۴
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۰۷:۵۹
کد مطلب : ۱۵۱۰۶۰
 عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در گفتگو با نفت ما؛

قطع گاز متانول سازها بدترین کار ممکن است

 عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: خوراک و گاز ورودی برای این صنعت بسیار حیاتی است و زیبنده نیست برای کشوری مانند ما که از چنین حجم ذخایر گازی برخوردار است، هر ساله در فصل برودت هوا اعلام شود که مثلا ممکن است گاز فلان صنایع محدود یا حتی قطع شود که این بدترین کار ممکن است.
قطع گاز متانول سازها بدترین کار ممکن است
حسین گودرزی از نمایندگان استان لرستان در این باره به خبرنگار آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "نفت ما"، گفت: واقعیت این است که مشکلات و دغدغه صنایع مختلف، با توجه به نقش آنها در ثروت آفرینی و اشتغال زایی، حتماً برای قوه مقننه مهم است و از اولویت بالایی برخوردار است. در این بین صنعت پتروشیمی نیز از حیث ارزآوری و نقش کلیدی که در اقتصاد ما ایفا می کند، جایگاه ویژه ای دارد. خوراک و گاز ورودی برای این صنعت بسیار حیاتی است و زیبنده نیست برای کشوری مانند ما که از چنین حجم ذخایر گازی برخوردار است، هر ساله در فصل برودت هوا اعلام شود که مثلا ممکن است گاز فلان صنایع محدود یا حتی قطع شود که این بدترین کار ممکن است.
رئیس سابق مرکز پژوهش های صداوسیما در ادامه اظهار کرد: بر این اساس، مجلس قوانینی تصویب کرد تا افرادی که الگوی مصرف را رعایت نمی کنند و در واقع حقوق آحاد جامعه را با مصرف افراطی و بی رویه نقض می کنند، مشمول جداولی برای اضافه دریافت گردند. دولت نیز ملزم شده است که نه تنها در مسئله گاز، بلکه در مورد آب و برق نیز مصرف کنندگانی را که به خصوص در پیک مصرف، الگوی مصرف را رعایت نمی کنند، اعمال قانون نماید. منتهی نمی شود این مورد را هم کتمان کرد که به هر حال عرفا همیشه اولویت به مصرف کننده بخش خانگی داده شده است و صنایع در درجه دوم بوده اند. هر چند در میان صنایع نیز اولویت بندی وجود دارد و امیدوار هستیم صنایع حیاتی مانند پتروشیمی با محدودیت گازی مواجه نشوند و در اولویت امنیت خوراک گازی قرار گیرند.
این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس همچنین گفت: واقعیت این است که قیمت حامل های انرژی به ویژه گاز در ایران آنقدر پایین است که مصرف کننده بخش خانگی رغبت و انگیزه اقتصادی کافی برای رعایت مصرف در اختیار ندارد. جریمه سوء مصرف هم مانند برخی جریمه های اندک رانندگی است که عاملی بازدارنده برای عدم تکرار تخلف محسوب نمی شود. باید تدبیری اندیشید که جریمه مصرف کنندگانی که چند برابر عامه مردم مصرف دارند چند برابر شود و یا قیمت ها شناور گردند، همچنین می توان از افرادی که به شکلی بسیار بی رویه گاز مصرف می کنند نرخ واقعی گاز را مطالبه کرد و آنها را ملزم نمود که قیمت تمام شده گاز را پرداخت کنند.
گودرزی یکی دیگر از مسائلی را که منجر به ناترازی گازی و بروز مشکل برای واحدهای صنعتی مانند متانول سازها و پتروشیمی شده را عدم به کارگیری کنتورهای هوشمند توصیف کرد و افزود: کنتورهای هوشمند می توانند مصرف گاز را به سمت مصرف واقع بینانه سوق دهند. باید برنامه ای تدوین شود که مثلا سالی 20 درصد از کنتورهای مصرف کنندگان خانگی هوشمند گردد، اینگونه می توان امید داشت که در دراز مدت بحث ناترازی گاز بیشتر تحت کنترل قرار گیرد.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی