۲
۳
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۸
کد مطلب : ۱۶۴۴۷۹
تشريح روند كاهشي درآمد پتروشيمي پرديس؛

سهامداران منتظر رشد سودآوري شپديس نباشند!

درآمد فروش شرکت در نیمه سال مالی چیزی در حدود ۱۹ هزار میلیارد تومان بوده که نشان می دهد توانسته تنها نیمی از مبلغ فروش سال گذشته خود را محقق نماید و در بهترين حالت با فرض ثبات تمامی شرایط پتروشيمي پرديس میتواند همان درآمد سال گذشته را شناسایی نموده و در نتيجه با توجه به رشد هزینه ها سودی کمتري را نسبت به سال گذشته نصيب سهامدارانش خواهد كرد.
سهامداران منتظر رشد سودآوري شپديس نباشند!
به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "نفت ما"،پتروشیمی پردیس با ظرفیت تولید 3 میلیون و 225 هزار تن اوره و همچنین 2میلیون و 40 هزار تن آمونیاک بزرگ ترین تولید کننده اوره در کشوراست اما طبق صورت های مالی اين شرکت میزان تولید عملی اوره 3 میلیون تن و در آمونیاک یک میلیون و نهصد هزار تن می باشد.
افت معنادار توليد در شپديس
این پتروشیمی در سال مالی گذشته یعنی در پایان شهرریور ماه سال 1402 کمتر 3 میلیون تن اوره تولید کرده است که این مقدار در سال 1401 در حدود 3میلیون 100 هزار تن بوده که این امر از وجود مشکلات عديده در تولید حکایت دارد. همچنین در خصوص ميزان تولید در شش ماهه ابتدایی سال مالی 1403 ، آمار حكاي از آن دارد كه حدود 1 میلیون 440 هزار تن اوره توليد شده که درواقع نیمی از مقدار تولید سال قبل می باشد و اتفاق مثبتی برای تولید در سال مالی جدید رقم نخورده است.
 
 
روند درآمدي در پرديس نزولي شد
به لحاظ مبلغی نیز در سال مالی 1402 پردیس مبلغ 34 میلیارد و 700 میلیون تومان انواع محصولات را به فروش رسانده است که این مبلغ در سال 1401 برابر با 43 میلیارد تومان بوده است. همانطور که در نمودار نمایش داده می شود روند درآمدی شرکت در طی 5 سال گذشته در مقطعی به دلیل راه اندازی فاز جدید تولید اوره افزایش داشته اما این روند در طول 1.5 سال گذشته نزولی شده و با کاهش قابل ملاحظه همراه شده است.
 
این در حالی است که شرکت سعی کرده است تا تمرکز خود را بر تولید بیشتر گذاشته تا بتواند سطح کلی درآمد را بالا ببرد. از طرفی دیگر از مهر ماه سال 1402 نرخ فروش اوره حمایتی که حدود 23 درصد از فروش پتروشیمی پردیس را تشکیل می دهد افزایش قابل ملاحظه ای داشته است به طوری که در شش ماهه پایانی سال 1402،شاهد رشد 60 درصدی یعنی از کیلویی 6،600 تومان به 11 هزار تومان بوده ایم. با یک حساب سر انگشتی می توان گفت در سال مالی جدید به طور مشخص و خالص از اين طريق، 15 درصد بر مبلغ فروش شپديس افزوده خواهد شد.
 
 
ثبات مبلغ فروش با وجود افزايش نرخ ارز
اما با این حال درآمد فروش شرکت در نیمه سال مالی چیزی در حدود 19 هزار میلیارد تومان بوده که نشان می دهد توانسته تنها نیمی از مبلغ فروش سال گذشته خود را محقق نماید و در بهترين حالت با فرض ثبات تمامی شرایط پتروشيمي پرديس میتواند همان درآمد سال گذشته را شناسایی نموده و در نتيجه با توجه به رشد هزینه ها سودی کمتري را نسبت به سال گذشته نصيب سهامدارانش خواهد كرد.
 
