۹
۳۸
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۲
کد مطلب : ۱۲۳۸۵۸
اختصاصی " نفت ما " / برکناری یا انفصال؟!

پرونده تخلفات سعید توکلی در شرکت انتقال گاز+سند

تخلفات ریز و درشتی در کارنامه سعید توکلی وجود دارد که نشان از حساس نبودن به امانت داری از اموال عمومی و ضعف مدیریتی وی دارد که شایستگی او را برای ادامه مدیریت در این سمت زیر سوال برده بود.
سعید توکلی
سعید توکلی
  به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی"نفت ما "،  ورود ديوان محاسبات كشور به تخلفات احتمالی وزارتخانه  ‌ها، موسسات، شركت‌ هاي دولتي و دستگاه‌ هايي كه به‌ نحوي از بودجه عمومی کشور استفاده مي‌ كنند، به‌ منظور « اعمال كنترل و نظارت مستمر مالي برای امانت‌ داری در بيت ‌المال » امری طبیعی است و مدیران ارشد سازمان ‌ها در مواردی برای ارائه توضیحات به دیوان محاسبات دعوت می‌ شوند. اگرچه این امر در مواردی قابل درک است ،اما تعدد تخلفات و حضور پی در پی در دیوان محاسبات را اگر نتوان نشانه‌ای از فساد دانست، حداقل می‌توان آن را نشانه‌ای از ضعف و ناتوانی مدیریتی و بی‌مبالاتی در برابر بیت‌المال خواند! 
سعید توکلی، مدیرعامل شرکت انتقال گاز از جمله مدیرانی است که از زمان انتصابش با گزارش‌های متعدد دیوان محاسبات درباره تخلفات مالی سازمان تحت امرش مواجه بوده و بارها مسیر بین سازمان انتقال گاز تا دیوان محاسبات را پیموده است. تنها در یکی از نامه‌های دادسرای دیوان محاسبات که به احضار توکلی انجامیده، شامل ۲۴ مورد تخلف است که در ۱۱ صفحه برای او ارسال شده است. 
از جمله موارد تخلف، نقض قانون برگزاری مناقصات و پرداخت پیش ‌پرداخت و عدم دریافت کالاهای سفارش ‌شده در موعد مقرر یا اغماض از دریافت جریمه ‌های دیرکرد از پیمانکاران منطبق با بندهای قراردادی فیمابین یا عدم دریافت کالا به‌طور کلی بوده است. 
در یکی از موارد تعداد ۳۲ قلم کالا سفارش داده شده و پیش‌ پرداخت انجام شده اما کالایی دریافت نشده است و در حال حاضر شرکت طرف قرارداد دفتر و آدرس مشخصی ندارد!!! در دو مورد دیگر کالاهای دریافتی با کالاهای سفارش‌ شده مغایرت اساسی دارد در حالی که کل مبلغ قرارداد به میزان ۱۴.۵۶۱.۲۵۸ یورو  پرداخت شده، ضمانت‌ نامه ‌ها عودت داده شده و بازرسی کالا انجام نشده است. 
ثبت نکردن اطلاعات معاملات در سامانه کارگروه تجارت الکترونیک دولت، ثبت نکردن اطلاعات اموال غیرمنقول شرکت در سامانه جامع اطلاعات اموال غیرمنقول دستگاه ‌های اجرایی و عدم ثبت اطلاعات کارکنان رسمی پیمانی، قراردادهای کار معین در پایگاه‌ اطلاعاتی سازمان اداری و استخدامی کشور، جذب کارمند بازنشسته، جذب چهار مشاور و پرداخت حقوق و دستمزد بالاتر از مصوبات قانونی و پرداخت بیش از سقف مصوبات هیات وزیران به دو نفر از اعضای هیات مدیره بخش دیگری از تخلفات اداری صورت گرفته در شرکت انتقال گاز است. 
در یک مورد دیگر تعداد ۱۹ دستگاه تبلت برای مدیران شرکت خریداری شده و مبلغ ۴۰ میلیون تومان بیش از مبلغ برآوردی برای تهیه آن ها پرداخت شده است، این در حالی است که برخی از مدیران پس از خروج از شرکت تبلت ‌ها را تحویل نداده ‌اند! 
بی ‌دلیل نیست که روابط عمومی شرکت انتقال گاز به فکر فضاسازی برای پرده پوشی بر تخلفات رییس خود برآمده و در اقدامی ناشیانه سعید توکلی را به عنوان «مرد سال ۹۸ صنعت گاز ایران» معرفی کرده است و بدون ارائه هیچ آمار و اطلاعاتی از جامعه آماری، این انتخاب را به داوران، کارشناسان، خبرنگاران حوزه انرژی و بازنشستگان صنعت گاز نسبت داده است!؟ 
تخلفات ریز و درشت دیگری در کارنامه سعید توکلی وجود دارد که نشان از حساس نبودن به امانت داری از اموال عمومی و ضعف مدیریتی وی دارد که شایستگی او را برای ادامه مدیریت در این سمت زیر سوال برده بود. بر همین اساس بالاخره شخص تربتی،مدیرعامل شرکت ملی گاز در مورد ادامه فعالیت او در این سازمان تصمیم‌ گیری کرد و در تعطیلات آخر هفته اخیر، پیش از اینکه دیوان محاسبات حکم به انفصال از خدمت برای سعید توکلی صادر کند، خود او را برکنار کرد، هرچند به او حکم سرپرستی شرکت گاز استان تهران را داد که در این اقدام نیز جای سوال دارد اما  اقدام تربتی در برکناری توکلی اگرچه با تاخیر بود اما قابل تقدیر است و انتظار می رود از انتصاب دوباره او در سمت های دیگر خودداری کند تا سرانجام پرونده تخلفات او در شرکت انتقال گاز مشخص گردد و اگر مدیرعامل شرکت ملی گاز به دنبال اقدامات نمایشی نیست و قصد برخورد با مدیران متخلف را دارد، شایسته است که حکم مسوولیت جدیدی برای توکلی صادر نکند. 
در هر صورت احتمال ورود دیوان محاسبات به پرونده توکلی و شرکت انتقال گاز همچنان وجود دارد و ممکن است حکم انفصال از خدمت برای توکلی صادر کند، اما گام های درست تربتی در این زمینه می تواند بدگمانی درباره اتفاقات رخ داده در سازمان انتقال گاز را تلطیف کند.  
مطابق تبصره ۲ ماده ۲۱ قانون دیوان محاسبات کشور، دادستان دیوان محاسبات موظف است به مورد کسری ابواب جمعی مسوولان و موارد مذکور در ماده ۲۳ همین قانون رسیدگی و پس از تکمیل پرونده با صدور دادخواست مراتب را جهت طرح در هیات های مستشاری به رییس دیوان محاسبات کشور اعلام دارد. در ماده ۲۳ قانون دیوان محاسبات ضمن تصریح تخلفاتی که دیوان محاسبات صلاحیت رسیدگی به آنها را دارد، در تبصره ۱ مجازات های اداری قابل صدور رای را نیز برشمرده است که از جمله شامل توبیخ کتبی با درج در پرونده استخدامی، کسر حقوق و مزایا حداکثر یک سوم از یک ماه تا یک سال، انفصال موقت از یک ماه تا یک سال، اخراج از محل خدمت و انفصال دائم از خدمات دولتی می شود. هیات های مستشاری همچنین می توانند در صورت احراز وقوع جرم ضمن اعلام رای نسبت به ضرر و زیان وارده، پرونده را از طریق دادسرای دیوان محاسبات کشور برای تعقیب به مراجع قضایی ارسال کنند.    
"نفت ما" بزودی گزارش های دیگری از عملکرد توکلی در شرکت انتقال گاز منتشر خواهد کرد.














 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


احسنت به شما
الوعده الوفا
درود بر شما قلمتان را نفروختید
واقعا الوعده وفا
امیدوارم ‌دیگران هم ببینند و هم قلم به مزد نباشن.
منم به نوبه خودم از نفت ما سپاسگزارم.
مرد مرد
زمان وتاریخ قضاوت می کند لطفا بفرمایید الان تربتی و انتخاب رفاقتی او {جمشیدی دانا} در انتقال گاز کجا هستن و شرایط شرکت بزرگ انتقال را به کجا کشاندن؟؟؟؟.مطمئن باشید روزی باید پاسخگوی خیانت های خود باشند.هنوز آن شرکت با زحمات توکلی و پرسنل وبدنه انتقالی ها رو پاست.
