۸۳
۴
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۷ تير ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۶
کد مطلب : ۱۵۶۲۹۰
بارج مسکونی اسقاطی در راه عسلویه؛ 

ضرورت هوشیاری حراست شرکت ملی نفت نسبت به اجاره بارج اسقاطی مسکونی!

ویدا عابدی
خبرهای دریافتی نشان می دهد  که بارج مسکونی اسقاطی Atlantic London برای انحراف و گمراه کردن نهادهای نظارتی و همچنین رد گم کردن سؤ سوابق ‌و تخلفات صورت گرفته شده در گذشته، حال اقدام به تغییر نام بارج اسقاطی نموده که شاید بتوانند با این طریق، بارج اسقاطی را وارد آبهای پارس جنوبی کنند!
ضرورت هوشیاری حراست شرکت ملی نفت نسبت به اجاره بارج اسقاطی مسکونی!
به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "نفت ما"،شروع ماجرای اجاره بارج مسکونی اسقاطی به سال ۸۹ بر می‌گردد، در اين سال، رئیس وقت فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی مجلس در خبری اعلام کرد که اخبار و مستنداتی رسیده که شرکت نفت و گاز پارس قرار است مبلغ ۱۵ میلیون یورو پول نقد به یک شرکت اماراتی پرداخت کند که برود یک هتل بارج اسقاطی را خریداری و به شرکت نفت اجاره دهد به مبلغ ۶۵ میلیون یورو با مدارک جعلی و خارج از کلاس بین المللی! 
این در حالیست که بر اساس کسب اطلاع خبرنگار نفت ما از برخی منابع موثق، حکایت از آن دارد که بارج مسکونی اسقاطی جنجال برانگیز که در سال ۸۹ با اسناد و‌ مدارک جعلی در مناقصه شرکت نفت و گاز برنده مناقصه شده بود، مجددا برای کار در سکوهای پارس جنوبی از امارات متحده عربی عازم عسلویه شده است!
با این توضیح که در سال ۸۹ سازمان بازرسی کل کشور ‌و رییس کمیسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی مجلس به برنده کردن بارج مسکونی اسقاطی توسط شرکت نفت و گاز پارس اعتراض کردند و ضمن ارائه مدارک و مستنداتی دال بر جعلی بودن مدارک فنی بارج و همچنین سن بسیار زیاد سازه و ناایمن بودن آن جهت فعالیت در سکوهای پارس جنوبی، درخواست ابطال فوری مناقصه و جلوگیری از ورود بارج مسکونی اسقاطی ناایمن کردند که اقدامی بسیار شایسته و تحسین برانگیز بود.
حال خبرهای دریافتی نشان می دهد  که بارج مسکونی اسقاطی Atlantic London با شماره ثبت ۸۷۵۱۵۱۴ برای انحراف و گمراه کردن نهادهای نظارتی و همچنین رد گم کردن سؤ سوابق ‌و تخلفات صورت گرفته شده در گذشته، حال اقدام به تغییر نام بارج اسقاطی نموده که شاید بتوانند با این طریق، بارج اسقاطی را وارد آبهای پارس جنوبی کنند!
به گفته منابع خبری نفت ما، نام جدید بارج اسقاطی Ocean Castle است و بیش از ۴۰ سال سن دارد که سازه بارج بطور کلی فرسوده و ناایمن است و تنها کاری که در خصوص این بارج‌ قدیمی صورت گرفته این است که فقط و فقط (یک رنگ امیزی سطحی )بروی آن انجام دادند و (نام بارج )را تغییر دادند. بنظر می رسد ورود جدی حراست شرکت ملی نفت و بررسی موضوع بیش از پیش احساس می شود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


ناخدا امیری
با آگاهی میرساند که اینجانب کارشناس بین المللی در حوزه شناورها و سازه های دریایی می‌باشم و لازم دانستم به این نکته مهم اشاره کنم که یکی از دلایل عمده و اساسی که کشتی ها و جک اپ بارج های مسکونی و یا ریگ های حفاری با سن بالا را به کارخانجات ذوب فلزات میفروشند و از ادامه‌ بکارگیری آنها ممانعت قانونی مینمایند ، پدیده ایی است به نام خستگی فلز یا Fatigue .
این پدیده برای اولین بار و بعد سقوط مرگبار پلی از جنس فولاد در امریکا مطرح گردید و از ان زمان در صنایع کشتی سازی و هواپیمایی بسیار مورد توجه قرار گرفت .
بارج اسقاطی که پایگاه خبری شما به آن اشاره کردید نام قبلی آن Atlantic London بود ‌‌و مالک آن یک شرکت سنگاپوری بود که حدود ۴ سال قبل آن را به یک شرکت خارجی به مبلغ ۵ میلیون دلار فروخت و مالک جدید نام بارج را به Ocean Castle تغییر داد و‌ آن را آبهای اندونزی به بندر شارجه انتقال داد و از آن تاریخ تاکنون بحالت خارج از رده در کنار اسکله قراردارد .
از نظر استانداردهای ایمنی دریانوردی بکارگیری این گونه سازه های دریایی که عمر بالای ۴۲ سال دارند ، در هیچ جای دنیا قابل قبول نمیباشند و فقط روانه کشور های بنگلادش یا پاکستان می‌شوند جهت ذوب کارخانجات فولاد سازی .
قطع به یقین با توجه به شناخت خوبی که از کارشناسان خبره اداره ایمنی و ‌دریانوردی شرکت ملی نفت ایران دارم ، هرگز بعید میدانم که به چنین سازه قدیمی و اسقاطی اجازه کار در سکوهای پارس جنوبی داده شود .
بطور کلی حضور چنین سازه هایی در سکوهای گازی پارس جنوبی ، مانند بمبی است که هر آن احتمال انفجار و ‌‌نابودی کل سکو‌ را در بر خواهد داشت .
با تشکر 🙏
متاسفانه بارج ocean _castle در حدود یک ماه است که توسط شرکت فاتح صنعت وارد آب‌های ایران شده است و خدا داند که چه فساد بزرگی در آن نهفته است
محمدجواد فتحی
اینقدر شیرآلات و وسایل دست دوم با رنگ آمیزی به نفت و گاز آغاجاری فروخته شده از دبی می اوردند
غ - حافظی
با عرض سلام ،
همین که هیچ شرکت اماراتی اجازه کار کردن به بارج اسقاطی را نداده ‌و نمیدهد ، مهم‌ترین علتی است که اقای مهندس متجلی مدیر عامل شرکت نفت و گاز پارس باید به این نکته بسیار مهم ، توجه ویژه نماید و هرگز اجازه ورود بارج اسقاطی به سکوهای پارس جنوبی را ندهد .
اقای متجلی ‌‌و تیم مشاورین ایشان بایستی کاملا هوشیار باشند که مالک فعلی بارج اسقاطی ocean castle قصد دارد بارج اسقاطی را به یکی از پیمانکاران شرکت Pogc بدهد که از آن طریق و بصورت غیر مستقیم وارد قرارداد اجاره شود .
لذا بدینوسیله به ایشان هشدار می‌دهیم که در دام حیله و نیرنگ مفسدین اقتصادی و کاسبان تحریم نیفتند زیرا این قصه سر درازی دارد و خوشبختانه نهادهای نظارتی و در راس آنها ریاست محترم قوه قضاییه شخصأ به موضوع بارج اسقاطی ورود کرده اند .
و من الله التوفیق
۱۰ تیر ماه ۱۴۰۲