 
تداوم سير نزولي حاشيه سود ناخالص
همانطور که در روند حاشیه سود ناخالص شرکت مشاهده می شود پس از اوج گرفتن و برتری فروش بر بهای تمام شده در سال 1400 که عمدتا بخاطر افزایش نرخ جهانی گاز و به دنبال آن اوره کشاورزی بود، موجب شد که دو سال مالی طلایی 1400 و 1401 برای شپدیس رقم بخورد اما پس از فروکش کردن التهابات جنگ اوكراين و آرامش بازار گاز طبیعی و اوره، نرخ های جهانی با کاهش قابل توجهی همراه شد و درآمد اوره سازها را با مشکل مواجه نمود.
 
 
از طرف دیگر کاهش تقاضای اوره در سطح جهانی باعث شد تا ریزش قیمت در بازار اوره فراتر از افت قیمت گاز طبیعی بوده و حاشیه سود این شرکت ها به ويژه پردیس را تحت تاثیر منفی قرار دهد. در حال حاضر حاشیه سود شرکت برابر با سال 1398 شده است که عدم افزایش نرخ ارز محصولات پتروشیمی در کنارهزینه های تحریم (فروش اوره با 20-30 درصد زیر قیمت و از دست دادن حضور ایران در تندر بزرگ هند) و همچنین اختلاف 250 درصدی بین قیمت اوره کشاورزی و نرخ های آزاد بر این صنعت فشار می آورد.
 
مولفه هاي موثر بر افت سودآوري شپديس
گفتني است طبق گزارشات، قیمت جهانی گاز طبیعی در طی شش ماهه گذشته روند نزولی به خود گرفته که یکی از اصلی ترین عوامل آن افزايش دما در اکثر نقاط دنیا  بوده كه کاهش تقاضا برای انرژی را به همراه داشته است. به دنبال کاهش قیمت گاز، نرخ های جهانی اوره نیز با کاهش مواجه شده است. اگرچه که در نیمه سرد سال به طور نرمال میزان تقاضا برای اوره افزایش می یابد اما این امر نتوانسته از فشار بر قیمت ها بکاهد.
 
 
باید توجه داشت که در روزهای پیش رو که فصل های گرم سال خواهند بود تقاضا به صورت خودکار برای انرژی که اصلی ترین تامین کننده آن گاز طبیعی می باشد با افت شدید مواجه خواهد شد و همچنین در نیمه اول سال که زمان بهره برداری از محصولات کشاورزی می باشد تقاضا برای دریافت اوره یا همان کود صنعتی به میزان قابل ملاحظه ای کاهش خواهد يافت.
 
 
در مجموع با توجه به مسائل مطرح شده در مورد صنعت اوره، در حال حاضر و حتی برای بازه ای میان مدت این شركت بازدهی جذابی را برای سرمایه گذاران در بازار سرمایه نخواهد داشت.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


علی رضا
سلام وقت خوش
در کنار همه این ها به مطالبات سنگینش از دولت هم اشاره می کردید که هر سال نه ه ماه داره از ارزش دلاری آن کاسته می شود و هنوز هم همین مبلغ ریالی را نتونستن از دولت بگیرند و در حال حاضر هم دارند اوره تکلیفی تحویل می دهند
شپدیس دیگه بدرد نمیخوره
چرا دروغ می نویسی برو تو کدال مقایسه تولید 1402 و1201 رو ببین
در سال در سال 1402 نزدیک به 200 هزار تن تولید باز سال 1401 یشتر بوده
با این اعداد ارقام که ارائه شده به سایت شما اعتماد نمیشه کرد
مشکل شما با پردیس رو همه می دانند
ما سهامداران سواد تحلیل داریم برای ما الکی تحلیل هدف دار نکنید