احمد
سلام ازکی رای گیری کردن، لیست آرا رامنتشر کنن ،ایشون چاه نفت زده، کدوم فاز عسلویه رو راه اندازی کرده ، کدوم خط لوله احداث کرده، بیاد عسلویه تاببینه کار یعنی چی ،مدیریت یعنی چی ،تاحالا تو کدوم سکو حفاری بوده یا رود سکوی نفتی یا گازی بوده ،والا این جز دروغ وتقلب چی میتونه باشه بایستی یه رای گیری راه بندازن با نظارت مدیر گاز تا بفهمن این آقا از ستاد خودش هم رای نمیتونه کنه ودولت بایستی با این مفاسد برخوردجدی بکنه ممنون
سلام
تخلفات مدیران مناطق ده گانه که توسط ایشون انتخاب شدن ‌وبه پشتوانه ایشون حکومت خودمختار راه انداخته بودند هم پیگیری کنید،
سرمایه گذاریهای که در مناطق مختلف توسط ایشون با ارتباطات گذشته داشتند نیز بررسی کنید راه اندازی صادرات میوه وتره‌ بار توسط راننده قبلی آقای ... در منطقه پنج و سرمایه گزاری میلیاردی ایشون را بررسی کنید که یک مدیر چقدر حقوق می‌گیرد که در یک سال بالغ بر میلیاردها تومن فقط خرید تریلی یخچالدار جهت صادرات تره بار داشته است بررسی کنید
جالب است این آقا رو گذاشتن سرپرست گاز استان تهران،یعنی درجه مدیریت وی کاهش،پیدا کرده
فعلا نان را در تهران دیده
احسنت
حمید
گازز تهران را هم به گند کشیده فقط بدنبال تصویر برداری خود برای نمایش است
روابط عمومی شرکت ملی گاز سعید توکلی رو به عنوان مرد سال گاز معرفی کرد نه روابط عمومی شرکت انتقال گاز
برادر عزیز میشه لطفا خبر روابط عمومی شرکت ملی گاز رو بگذارید ما هم ببینیم؟!!!!!
احتمالا اختصاصی واسه جنابعالی و دکترتون فرستادن!!!!
خیانت کار ترین آدم در گاز فقط ....
روابط عمومی را خودش انتخاب کرده میخواهید تقدیر نکند ولی تقدیر به چه قیمتی
واقعا خبرنگار مزدور شمایید. شرم کنید از بازی با آبروی مردم. تمام تخلفات این نامه مربوط به مدیران قبلی بوده است. لعنت بر دروغ و فساد شما
شما فکر کنم از افرادی هستید که از برکناری دکتر،!؟توکلی ضرر کردید
یکم از منافع خود بگذرید ‌وبه منافع ملت و زیر مجموعه انتقال بنگرید
و از این دیگ‌آبی برای شما گرم نمی‌شود بفکر چاپلوسی یکی دیگه باشید
احسنت
احتمالا شما که از توکلی دفاع میکنید آره
کارمند شرکت انتقال گاز ایران
یعنی همه این موارد و تخلفات رو شما در همین دو سه روز که ایشان از مدیرعاملی شرکت انتقال گاز برکنار شد به دست اوردید و منتشر کردید؟
من که قبول نمیکنم این طور باشه
اگر شما حسن نیت داشتید قبل از برکناری ایشان اعلام میکردید
ضمنا اگر ایشان متخلف بود مدیرعامل شرکت ملی گاز ایشان رو به سرپرستی گاز استان تهران منصوب نمینمودن
خیلی ادم باید ساده باشه که با این روش کثیف گول بخوره
محمود
با سلام این قبیل تخلفات از سالها پیش اتفاق می افتاده وبا وضعیت تغییرات فاحش در نرخ ارز در سالهای اخیر سی ساله باعث می شد پیمانکاران از عهده تعهد برنیایند و مفاد پیمان هم اجازه تغییر در مفاد را نمی دهد .چه بسا پیمانی مربوط به سالهای دور هنوز به اتمام نرسیده یا بصورت نیمه کاره (سقف 60 درصد ) تحویل گرفته .در این گزارش ها اقایان مدیران کالا .مالی. و..... بیگناه نبوده که بازخواست نگردد که شرکت انتقال یک مجموعه است وهمه مسئولیت دارند وامضا کرده . بهتر است اگر تنبیهی هم باشد .همه گیر باشد تا عبرت شود.نه ان مدیری که لب تاپ را برده برده ودیگری تنبیه شود
باید دید پارتی کی بوده مگر وزیران دولت روحانی عده ای خیانت نکردند چه شد برکنار شدند مانند زنگنه
