برگزار می کند. 
این مسئله می تواند رشد تدریجی کیفیت منابع انسانی را در پی داشته باشد. 
 
 همکاری با شرکت‌های پیشرفته صاحب فناوری در اروپا و شرق آسیا 
 ICI انگلیس، استامی کربن هلند، گراندپارویز، کالتنباخ و ایرلیکوئید همگی از فرانسه، لورگی آلمان، آمونیاکازاله سوئیس و تویو ژاپن، برخی ازصاحبان پیشرفته ترین تکنولوژی های تولید در عرصه جهانی پتروشیمی هستند که توسط شرکت پتروشیمی شیراز به خدمت گرفته شده اند و محصولات شرکت تحت لیسانس این نام های مطرح، تولید می شود. 
این مسئله باعث شده است تا، چالش عقب ماندگی فناوری که بسیاری از شرکت‌های همتای پتروشیمی با آن دست به گریبان هستند، عملاً مرتفع گردد و وجود فناوری مدرن در شرکت برای سال های پیش رو نیز تضمین شود. 
 
تنوع بخشی به مقاصد صادراتی 
 مدیریت این شرکت روش‌های فروش و بازرگانی بین المللی را در سال جاری، مجدداً بازتعریف کرد و تلاش کرد تا مقاصد صادراتی خود را متنوع‌تر سازد
بر این اساس برند پتدوشیمی شیراز محصولات خود را به کشورهای نظیر هندوستان، افغانستان، آمريكاي لاتین، کشورهای آسياي ميانه ، شرق آسيا، آفريقاي جنوبي، برزيل و ترکيه صادر می کند.
 
افزایش جهانی تقاضای اوره و بازخورد مثبت بازار سرمایه 
 در طی ماه های اخیر، میزان تقاضا برای اوره که محصول اصلی پتروشیمی شیراز است، به شدت افزایش یافته است، کارشناسان بازار جهانی  مواد شیمیایی، بر این باور هستند که سیر صعودی تقاضا، ممتد و ادامه دار خواهد بود. 
این افق روشن بازار، مورد توجه فعالان بازار سرمایه قرار گرفت و با توجه به عملکرد درخشان این شرکت، نماد شیراز را در موقعیتی بسیار مناسب قرار داد. 
تحلیلگران تکنیکال بر این باور هستند که هیچ فاکتور چالشی در آینده میان مدت، بازار سبد محصولات این شرکت را هدف قرار نداده و با احتساب پالس‌های مثبت فاندامنتال، بایستی سهام شیراز را در زمره سهم‌های باثبات که مورد علاقه سرمایه گذاران بلند مدت است، طبقه بندی کرد.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


اکسیداسیون کاتالیزوری، روشی در حال تکامل جهت گوگرد زدایی
ساسان طالب نژاد/دکتری مهندسی شیمی و کارشناس توسعه کسب و کار در حوزه پتروشیمی و‌پالایش
پتروشیمی صنعت بی سردار!
عبدالرسول دشتی