سلام ایشون چطوری شد مرد سال غیر از لابی گری وشومن بازی بوده چرا هیچکدام از پرسنل گاز تو رای گیری نبودن ،همونطور که جناب آقای تربتی فرمودن ایشون با رفتارهای ناپسند فقط خودشون رو مطرح کردن ولعن ونفرت پرسنل انتقال بدرقه راهشون شد
محسن
بسیار موافقم
درود بر شرف شما
که اخبار مدیران فاسد را به اطلاع مردم میرسانید
همین مدیران فاسد هستند که باعث از بین رفتن‌اقتصاد مملکت وفقر مردم هستند ‌‌فقط به فکر جیب خود و اطرافیان هستند
اینها هدفی بجز ضعیف کردن نظام ندارند
باید بصورت جدی مقاصدشان از این اهداف را بررسی کرد
ا
منطقه ۲
متاسفانه در زمان مدیریت اکنون منطقه ۲ انتقال گاز فساد مالی و اداری زیاد است مثلا پیمانکار یارد سوله میاندشت توسط امور قراردادها پس از بازکردن پاکت ها فرا خوانده شده و قیمت را کمتر نموده تا خودش برنده شود این را خود پیمانکار با افتخار میگفت.
حسین
لطفا به فاکتورهای تفریحی مدیران منطقه ۲ رسیدگی شود، استخر و کافی شاپ و...
شرکت گاز
جناب تربتی لطفا یه نیم نگاهی هم به گاز استانی فارس بیندازید. خدا خیرتون بده.
عابس
دوست گرامی، بنده از نزدیک با یک پرونده تخلفاتی مرتبط با ایشان مطلع هستم. در این پرونده، آقای مدیر عامل و مدیر منطقه و چند تا از عوامل دیگر ایشان، به طور سازان یافته مشغول نابود کردن یک کارمند قدیمی 35 سال سابقه یکی از مناطق شده بودند. آن کارمند مطیع قوانین بود و زیر بار سودجویی های مدیر انتصاب شده توسط آقای توکلی نمیرفت که متاسفانه به طور باندی حدود 3 سال انواع و اقسام مصیبت ها را برای آن کارمند قانونمند ایجاد کردند.
احمد
از حق نگذریم ایشان؛ جوانگرایی در انتقال گاز کردند و کسانی هم که میبینید از ایشان ناراضی اند کسانی هستند که در زمان مدیریت ایشون؛ منافعشون بخطر افتاد. من تنها اشکالی که در کار ایشون می بینم کمی شوآف زیاد بود ولی واقعا کارهای بزرگی انجام دادند و بهتر از مدیران قبلی بودند. کسانی که ایشون بر سر کار آورد همه متخصص بودند در کار خودشون. ولی به هر حال عاقبت بالارفتن زیاد هم برای خیلی ها خوش نمی یاد. بله خلافهایی هم اتفاق افتاده ولی ایشون که مثلا در فلان یارد در فلان قرارداد که نبودن. قطعا ایشون تحول بزرگی در شرکت انتقال انجام دادن. ضمنا تبلت ها رو حتی اگه اون مدیرا پس می دادن دیگه بدرد الان نمی خورد. می دونم که الان خیلیا میگن من از خودشونم و غیره. ولی برادر من خداییش اگر در انتقال مفید بوده باشی و از جان و دل کار کرده باشی بر علیه ایشون؛ این حرفارو نمی زنی
حتما نون خورشی
ب.ب
مدیران دست نشانده و ..........همین مرد سال!!(..........)، درسال ۱۳۹۶ همسر بنده را با وجود سالها( ۳۳سال) خدمت و جانفشانی در صنعت عظیم پتروشیمی که به همین دلیل مبتلا به سرطان پوست هستند، در سن ۵۵ سالگی به درخواست سازمان به شرکت انتقال گاز منتقل شدند و با شایستگی های چندین ساله A در سمت مسئول آموزش انجام وظیفه می نمود، به علت این که این رزمنده جنگ تحمیلی و خادم دلسوز وطن، اساتید با رزومه جعلی معرفی شده با هزینه های گزاف از طرف ایشان را تایید نکرد، از سمت آموزش عزل و غیر منصفانه ترین توبیخ ها را برای ایشان رقم زدند، به طوری که دادخواهی ایشان را به آقا امام رضا(ع) بردم و اکنون شاهد معجزه عزت آقا امام رضا(ع) در نزد پرودگار متعال هستم.
ان شالله بزودی شاهد ریشه کن شدن کامل این مدیر فاسد همراه با مدیران شاخه های مفسدفی الارضش از خانواده بزرگ صنعت نفت باشیم (آمین یا رب العالمین).
خدا نسلشو ریشه کن کنه
آقای تربتی باید بواسطه این انتخاب نامیمون و ادامه انتصاب ایشان در استان تهران در پیشگاه خدا ومردم پاسخگو باشد.ایشان یک شومن به تمام معناست و هیچ چیز در چنته ندارد.بیاید و تخلفات وسوءمدیریت های ایشان در استان تهران را نظاره گر باشید
این آدم باید بره صدا و سیما بازیگری بکنه مدیریت زیادشه فقط خودش و خودش
حمید
ایشان در حال نشان دادن خود در گاز تهران است و بصورت شبانه روزی در حال تصویر برداری از خود میباشد که چنین و چنان میکند اگر آدم دلسوزی بود چرا در انتقال گاز یازده صفحه برایش سند تخلفات خورد ایشان انتقال را به گند کشید حالا هم گاز تهران را میخواهد به آشوب بکشد در گاز تهران همه افراد در حال نفرین کردن به ایشان میباشند و ماه زیر ابر نمیماند و انشاءالله به یاری خداوند تقاص تمام کارهایش را پس میدهد این اقای.... اگرمیرفت صدا و سیما برای خود الان بازیگر مشهوری میشدو کارکنان شیرینی برای رفتن ایشان تهیه دیده اند
کارمند آزاده شرکت انتقال گاز
سلام و عرض ادب.اولا، از آیتم ۲۰ تا ۲۴ مربوط به دوره مدیریت ایشان است و همه ۵ مورد با پاسخ قانونی به دیوان محاسبات رفع شد و دوران مدیریتی او از بهترین و ناب ترین دوران بود. دوماً، شما برای پخش این مطالب در دادگاه مطبوعات محکوم شدید.
خواهشاً مردانگی کنید و در نظرات قرار دهید.
محمد رضا
باسلام وخسته نباشی به پرسنل زحمت کش شرکت نفت لازم است به عرض برسانم که ایشان پس از گرفتن سمت جدید در استان تهران نسبت به جابه جایی اکثر پرسنل گاز استان تهران نموده اند که این امر باعث اختلال در روند کار تعمیراتی مناطق تهران گردیده است سوال اینجاست که چرا مدیرانی که تخلف مرتکب شده اندچرا پست جدید میگیرند وچرا تحت کنترل نیستند یعنی هر کاری که دلشون می خواد میکنه و کسی هم نمی تونه ازش باخواست کنه .متشکرم
ایشان فقط یک show man بی نظیری هستن ودر عمل واجرا هیچ هستن وجز هزینه عایدی برای بیت المال وشرکت ومردم نداشته اند.مدیری بی کفایت ونالایق وکسانی که اشان در این پست ها گمارده اند بایست در پیشگاه خدا پاسخگو باشند.
مرد مرد
قدر زر زرگر شناسد قدر گوهر گوهری
ایشان انسانی دانش محور، عملگرا، متعهد و دلسوز به منافع شرکت ومملکت هستند ودر هرجایی که بوده منشا خیر وبرکت بوده است.خواهشا با نوشتن موارد بی اساس افراد را بی انگیزه نکنید.
خود آقای تربتی بعد از برکناری چرا مجبور به بازنشستگی زودتر از موعد شد!!این را بررسی و بنویسید.
اکسیداسیون کاتالیزوری، روشی در حال تکامل جهت گوگرد زدایی
ساسان طالب نژاد/دکتری مهندسی شیمی و کارشناس توسعه کسب و کار در حوزه پتروشیمی و‌پالایش
پتروشیمی صنعت بی سردار!
عبدالرسول دشتی